Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hastighet ok men alikevel "trafikkork"

Anbefalte innlegg

Jeg har internett levert via radio, pga det er ikke tilgjengelig fiber eller kobber til der jeg bor. Hastigheten skal være 2mbit ned, altså ikke rare bredbåndet, men burde jo være ok til vanlig surfing ol.

Jeg har lenge hatt tregt nett, dog varierende hvor tregt. Jeg har og lenge lagt merke til at jeg gjerne kan ha brukbar hastighet på feks youtube, kan ofte se 720p uten problemer, mens så snart jeg går inn på norske nettaviser feks så korker det seg helt igjen.

Nå om dagen lastet jeg ned ei stor iso fil. Jeg bruker firefox med downthemall. Når fila lastet alene uten at jeg gjorde noe annet så hadde jeg god hastighet, ca 150-200 KB/s i flg nedlastingsvinduet til downthemall.. Men så snart jeg åpnet noen få faner i firefox hurtig etter hverandre så stopper alt opp. Isofila stopper stort sett helt opp, i tillegg ser jeg på nettverksaktiviteten med Aida64 at alt stopper opp inn til maskinen, ikke bare at iso nedlastingen stopper opp, men all trafikk stopper nesten helt opp, feks kun 0-40 KB/s. Dette varer så lenge til alle fanene er lastet, så tar hastigheten seg opp til ca 200 KB/s igjen.

Jeg har en Linksys ruter. Det er det samme om jeg bruker kabel eller trådløs forbindelse, det samme på flere maskiner, en gammel HP laptop med xp, et par andre gamle xp stasjonærmaskiner, denne stasjonære med W7 som har et MSI B85-G43 hk.

Hvordan går jeg fram for å feilsøke dette? Er det egentlig noen feil, eller skal det virkelig fungere på denne måten? Det virker som datatrafikken går fint så lenge det bare er en server involvert i andre enden, men så snart min maskin skal kommunisere med flere servere/nettsteder så går alt fryktelig tregt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

... så først nå at det gjelder flere maskiner.

Dersom du slår av&på router/modem, går det da bra en stund før det blir på samme måte igjen eller går det galt med en gang ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

110414403.png

Tok testen tre ganger, bildet er fra siste gangen.

Første gangen var det 2% pakketap, neste gang 0,4% tap. Tror ei nettside i en fane laste begge gangene. Siste gangen lastet ingen nettsider.

Det blir liten eller ingen forskjell om jeg restarter ruteren.

Prøvde en fjerde gang. Da refreshet jeg fire faner, og tok så testen. Det ble 1% pakketap, men resten av testen greide den ikke å gjøre ferdig pga lav hastighet/trafikkork tenker jeg.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Jeg har et lignende problem som jeg holder på å løse nå. Riktig nok har jeg fiber, så det er ikke sikkert at problemene våre er så like likevel:

Inndataen til maskinen stopper opp ved åpning av spesielle nett-sider (facebook, google, amazon, dagbladet..). Først trodde jeg problemet lå i navnløsningen til ruteren, men etter at dette var skjekket falt mistanken til nettverkskortet. Etter test med kabel, ble også det utelukket. Ved test av to forskjellige operativsystem og også forskjellige datamaskiner, har jeg kommet frem til at feilen hos meg ligger hos ruteren, men eksklusivt til étt undersett av interne ip-addresser. Jeg har "løst" problemet ved å legge inn begrensing på undersettet av interne ip-addresser, men jeg har enda ingen anelse om nøyaktig hva problemet er.

Lenke til kommentar

Jeg har et lignende problem som jeg holder på å løse nå. Riktig nok har jeg fiber, så det er ikke sikkert at problemene våre er så like likevel:

Inndataen til maskinen stopper opp ved åpning av spesielle nett-sider (facebook, google, amazon, dagbladet..). Først trodde jeg problemet lå i navnløsningen til ruteren, men etter at dette var skjekket falt mistanken til nettverkskortet. Etter test med kabel, ble også det utelukket. Ved test av to forskjellige operativsystem og også forskjellige datamaskiner, har jeg kommet frem til at feilen hos meg ligger hos ruteren, men eksklusivt til étt undersett av interne ip-addresser. Jeg har "løst" problemet ved å legge inn begrensing på undersettet av interne ip-addresser, men jeg har enda ingen anelse om nøyaktig hva problemet er.

Jeg har dessverre ikke så god greie på det med ip-adresser og hvordan de tildeles og hvordan ruteren fungerer. Jeg har ikke forandret på noen ting. Men nå i dag så fungerer det plutselig kjempegodt. Kan åpne masse faner og de lastes som bare det. Jeg lurer og på om det kan ha noe med firmaet som leverer radioløsningen og hvordan deres utstyr fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...