Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når huseier må gjøre utvasken ..


jonlem

Anbefalte innlegg

Jepp, leide ut enebolig til "venner", og brente meg på det. Lang og kjip historie med flere sider og lag selvfølgelig. Men, det går mot et oppgjør her nå og jeg sitter og regner litt på hva (eller om) vi skal kreve en eller annen form for erstatning her.

 

Har en del utgifter til fjerning av skrot og søppel, dokumenterbart (kvittering fra gjenvinningsstasjon) om en ikke inkluderer kjøring og arbeidstimer. En etterlatt bil vil sannsynligvis bli kjørt til vraking den nærmeste tiden, om den ikke fjernes relativt snart. Der kan jeg nok ta inn 3000 kr (?), med mindre de som skal frakte bilen tar alt. Får ikke gjort det selv, så må leie noen til å hente den, Falken eller noe sånt.

 

Men, utvask; vi måtte vaske ut hele huset. Og nei, dette er ikke noe tvilstilfelle, her snakker vi om at huset var reelt møkkete. Jeg skrapa både snusbleier og inntørka kattebæsj fra gulvene. Huset er totalt nesten 300 kvm BRA, og det tok fire mennesker en litt lang "arbeidsdag" å vaske gjennom - totalt regner jeg med minimum 32 manntimer. Da snakker vi faktisk ikke engang om skikkelig utvask, men det vi heller kan kalle visningsvask. Det gjenstår ennå vask av tak, en del vegger o.l. men huset kan i alle fall vises fram for andre interesserte.

Hvordan huset så ut etter utflytting er forøvrig grundig dokumentert med bilder. Her regner jeg med leier kan benekte alt og påstå de har vaska, men det vil jeg ikke tro de kan komme langt med. Jeg fikk forøvrig den servert på telefon, "men for oss er dette å regne som rent.."

I forbindelse med sjekk og utvask påløp det også en del reisekostnader, da vi bor et stykke unna huset selv. Er litt usikker på disse, da vi hadde reist for å sjekke uansett, men siden ting ble som det ble måtte vi bl.a. utsette hjemreisen og her kom det ekstra kostnader. Har litt lyst til å kreve hele turen og alle reiseutgifter erstattet.

 

Det finnes ikke noe depositum å ta av. Som sagt, "venner" ..

 

Har forsåvidt grei oversikt over faktiske utlegg og kostnader, men det er denne utvasken som vi gjorde selv jeg er usikker på. Er det realistisk å tro at man vil kunne komme noen vei med et krav her? Hvis ja, hvor mye vil det være naturlig å kreve, hvordan beregner man slikt? Er det noen her som kan ha erfaring med slikt?

 

Merk at vi kun vurderer erstatningskrav, er ikke helt bestemt der ennå. Det er en del styr med slikt, og for å være ærlig vil vi bare helst få alt ut av verden og glemme hele historien, men samtidig føles det litt surt at disse leieboerne bare skal slippe unna slikt helt uten konsekvenser - noe de foreløpig altså har gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leie ut til "venner" gjør vi aldri igjen, dessuten leier vi heller ikke ut til kjenninger heller fra tiden jeg var ung.

Tiden det tar og utgiftene må jo regnes med eller alternativt leie firma som tar jobben ( det vil uansett bli billigere for tidligere leietaker).

 

Du har jo hatt utgifter og kan det dokumenteres er det bare å skrive det ned, vi har advokathjelp gjennom Huseierenes Landsforbund. Der kan en få hjelp og svar på slike ting og er verdt prisen det koster per år som medlem.

Lenke til kommentar

Det er for seint for det i grunnen. Vi reiste dit for å sjekke, se over, regna med det var en smal sak og en formalitet siden vi jo stolte på disse folkene som hadde flytta, lagt igjen nøkkelen og sagt at alt skulle være i orden. Da vi kom og det så ut som de holdt husdyr i halve huset så endte det med at vi bare satte i gang og vaska sjøl, fikk litt hjelp av noen virkelige venner, og holdt på en hel dag til ganske sent på kvelden for å få det høvelig presentabelt. Så selve arbeidet der er strengt tatt lite dokumenterbart, bortsett fra bildene av hvordan det så ut selvfølgelig. De regner jeg med at i alle fall kan sannsynliggjøre at det var en del jobb å gjøre.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hva mener du med "delvis"? Det er jo viktig å få avklart i forhold til om du har et bein å stå på juridisk sett?

Lenke til kommentar

 

Hva mener du med "delvis"? Det er jo viktig å få avklart i forhold til om du har et bein å stå på juridisk sett?

 

Hvorfor?

 

 

Alt etter hva som kan forventes er rimelig ventetid på at vedkommende skal løse det er det hvorvidt det har vært aktuelt å gi dem en reell sjangse til å få utbedret mangelen. Dersom dette er 'delvis' er jo her muligens en ganske sentral del av konflikten.

 

Med tanke på at det gjerne blir stilt som ett litt mer åpent spørsmål kan jeg være enig i at det ikke helt går under kategorien *har du sluttet å slå din kone?*

Lenke til kommentar

Joda, ser den - det er bare det at det er litt mye å greie ut om og jeg vet ikke helt om jeg ønsker det. Ha i bakhodet at det her er snakk om noe vi trodde var relativt gode venner, så vi har blant annet tatt deres ord for god fisk i forbindelse med utflytting. Mye kan sies om det, men enden på visa er at vi dro dit ca en måned etter at de flytta, og fant huset i katastrofetilstand. Når vi så konfronterte dem med dette tryna ting skikkelig, og nå er det ingen kontakt overhodet. Lang historie kort; jeg tør påstå at de ikke overhodet hadde til hensikt å gjøre noe med dette, så vi valgte der og da å sette i gang å vaske. Merk at her er sagt og gjort mye mellom oss i mellomtida.

Hvorfor det tok så lang tid før vi dro for å sjekke? Det er selvfølgelig også en del av historien; huset skal selges. Det er også derfor de flytta, og helt inntil selve flyttinga har alt foregått ryddig og ordentlig. Vi har skriftlig kontrakt, men ingen skriftlig oppsigelse dessverre, men alt er gjort godt innenfor normale frister og normal ryddighet. Når vi så tok deres ord på at de hadde rydda og vaska, så stressa vi ikke med å dra dit for å fjerne det siste av vårt eget som ennå fantes der samt se over huset og gjøre det klart for salg. Vi regna også med å måtte tørke over litt kriker og kroker her og der, så vi var forsåvidt forberedt på noe vasking (også her er det mer til historien selvfølgelig), men veldig, veldig langt fra forberedt på det som faktisk møtte oss.

 

Ingen enkel sak, selvfølgelig, men jeg føler meg temmelig sikker på at man ikke skal kunne komme langt med å påstå at leieboerne ikke fikk rimelig tid til å rydde opp etter seg. Fint om dere kan ta meg på ordet for det ;)

Lenke til kommentar

Vel, er medlem i HL, og har snakka med dem - det hjalp ikke all verdens, ble anbefalt å kontakte namsmannen i området. Kontakta namsmannen (-kvinnen..) som kunne fortelle at nei, dette hadde hun ikke noe særlig erfaring med men jeg var hjertelig velkommen til å ringe henne tilbake og fortelle henne hvordan det gikk etter hvert for dette var hun interessert i ..

 

Når det skal sies, så går det selvfølgelig an å prøve HL enda en gang og se om jeg kanskje får snakket med noen andre denne gangen.

 

Poenget med tråden her er forsåvidt heller ikke å få løst saken, men å prøve å få et slags inntrykk av hvor mye det er rimelig å forvente / forlange i erstatning for vaskinga konkret - sett at vi bestemmer oss for å kjøre saken dit, vel å merke, noe vi ikke ennå helt har bestemt oss for.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

 

 

Hva mener du med "delvis"? Det er jo viktig å få avklart i forhold til om du har et bein å stå på juridisk sett?

Hvorfor?

 

Alt etter hva som kan forventes er rimelig ventetid på at vedkommende skal løse det er det hvorvidt det har vært aktuelt å gi dem en reell sjangse til å få utbedret mangelen. Dersom dette er 'delvis' er jo her muligens en ganske sentral del av konflikten.

 

Med tanke på at det gjerne blir stilt som ett litt mer åpent spørsmål kan jeg være enig i at det ikke helt går under kategorien *har du sluttet å slå din kone?*

 

Jeg forstår ikke helt hva du sier her.

 

Uansett, grunnen til at jeg spurte er at jeg ikke kan se noen generell hjemmel for at leier kan kreve en ny sjanse til å vaske. Av og til kunne kanskje lojalitetsplikten tilsi at man gir leier en mulighet til å fikse problemet før man velger kostbare løsninger som leier skal betale. Men her, hvor leier etter alt å dømme har gitt blaffen i å vaske ut skikkelig, ser jeg ingen grunn til å involvere leier utover å sende regning.

 

Når det gjelder pris blir det litt vanskelig. Husleietvistutvalget i Oslo (HTU-2010-104, krever Lovdata Pro) har for eksempel sagt at de "kan tilkjenne en skjønnsmessig kompensasjon for eget arbeid". I den saken sa de:

Leieobjektet er på 107 kvm og med 4 rom. Klager har krevd kr 3.000,- for utført rengjøringsarbeid. Husleietvistutvalget finner kravets størrelse, sett i forhold til leieobjektets størrelse, dokumenterte tilstand ved tilbakelevering, og i forhold til at et profesjonelt rengjøringsbyrå ville ha fakturert et høyere beløp, for rimelig.

Så et sted under det et profesjonelt byrå ville krevd virker som et fornuftig utgangspunkt. Det er viktig med god dokumentasjon på tilstanden ved tilbakelevering.

Lenke til kommentar

Ikke dumt, Ståle Nordlie. Skal sjekke litt rundt. Huset er ganske stort, så noe må det da bli utav det.

 

En litt annen sak under samme tilfelle, siden vi først er igang. De samme folkene har etterlatt en bil på eiendommen. Motorhavarert sak uten skilter, men den er jo "registrert" på disse folkene. Vognkort og alt ligger inni.. De har nå fått to skritflige oppfordringer om å hente bilen, og fristen i siste "varsel" går ut ikke så lenge før det er gått tre måneder siden de flytta. Jeg tenker da at de har fått rimelig tid og mulighet til å fjerne den, uten å gjøre det, og kommer til å kjøre bilen til nærmeste hugger og beholde vrakpanten selv.

Har forsåvidt fått dette konseptet "godkjent" av en advokat hos Huseiernes Landsforbund, men han virka litt fjern på meg. Noen her som ser noe åpenbart juridisk brist i dette?

Vil gjerne bli kvitt den bilen, men helst uten å risikere at de kan komme etter meg senere og påstå jeg har gjort noe galt.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg får fortsette litt på denne jeg. Det med utvask er i grunnen ikke løst, men etter tre skriftlige varsler ble bil og søppel hentet dagen før "absolutt siste frist". Mye kan sies om det, men vi har tenkt at ok, kanskje vi bare skal la det være med det. Huset er solgt og ting er i grunnen litt ute av verden.

MEN; jeg må sjekke litt for noen andre også, fordi disse samme folkene har også etterlatt ei campingvogn på en annen eiendom (privat gårdsplass). Den har ikke skilter, og har sannsynligvis ikke vært registrert noe sted på mange år. Har fått tak i tidligere eier som hadde den ei stund og han hadde heller aldri skilter på den. Den kom dit den står nå på prøveskilter. Nå må den fjernes, og skrotfolkene er ikke mulig å få tak i. Det er sendt SMSer, mailer og brev. Med bilen var det litt krøkkete pga verdi og slikt, men ift søppel og løsøre har jeg oppfattet husleieloven slik at det er rimelig klart at man kan "ta seg av det" selv etter rimelig tid og varsler. Men, er i campingvogn en bil eller løsøre, sånn "kategorisk"? Noen som har tanker om det?

(Det er forøvrig kun en muntlig avtale om leie av plass til campingvogna i "en kort periode". Den har nå stått der i et drøyt halvår og ingen leie er betalt ennå, det skulle betales månedlig.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...