Gå til innhold

Mobil på reparasjon lengre tid enn oppgitt.


Danda

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg leverte mobilen min en lumia 920 på reparasjon den 29.10 da jeg har slitt litt med batteriet.

 

Fikk beskjed at det ville ta 14 dager noe som forsåvidt er greit.

 

Den eneste typen El-kjøp hadde inne som reserve telefon var en "dritt telefon"

som er sykt treg å har knøtt liten skjerm så jeg måtte jo bare takke ja til denne.

 

Nå har det gått 14 dager å jeg har ikke hørt noe mer (står heller ikke noe mer på reparasjonstiden eller andre ting på kundesenter sidene til elkjøp)

Så jeg tok kontakt på facebook for å høre om telefonene er ferdig i morgen.

 

Nå fikk jeg plutselig beskjed at det er innenfor 21 dager som er greit å vist jeg ikke har hørt noe mer før den 28.11! så burde jeg ta kontakt.

 

Hva har jeg krav på her?

Det er ufattelig dårlig av de å si hvor mange dager det kan ta vist det ikke er riktig.

 

I tillegg får jeg en dritt telefon som egentlig bare er brukenes til å ringe å sende mld med

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du har kjøpt telefonen som en forbruker (ikke jobbtelefon f.eks.) slik at det er forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Dersom problemene med batteriet på telefonen er å anse som en mangel, etter fkjl. §§ 15 og 16, vil Elkjøp kunne utføre avhjelp (dvs. retting på telefonen).

De har da plikt til å rette feilen uten kostnad for deg, og uten at det skal påføre deg vesentlig ulempe, innen rimelig tid. Se fkjl. § 30..

Hva som er rimelig tid, er jo en skjønnsvurdering som må avgjøres konkret i hvert tilfelle, men dersom elkjøp f.eks. har mye å gjøre, og du har fått lånetelefon i mellomtiden, vil det kunne forsvares at de bruker såpass tid på reperasjonen..

Lenke til kommentar

Har du klaget på telefonen du har fått som lånetelefon?

 

Hvis du bare godtok den uten å kreve en bedre telefon, kan du ikke heve kjøpet på grunn av at lånetelefonen ikke er bra nok, før du faktisk krever en bedre telefon og de ikke skaffer en slik til veie i løpet av kort tid.

 

Telefonen skal kunne dekke dine basisbehov. Om den er treg, er ikke alene grunn til å kreve en bedre lånetelefon, om den dekker det du anser som dine basisbehov. Merk at "basisbehov" kan strekke seg ut over å ringe og sende SMS, men hvis du for eksempel trenger Facebook og mail, og telefonen takler dette, så vil ikke en mindre skjerm og tregere respons alene være grunn til å hevde at telefonen ikke er bra nok.

 

Når det gjelder reparasjonstid, så kan den av egen erfaring svinge ganske voldsomt. 14 dager er bare et anslag, men det kan variere fra et par dager, til over en måned. Det som har innvirkning på tiden er hvor mye verkstedet har å gjøre, hvor komplisert feilen er og om de har delene på lager. Forbrukerrådet har uttalt at en reparasjonstid på opp til 4-5 uker er innenfor rimelig tid. Men det forutsetter jo at du har fått lånetelefon om du har bedt om dette.

Endret av Molekylet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telefonen skal kunne dekke dine basisbehov. Om den er treg, er ikke alene grunn til å kreve en bedre lånetelefon, om den dekker det du anser som dine basisbehov. Merk at "basisbehov" kan strekke seg ut over å ringe og sende SMS, men hvis du for eksempel trenger Facebook og mail, og telefonen takler dette, så vil ikke en mindre skjerm og tregere respons alene være grunn til å hevde at telefonen ikke er bra nok.

 

 

Litt pirking på et ellers bra innlegg: Betegnelsen "basisbehov" har sneket seg inn i dagligtalen rundt reklamasjonssaker uten egentlig å være nevnt i Forbrukerkjøpsloven.

Forbrukerkjøpsloven nevner at kjøper har rett på en "erstatningsgjenstand". FTU mener at man ikke har fått en tilfredstillende erstatningsgjenstand om ikke forbrukerens behov er dekket med erstatningsgjenstanden. Og det er ikke slik at det er selger som ene og alene skal få definere hva kjøpers antatte behov er.

I utgangspunktet er jeg enig med deg i at en mindre skjerm og tregere telefon, men med samme operativsystem ikke er god nok grunn til å mene at erstatningsgjenstanden ikke er god nok, selv om det såklart finnes unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt pirking på et ellers bra innlegg: Betegnelsen "basisbehov" har sneket seg inn i dagligtalen rundt reklamasjonssaker uten egentlig å være nevnt i Forbrukerkjøpsloven.

Takk for pirking :) Det er nok bare blitt vanlig i bransjen å bruke ordet "basisbehov" selv om i hvert fall jeg med det nok mener omtrent det samme som deg.
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Telefonen skal kunne dekke dine basisbehov. Om den er treg, er ikke alene grunn til å kreve en bedre lånetelefon, om den dekker det du anser som dine basisbehov. Merk at "basisbehov" kan strekke seg ut over å ringe og sende SMS, men hvis du for eksempel trenger Facebook og mail, og telefonen takler dette, så vil ikke en mindre skjerm og tregere respons alene være grunn til å hevde at telefonen ikke er bra nok.

 

 

Litt pirking på et ellers bra innlegg: Betegnelsen "basisbehov" har sneket seg inn i dagligtalen rundt reklamasjonssaker uten egentlig å være nevnt i Forbrukerkjøpsloven.

Forbrukerkjøpsloven nevner at kjøper har rett på en "erstatningsgjenstand". FTU mener at man ikke har fått en tilfredstillende erstatningsgjenstand om ikke forbrukerens behov er dekket med erstatningsgjenstanden. Og det er ikke slik at det er selger som ene og alene skal få definere hva kjøpers antatte behov er.

I utgangspunktet er jeg enig med deg i at en mindre skjerm og tregere telefon, men med samme operativsystem ikke er god nok grunn til å mene at erstatningsgjenstanden ikke er god nok, selv om det såklart finnes unntak.

 

 

 

Jeg har levert inn en windows phone å fått en knøttliten treg samsung telefon med android

Endret av Danda
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...