Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med høy GPU temp! (SLI)

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp satt sammen ny PC, og med hjelp fra forumet grunnet litt problemer i starten, fikk jeg igang maskina ista :) Alt så ut til å være smud, men så restarta maskina helt tilfeldig. Jeg tenkte temperatur men trodde egentlig ikke det, men fikk sjekka GPUene. Nederste kortet lå på 52 mens det øverste var på 88-89! Ekstrem forskjell med andre ord. Nederste hadde vel grei temp til idle å være? Er det noe galt? Vet det øverste kortet blir varmere i SLI, men nå er det jo ubrukelig, for varmt til å kjøre i dekstop, hvordan skal det gå om jeg skal spille? (Som selvfølgelig er intensjonen). De ligger tett i tett da det er mATX HK, så har ikke annet valg. Og det er åpne kjølere, ikke typen hvor som blåser mesteparten av lufta ut bak, litt dumt, det vet jeg. Men trodde ikke det skulle være så ille :( Er eneste løsning å kjøpe nytt case og nytt HK med mulighet for åpenrom mellom kortene og bedre airflow? Er nok litt svak airflow også. Men igjen 88-89 idle?!

Noen forslag? Evt. forslag til ny case...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ... BitFenix Prodigy M kommer tilbake å biter deg i rompa?

Man skal ikke si "I told you so.." men jeg sa jo det for pokker! :hm:

Test begge kortene ALENE (spesielt det som blir varmt). Fungerer alt brillefint da så kjøp deg ei skikkelig kasse/HK. Du trenger såkalt 3-slot for luftkjølt SLI.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Tja, det er vel ikke sjokkerende at det blir lite luft å kjøle med når man presser vifta inntil en tett flate.

Men faktisk så stock-kjølerene laget for å kunne takle slike utfordringer, og er derfor alltids sentrifugalvifter på kraftigere skjermkort.

Sentrifugalvifte: NVIDIA-GeForce-GTX-970-angle.jpg

Kjøper du kort med tredjeparts-design (axialvifter):

msi_geforce_gtx_970_gaming_4gb.jpg

Så kan de ikke kjøre uten å ha MINST en slott i mellom, helst 2-3 for å yte optimalt. Og kan følgelig ikke kjøres i SLI på m-ATX HK. Men de slipper heller ikke ut luften skikkelig (i motsetning til stock kjølerene), og vil være katastrofe å bruke i kombinasjon med små kabinetter med dårlig luftflyt.

Eneste grunnen for å velge slike tredjepartsløsninger er at de muliggjør mye større kjøler og lavere turtall på vifta, da de fungerer selv med lave hastigheter. Men som sagt, er ubrukelige når det er trangt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Yeeeeah, ugh :( Tar den, sta som jeg er så må jeg prøve selv først -_- Jævlig dumt, men da får jeg prøve å se om jeg finner et annet case og HK. Får teste med kun et kort først også, men er litt trangt og svak airflow i casen. Så du har nok rett. Men om det blir bytte av deler, burde jeg gå for VII Formula eller Hero, hva er forksjellen? Eller noe annet enn Asus? Og forlag til case? Må være litt større enn BitFenix så klart. Stikkord er, så lite som mulig, stort nok til å ha mellomrom mellom GPUene, veldig god airflow, ikke for flashy, men vindu er ok :) Enda mer minus på konto, men håper Komplett er greie :)

Lenke til kommentar

Du kan gjøre som Andrull foreslår da, og opprette retur (angrefrist) på skjermkortene dine (som garantert har aksialvifter - og som imo er generelt å foretrekke) og bytte til noen med radialvifter. Så slipper du bruke mer penger liksom.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare bytte det ene skjermkortet til en som er ment til bruken? Må da gå mye lettere mtp. arbeid og hva du ønsket deg?

Eller bytte begge kortene om det utgjør noen forskjell for deg at de er forskjellige.

Edit:

En illustrasjon (laget av meg for 6 år siden ^^)av hvordan en axialvifte gjør det ved forskjellig avstand (6cm, 4cm, 2cm og 0,5cm, som da er det samme som tre slots i mellom, to slots, en slot og helt inntil)
Arket ligger der som illustrasjon for at du skal kunne se hvor mye det påvirker luftstrømmen. Ved 0,5cm så har du gått fra 100 % til noen få prosent av ytelsen dens. :p

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager dobeltpost, men vil det utgjøre noe forskjell på ytelse osv å ha to ulike kort? De vil jo være forskjellig klokket, med mindre jeg kan justere det selv uten at tempen blir for høy. For da er det et alternativ om dere mener det vil kunne fungere ved mer normale temperaturer :)

Lenke til kommentar

Beklager dobeltpost, men vil det utgjøre noe forskjell på ytelse osv å ha to ulike kort? De vil jo være forskjellig klokket, med mindre jeg kan justere det selv uten at tempen blir for høy. For da er det et alternativ om dere mener det vil kunne fungere ved mer normale temperaturer :)

Hvis du kan ta det på returfrist så ville jeg bare byttet begge. Så dumper du ennå mindre luft inne i kabinettet, og du slipper å tenke på synkronisering av klokk og det estetiske :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...