Gå til innhold

Faktura - 14 dager, lurer på en enkel ting

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Må jeg betale den fakturaen innen 14 dager fra jeg mottar min bestilling eller får jeg fakturaen etter 14 dager ? Og hvor lenge etter den siste fristen vil det ta før man får purring ? eller, hvor lenge etter siste frist kan man betale uten at man vil ende opp med og få purring.

Dette gjelder Klarna

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du bestiller på faktura 14 dager betyr det at du får 14 dagers forfallsdato etter et fakturaen blir laget. Du vil som regel motta fakturaen 1-2 dag etter at den er blitt laget. Her er et eksempel.

-Bestill vare i dag: 11.11.14

-Motta vare og faktura om 2 dager: 13.11.14

-Betal faktura på forfall og slipp renter og purregebyr: 25.11.14

Selskaper som Klarna lever av renter og gebyrer og vil derfor være raske med å sende deg purring. Det som også er med slike kredittselskaper er at de også regner dagrenter på utestående saldo. Dette blir ikke særlig mye om du betaler ett par dager for sent, men kan fort bli litt dersom du er veldig treg og beløpet er høyt.

Angående "hvor mye" for sent du kan betale uten å få purregebyr eller renter så tipper jeg 1-2 dager med et selskap som klarna og 4-8 dager med et selskap som netcom.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når du bestiller på faktura 14 dager betyr det at du får 14 dagers forfallsdato etter et fakturaen blir laget. Du vil som regel motta fakturaen 1-2 dag etter at den er blitt laget. Her er et eksempel.

-Bestill vare i dag: 11.11.14

-Motta vare og faktura om 2 dager: 13.11.14

-Betal faktura på forfall og slipp renter og purregebyr: 25.11.14

Selskaper som Klarna lever av renter og gebyrer og vil derfor være raske med å sende deg purring. Det som også er med slike kredittselskaper er at de også regner dagrenter på utestående saldo. Dette blir ikke særlig mye om du betaler ett par dager for sent, men kan fort bli litt dersom du er veldig treg og beløpet er høyt.

Angående "hvor mye" for sent du kan betale uten å få purregebyr eller renter så tipper jeg 1-2 dager med et selskap som klarna og 4-8 dager med et selskap som netcom.

Okay, Jeg vil gjerne bestille noe nå men jeg har ikke penger før den 10.12.2014 så greit og vite når jeg evt kan bestille det.

Lenke til kommentar

Benytt deg av 2 mnd rentefri betalingsutsettelse? Det har en gebyr på rundt 200 kroner og gir deg fleksibilitet.

Mitt råd er uansett og ikke kjøpe noe du ikke har råd til. Husk luksusfellen ;) Men dersom du har god kontroll på økonomien er det en fin ting å handle på kreditt.

Lenke til kommentar

Benytt deg av 2 mnd rentefri betalingsutsettelse? Det har en gebyr på rundt 200 kroner og gir deg fleksibilitet.

Mitt råd er uansett og ikke kjøpe noe du ikke har råd til. Husk luksusfellen ;) Men dersom du har god kontroll på økonomien er det en fin ting å handle på kreditt.

Nei jeg har god kontroll på hva jeg har og hva jeg får inn så det er ikke noe problem, har gjort dette tidligere uten noen følger :p Har bare en del andre utgifter i november men pc`n trenger en ny del snarest :p

Lenke til kommentar

Jeg fikk svar fra klarna faktura nå, De sender ikke purringer før 14 dager etter forfallsdato

Så jeg kan bestille den 15.11. ha forfallsdato den 29.11 men trenger ikke betale før den 13-14.12.2014

Så lenge de ser at pengene har kommet inn før den 14 dagers perioden etter forfallsdatoen så var det ikke noen purringer som kom i posten.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Nice! :) det gir en måneds gebyr og rentefri betalingsutsettelse.

Ja du må kanskje ta en tlf eller to om du velger og betale i en av de siste dagene før den 14 dagers perioden etter forfallsdatoen med tanke på at det er ikke sikkert de har fått inn pengene innen den dagen den 14 dagers perioden går ut, men så lenge du trykke "betal" i netbanken før den datoen så er det ikke noe problem :p

Lenke til kommentar

Penger er ikke gratis. Med tanke på fleksibiliteten er ikke gebyret på 200 kroner mye, spesielt når du tenker på at slike avtaler ofte lar deg låne rundt 75.000 kroner.

Dersom jeg ikke tar helt feil har dette lånet en nominell rente på 0% så lenge det tilbakebetales innen frist.

Det har en effektiv rente på 3,33% i gitt termin.

Det blir feil å si at renten er 20% på grunnlag av at det finnes ett oppstartgebyr. Jeg går ut i fra at du har regnet renten på grunnlag av at lånet går over 6 terminer og ikke 1.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er ikke penger gratis, men når du skal vurdere lånekostnad må du også se på hvor mye det lånet koster sammenlignet med andre lån.

For øvrig sammenligner du ikke riktig. Du sammenligner renten over to måneder, jeg sammenligner renten på årsbasis. Derav "p.a."-anmerkningen i innlegget mitt, og derav også din misforståelse om at jeg har "regnet renten på grunnlag av at lånet går over 6 terminer og ikke 1". Renten er 20 % p.a. uansett om lånet har en løpetid på 2 eller 16 måneder.

Tar du opp et gebyrfritt lån på 6000 kr til 20 % nominell rente p.a. vil du, ved tilbakebetaling etter to måneder, måtte betale 6200 kr. Tar du på ellers like vilkår opp Klarnas tilbud om to måneders betalingsutsettelse vil du ikke betale rente, men du betaler totalt 6200 kr. Lånekostnaden er den samme.

Implisitt vil det si at hvis beløpet er høyere enn 6000 kr vil det lønne seg å ta imot tilbudet om betalingsutsettelse hvis alternativet er et ordinært forbrukslån. Hvis beløpet er lavere enn 6000 kr vil det ordinære forbrukslånet lønne seg. Begge situasjonene er mindre lønnsomt enn å betale med en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig informativ forklaring om renter, takk for det. lol

La oss bare være enige om at vi snakker om effektiv rente. Lånet har nemlig en nominell rente på 0%

Edit. Det er også verdt å merke seg at lånet ikke koster 20%, men 3,33%. Det hadde kostet 20% dersom det løp over 1 år.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...