Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Paralgin Forte - Utgått på dato

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Effekten avtar gradvis når datoen går ut. Du bør ikke spise dem når de er så gamle. Det er aktive ingredienser som blir ødelagt, som kan gi deg seriøse mageproblemer. Det er derfor de har en holdbarhetsdato på tabletter.

Farmor hadde det problemet, hun klagde mye over dårlig mage, hun brukte 10-12 meds hver dag, og når pappa kikka i medisinskapet fant han medisin fra forrige århundre som hu fortsatt putta i seg. Og det verste var at hun ble rasende når han la seg oppi det og ville kaste alt som var gammelt.

For henne var det nok at en lege hadde gitt resept for 15 år siden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nå er det nok ganske forskjell på å bruke 10-12 medisiner hver dag som har gått ut på dato for lang lang tid siden, og det å ta et par smertestillende utgått på dato.

De gangene jeg har hatt nødt for å ta paralgin forte, så hadde dårlig mage vært en pris jeg hadde betalt 100 ganger over.

Men til saken, så kan jeg ikke nok til å kunne si noe om det kan være tilfelle hvor utgått datostemplet slike smertestillende har økt sjanse for bivirkninger, eller noe annet muffins. Det eneste JEG har hørt er en nedsatt aktiv effekt. Så om man vil komme i trøbbel, selv om man fortsatt holder seg til anbefalt dose, det vet jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar

Bare ikke bruk Parlagin Forte/Pinex Forte sammen med andre paracetamolpreperater. Pinex of Parlagin inneholder paracetamol i tillegg til kodein, og da er lett at man overstiger doseringsverdiene på paracetamol, noe som selvfølgelig ikke er bra, da det kan føre til forgiftning, og i verste fall død. (Regner ikke med at det har blitt forskrevet av lege, da de har gått ut på dato.)

Sikkert ikke så mange som vet dette, men legemidler skal ikke kastes i søppelen. Det beste du kan gjøre er å levere tilbake legemidler som har gått ut på dato, tilbake til apotek. Samtlige apotek skal ta i mot medikamentene du måtte komme med, og apotekene tar også imot alle typer legemidler.

Lenke til kommentar

Forsvaret hadde svært mange medisiner som var utgått på dato men som brukes enda når jeg tjenestegjorde , Paracetamol og Aspirin er vel noen av de kjente legemiddlene , faktisk så mener jeg å huske (sanitetssoldat) at noen av disse hadde oppimot 100% effektivitet opp til 5 år etter utløpsdato på pakningen men kunne ha noen ulemper (derav sure oppstøtt / magesau ).

Men siden det er såpass store forskjeller på hver enkelt medisin hadde jeg nok forhørt meg med noen som jobber på et apotek og som har litt peiling.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Medisiner er ikke en av de tingene.

Fordi medisiner ikke blir kastet, eller fordi det ikke er unødig når de kastes?

Nei fordi han ser blindt på den datoen som står der. Når jeg var ung og mine foreldre ikke hadde mye penger så luktet vi om det var dårlig. Den datoen blant de unge idag er ekstrem viktig, er den gått ut, vi hiver det i bosset. Trist syns jeg.

Du dør ikke, fikk beskjed at de garanterer 100% før den Dato. Så du dør ikke. Virkningen etter kunne gå ned. Men du dør ikke.

Bytex hvor gamme er du?

Hvorfor si du ett år etter at dato er gått ut, sa jeg og forrige noe om det?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Jeg er 36 år gammel og har jobbet med medisinproduksjon i 7 år. Hva gjør du?

Og du påstår at alt av medisiner skal kastes når de har gått ut på dato? Dette er i strid med hva Steinar Madsen, avdelingsoverlege i Statens legemiddelverk har sagt tidligere i intervju til Nrk :

http://www.nrk.no/livsstil/--ikke-bruk-gamle-medisiner-1.7534284

Man oppfordrer selvsagt ikke til bruk av gamle medisiner , men det finnes mange smertestillende som fint fungerer som de skal etter at holdbarhetsdatoen er utløpt så-langt de har blitt oppbevart riktig.

Det er mye som blir kastet lenge før det er ubrukelig eller har noen negativ effekt på oss mennesker i det hele tatt og det er selvsagt en årsak til dette da man ønsker å unngå eventuelle problemer som kan oppstå hvis man tar i bruk en medisin som mister effektivitet og står igjen med eventuelt kun bivirkninger eller som kan i verste fall gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...