schkaidaiv Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Jeg har ikke en konkret case, men lurer på de generelle reglene rundt sitering av kilder. Jeg har søkt litt, men ikke funnet noen klare svar - og de helt klar svarene finnes kanskje ikke. Om en kommersiell nettside har en nyhet de har hentet fra en annen nettside, er det fritt fram å gjengi denne såfremt man henviser til kilden? Altså, antar man ikke kan kopiere alt ordrett, men om man feks har en slik nyhet; "Dagbladet melder om blablablablabl." Egen tekst/kommentar "Nytt sistat eller tekst, sier Hans Hansen til dagbladet.no" Nettstedet som har dette, er altså ikke dagbladet. Hvordan er det med bilder? Kan man "sitere" disse på en måte? Kan man feks ta screenshoot av en nettside eller bilde av en avis? Når jeg feks legger noe ut på facebook, så tar jo de bildet eller video fra aktuelle side. Er dette ok, siden det veldig tydelig kommer fram at bildet henviser til en artikkel på annet nettsted? Jeg kunne stilt flere spørsmål, så om noen har svar som er litt på siden av det jeg spør om er det hjertelig velkommen. Med andre ord, alt om tematikken:) Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Det lurer jeg også på, for pressen kopierer jo hva dem vil enten dem har tillatelse eller ei. Avventer svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå