Eriksendrul Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Det føles ut som dataen kunne trengt en oppgradering men jeg er usikker på hva som er "nødvendig" og oppgradere. Så har du noen tips til hva som kanskje burde byttes ut ? Jeg trur CPU`n er bra nok, eller er de nye mye bedre en den jeg har ? Mainboard : ASUSTeK COMPUTER INC. P8Z77-V LX Processor : Intel Core i5 3570K @ 3400 MHz (max : 4141) Physical Memory : 8192 MB (2 x 4096 DDR3-SDRAM ) Video Card : AMD Radeon HD 7900 Series ( Sapphire 7950 ) Hard Disk : Samsung SSD 840 EVO 250G (250GB) Hard Disk : Western Digital WD20EARX-00PASB0 (2000GB) Operating System : Windows 7 Ultimate Professional AMD Radeon HD 7900 Minnestørrelse 3072 MB Minnetype GDDR5 Kjerneklokke i MHz 810 MHz Tenkte kanskje og bytte ut dette med noe nyere, Vil forskjellen bli stor med for eks et Sapphire Radeon TRI-X R9 290X 4GB "OC"eller MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX Endret 11. november 2014 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Hvorfor vil du oppgradere? Er det oppgaver den ikke tygger unna? Skjermkort og CPU er jo ikke av nyeste modell, men det bør holde til det meste. Jeg hadde venta til ting faktisk ikke fungerer / blir for dårlig.. og så eventuelt kjøpe hele pakka på nytt (HK / GPU / CPU). Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Hvorfor vil du oppgradere? Er det oppgaver den ikke tygger unna? Skjermkort og CPU er jo ikke av nyeste modell, men det bør holde til det meste. Jeg hadde venta til ting faktisk ikke fungerer / blir for dårlig.. og så eventuelt kjøpe hele pakka på nytt (HK / GPU / CPU). Tenkte kanskje jeg ville få litt bedre FPS i spill som er nye, Nå kommer jo Dragon age, Far cry 4 og Assassians creed. Og jeg har ikke så mange julegaver og kjøpe så tenkte kanskje jeg skulle spandere på meg selv en liten pc oppgradering. Trur du jeg vil få noe særlig bedre ytelse fra spill om jeg for eks bare kjøper et nytt skjermkort ? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Definitivt. Det er skjermkortet som er flaskehalsen. De nyeste CPU-ene er litt bedre, men ikke noe som er verdt å oppgradere for, med mindre du går for entusiastplattformen da du kan få flere kjerner. Dersom du vil ha en raskere CPU kan du overklokke den litt dersom du har en grei kjøler. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Definitivt. Det er skjermkortet som er flaskehalsen. De nyeste CPU-ene er litt bedre, men ikke noe som er verdt å oppgradere for, med mindre du går for entusiastplattformen da du kan få flere kjerner. Dersom du vil ha en raskere CPU kan du overklokke den litt dersom du har en grei kjøler. Jepp, om du skal oppgradere noe måtte det blitt skjermkort. Eventuelt kanskje en disk, om du har spillene på WD-Green disken. (Ikke 100% nødvendig men). Jeg gikk nylig fra en i7-860 (Q3'09) Lynnfield. Og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke merker STOR forskjellig, på andre ting enn video-encodinga. Derimot gav 840'en 2x WD Black (raid 0) disker og et nytt skjermkort en fantastisk forbedring. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Definitivt. Det er skjermkortet som er flaskehalsen. De nyeste CPU-ene er litt bedre, men ikke noe som er verdt å oppgradere for, med mindre du går for entusiastplattformen da du kan få flere kjerner. Dersom du vil ha en raskere CPU kan du overklokke den litt dersom du har en grei kjøler. Jepp, om du skal oppgradere noe måtte det blitt skjermkort. Eventuelt kanskje en disk, om du har spillene på WD-Green disken. (Ikke 100% nødvendig men). Jeg gikk nylig fra en i7-860 (Q3'09) Lynnfield. Og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke merker STOR forskjellig, på andre ting enn video-encodinga. Derimot gav 840'en 2x WD Black (raid 0) disker og et nytt skjermkort en fantastisk forbedring. Okay, Spillene jeg spiller mest og vil ha mest "ytelse" ut av har jeg på SSD som for eks AC,far cry,bf4 osv mens jeg har league of legends og andre spill jeg spiller innimellom på HDD Men hvor stor er forskjellen på et GeForce 970 2 gb og et 970 4 Gb ? Ytelsesmessig Endret 11. november 2014 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Det er ingen forskjell ytelsesmessig. Minnet på et skjermkort forteller kort forklart hvor stor oppløsning det takler. 2GB er plenty med mindre du skal kjøre ekstreme oppløsninger med flere kort i SLI. Spill på HDD eller SSD har heller liten innvirkning på ytelse. Er det dårlig optimalisert slik at f.eks lydfiler ikke lastes inn i RAM vil det affektere ytelsen, men det er heller skjeldent. Det som merkes er lastetider. Siden du spiller BF4 er det verdt å nevne at det er ganske CPU intensivt i flerspiller, så en liten overklokk på CPU burde kunne hjelpe deg der. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Det er ingen forskjell ytelsesmessig. Minnet på et skjermkort forteller kort forklart hvor stor oppløsning det takler. 2GB er plenty med mindre du skal kjøre ekstreme oppløsninger med flere kort i SLI. Spill på HDD eller SSD har heller liten innvirkning på ytelse. Er det dårlig optimalisert slik at f.eks lydfiler ikke lastes inn i RAM vil det affektere ytelsen, men det er heller skjeldent. Det som merkes er lastetider. Siden du spiller BF4 er det verdt å nevne at det er ganske CPU intensivt i flerspiller, så en liten overklokk på CPU burde kunne hjelpe deg der. Okay, Så du mener da at et 2gb kort vil holde til vanlig spilling i 1920*1080 med settings satt på høyt ? Jeg driver ikke med noe fancy på dataen osv. Men om 4 gb eller 2 gb ikke vil ha noe og si så kjøper jeg jo heller et kort til 1600 en 3000 kr. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Ved full HD går det helt fint. Det er nok ikke så stor prisforskjell uansett. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 2Gb som skjermkortminne begynner å bli litt i minste laget for storspillene , mener Tomshardware hadde en test nylig som viste at det er en del forskjell på 2 og 3 Gb på det som mer eller mindre er standard oppløsning for tiden ( 1920 x 1080 ). Uansett så har du et relativt ok skjermkort som kan holde ut litt til , jeg hadde ventet til Amd kommer med neste generasjon skjermkort ( ca februar 2015 ) før jeg i det hele tatt hadde oppgradert til et Nvidia 970 eller Amd 3xx . Men er du fast bestemt på et nytt skjermkort er valget ganske så enkelt for tiden med mindre du tviholder på Amd , Nvidia 970. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 2Gb som skjermkortminne begynner å bli litt i minste laget for storspillene , mener Tomshardware hadde en test nylig som viste at det er en del forskjell på 2 og 3 Gb på det som mer eller mindre er standard oppløsning for tiden ( 1920 x 1080 ). Uansett så har du et relativt ok skjermkort som kan holde ut litt til , jeg hadde ventet til Amd kommer med neste generasjon skjermkort ( ca februar 2015 ) før jeg i det hele tatt hadde oppgradert til et Nvidia 970 eller Amd 3xx . Men er du fast bestemt på et nytt skjermkort er valget ganske så enkelt for tiden med mindre du tviholder på Amd , Nvidia 970. Hvor mye vil de nye kortene til AMD koste og når vil evt Nvidia komme med sine nye kort ? og hvor mye bedre vil disse kortene være en de som er på markedet nå til 25-3000 kroner ? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 De fleste HK støtter to generasjoner CPU men jeg ser prosessoren din er tredjegenerasjon i5 så da får du ikke oppgradert kun den. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 (endret) http://www.tomshardware.com/reviews/graphics-card-myths,3694-5.html Fant artikkelen. Den viser at ved 4k gaming i Skyrim med uber textures og 8xMSAA så brukes det 2GB VRAM. Videre så ser man også at ingenting overstiger 2 GB i 1080p i de andre benchmarkene bortsett fra Hitman. Endret 11. november 2014 av Chris93 Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Spill på HDD eller SSD har heller liten innvirkning på ytelse. Er det dårlig optimalisert slik at f.eks lydfiler ikke lastes inn i RAM vil det affektere ytelsen, men det er heller skjeldent. Det som merkes er lastetider. Var lastetider jeg tenkte på, BF4 ble relativt mye kjekkere å spille etter disk-upgrade. Slapp en vente i 5 minutter ved hver loading. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 For om jeg kjøper et 970 kort, Så regner jeg med at det vil holde ganske lenge ? Selv om det nå kommer noen nye kort i februar. Men noen som kan fortelle meg litt om forskjellene på MSI,Gainward og ZOTAC ? For jeg har jo hatt dette 7950 kortet veldig lenge nå og det var jo et av de bedre kortene man kunne kjøpe på den tiden, Så om jeg legger inn penger til et 970 4 gb kort så vil jeg tru at jeg skal ha det i ganske god stund samtidig som jeg får kjørt de nye spillene som kommer de nærmeste årene med litt høye settings ? Jeg har Hatt AMD kort i mange mange år, hva kan jeg forvente om jeg bytter til et Nvidia kort ? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Det er lite poeng å legge noe ekstra penger i hardware for at det skal vare lenger. Du vet aldri hva AMD kommer med, så om du kan vente så er det ikke en dum ting, men det er heller ikke dumt å kjøpe noe nå. Forskjellen mellom de forskjellige produsentene er ikke så stor. De prduserer skjermkortene og kan inkludere andre kjølere og noen fabrikk overklokkede modeller, men de yter likt (teller ikke med fabOC, men det bør vel være åpenbart). Jeg har ikke hatt AMD selv på noen år nå, men jeg vet at den størtse forandringen vil være et skjermkort som produserer mye mindre varme. De nyeste skjermkortene fra Nvidia er mye mer strømeffektive enn AMD sine i dag. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Ikke minst, du får Nvidia Control-panel istedenfor Catalyst. Det er en fin ting! Jeg vil vel si at du kan forvente deg at 970 holder ca like lenge som det du har idag har gjort, selv om en aldri kan vite, ting går fort. Men en logisk tankegang vil vel være at du kjøper nytt kort nå, etter en stund 1-2 år kjøper du ny cpu / hk, og litt etter det igjen, er det på tide med et nytt skjermkort.. og sånn går nå dagan! Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Jeg blir Forvirret av alle disse Nvidia skjermkortene, jeg har så og si bestemt meg for og oppgradere skjermkortet men hvem av disse er best ? Gainward GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA MSI GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB PhysX Gigabyte GeForce G1 GAMING GTX 970 4GB EVGA GeForce GTX 970 4GB PhysX CUDA Prisen varierer fra 3090 kr til 3500 kr Jeg har foresten en åpen PC, De eneste kjølemulighetene er det som evt sitter på skjermkortet og temperaturen på det rommet PC`n står, og jeg hørte Nvidia er litt flinkere på temperatur en AMD så det er jo fint, også er jeg nysgjerrig på dette PhysX greiene man kan skru av og på i spillene Ja, jeg er klar over at man må oppgradere litt etterhvert og det er vanskelig og si om alt av nåværende hardware blir "Steinalder utstyr" om et år for plutselig dukker det jo opp noe nytt og fantastisk ut av det blå, Men jeg er lite ute om vinteren og vinteren for meg blir det mye gaming og om jeg skal vente til februar med og kjøpe noe kan jeg like greit kjøpe nye badebukser med det samme Tenkte og ha et nytt skjermkort som med akevitten skal holde meg med selskap gjennom juletia og nyåret Endret 11. november 2014 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Ikke minst, du får Nvidia Control-panel istedenfor Catalyst. Det er en fin ting! Jeg vil vel si at du kan forvente deg at 970 holder ca like lenge som det du har idag har gjort, selv om en aldri kan vite, ting går fort. Men en logisk tankegang vil vel være at du kjøper nytt kort nå, etter en stund 1-2 år kjøper du ny cpu / hk, og litt etter det igjen, er det på tide med et nytt skjermkort.. og sånn går nå dagan! Merker du noe forskjell i spillene ? Støtter Nvidia noen type spill bedre en andre typer ? Jeg ble fortalt for mange mange år siden at folk foretrukket AMD til FPS spill og Nvidia til open world osv, jeg har ikke tenkt noe på dette egentlig men ligger det noe bak det ? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Forskjellen mellom kortene er alle untatt det første MSI er fabrikkoverklokket og/eller har en tredepartskjøler. Det er små forksjeller mellom ytelse i de overklokkede kortene, og jeg er ikke helt sikker på hvilke kjølere som er best nå, men jeg har hørt bra ting om MSI sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå