KoKo_ Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Hei, Jeg har et problem som jeg trodde var enkelt å løse, men fungerte ikke som forventet. Beklager på forhånd for en lang og knotete forklaring: Problemstilling: Et dokument (Tranportplan) skal kunne redigeres. Har et ark per ukenummer. Et annet dokument (Fremviser) skal henvise til cellene i Tranportplan og kun vise verdiene for gjeldende uke. Transportplan med arkene Uke 1, Uke 2, Uke 3 osv... Fremviser med et ark som skal henvise til celler i fra gjeldende uke. Og et ark med litt parametre for å kunne automatisk endre til riktig ark i tranportplan for hver uke som går. Jeg har laget celler i fremviser med a1= filbane (H:\Diverse\Transportplan\Transportplanfil\) a2=filnavn ([Transportplan.xlsx]) a3=arknavn (ukenr(idag())) I fremviser gir dette et fornuftig resultat: ='H:\Diverse\Transportplan\Transportplanfil\[TRANSPORTPLAN.xlsx]Uke 47'!A4 Jeg hadde håpet at noe ala "='a1&a2&a3&!A4" ville gitt meg noe fornuftig, men den gang ei, da spør den bare etter filbane. Har eksperimentert litt, men ser ikke ut til at den vil gi meg muligheten til å kunne sette filbane og fane med henvisning til parameterceller... Poenget med dette er at fremviseren skal kunne vise riktig fane fra tranportplan automatisk, slik at ukenummer oppdaterer seg, og dermed så henviser den til neste fane hver mandag uten at noen trenger å gå inn å gjøre noe. Noen tips? Endret 11. november 2014 av KoKo_ Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Hei Det der lar seg dessverre ikke gjøre uten en makro. Hvis du googler excel indirect closed workbook får du opp mange alternativer. Så, vær forsiktig med ukenumre, de er forskjellige i USA (og Excel) og i Europa. Europa bruker ISO-ukenumre. Mer om det her http://www.cpearson.com/Excel/WeekNumbers.aspx Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Hei på deg, I arket som skal vise verdier, kan du legge denne makroen: Sub Auto_Open() Dim UkeNr As Integer UkeNr = DatePart("ww", Now(), vbMonday, vbFirstFourDays) Worksheets("Uke " & UkeNr).Activate End Sub Denne makroen forutsetter at fanene heter "Uke x" Med denne makroen aktiverer arket selv riktig fane når du åpner det. Her kan du se hvordan det funker http://www.excelguru.no/download/895/ Vennlig hilsen excelguru.no Ketil Melhus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå