Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tikkelyd 2010 Ford Focus

eesp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvor kommer lyden fra? Topp, motorblokk, dynamo, A/C-kompressor, servopumpe eller??

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Start med å sjekke audiosystemet, det kan hende at du har glemt å slå av, og at det er en dubsteplåt som går på lavt volum i bakgrunnen. Grunnen til at du hører det over 2000 omdreininger er kjent som ''BPM/RPM Coefficent''; ett forholdstall mellom turtall og antall beats pr minutt.

Fra spøk til revolver, jeg hadde lignende på min Focus 2008 og da var det slitte og ujevne bremseskiver som var problemet. Det begynte med tikking, og senere ble det piping og hyling.

Endret av JonasPB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er en 1,6 109hk dieselmotor.

Härer ingenting når bilen går på tomgang. Ikke om jeg ruser motoren heller.

Lyden forsvant litt, men hørte den igjen i dag da jeg kjørte gjennom boligfeltet her jeg bor. Stoppet opp, og da slutten lyden også.

Lenke til kommentar

Har funnet ut at det ikke har noe sammenheng med turtallet. Hører lyden kun når bilen triller/kjører fremover, og takten øker med farten.

Den høres mye bedre når jeg kjører i 40km/t enn i 60km/t, og nesten som at den forsvinner helt når jeg kjører fort nok (80-90km/t).

Edit: Høres nesten ut som en sykkel som triller. Kan det være noe med hjulene? Har byttet til vinterdekk for ikke så lenge siden. Har også lest at det kan være drivakslingene?

Endret av eesp
Lenke til kommentar

For de som er interesserte har jeg fått fikset feilen.

Bremseklossene bak, som et merkeverksted hadde skiftet i sommer, var montert feil vei og uten smurning melllom. I tillegg var de litt løse, og det var dette som lagde lyden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det i det hele tatt mulig å montere bremseklosser feil vei??? :dontgetit:

Jo, men det skjer ikke. Tviler hardt på at det er det som har skjedd. Og han merker det liksom først nå? Et par mnd senere. Åssen ser den skiva ut?

Br.klosser i dag har ofte retningsbestemmelse. Piler på ytter/innerkloss, Høyre, venstre. Br.klips som skal stå oppe/nede, er ikke bare bare. Ha tunga rett i munnen! Feil vei kan bety mye rart.

Uten smøring, løse, jeg ser ikke sammenhengen. Noe rart har hvertfall skjedd. Ellers er skiver/klosser bak et problem på alle småbiler. Mye lyd og faenskap. Smør dem opp hver service.

Skal du ha en reklamasjon dekket må du nesten gjør det hos de som har driti seg ut. Si at noe har skjedd å kreve penger pleier ikke å fungere så bra.

Lenke til kommentar

Dette var et annet verksted i en annen by, så måtte betale. Skal ringe verkstedet som gjorde feilen på mandag, så får vi se hva de vil gjøre med det.

De vil antageligvis ikke gjøre noe som helst, hvis du skulle hatt håp om kostnadsfri utbedring måtte du først og fremst kontaktet de som gjorde feilen.

Hvilken by det ligger i har ikke noe å si...

Lenke til kommentar

Dette var et annet verksted i en annen by, så måtte betale. Skal ringe verkstedet som gjorde feilen på mandag, så får vi se hva de vil gjøre med det.

De vil antageligvis ikke gjøre noe som helst, hvis du skulle hatt håp om kostnadsfri utbedring måtte du først og fremst kontaktet de som gjorde feilen.

Å de skulle da gjort hva?

Krevd at du kjørte tilbake og fikk det utbedret der... slik er det heldigvis ikke.

Lenke til kommentar

Viste ikke at det faktisk var det som var feilen. Kan ikke kjøre 50 mil bare fordi jeg hører en ulyd i bilen fordi det kanskje kan komme av en feil verkstedet hadde gjort før.

Lenke til kommentar

Å de skulle da gjort hva?

Krevd at du kjørte tilbake og fikk det utbedret der... slik er det heldigvis ikke.

Viste ikke at det faktisk var det som var feilen. Kan ikke kjøre 50 mil bare fordi jeg hører en ulyd i bilen fordi det kanskje kan komme av en feil verkstedet hadde gjort før.

Jeg har ikke sagt noe som helst om at du trenger å kjøre dit, jeg skrev kontaktet som er noe ganske annet. En telefon f.eks er særdeles velegnet til formålet.

Når det er sagt; man kan ikke forvente at verkstedet som gjorde den opprinnelige feilen skal betale for noe som helst når de ikke selv har fått muligheten til å utbedre feilen eller å i det hele tatt uttale seg om denne - noe som er mye rimeligere for de enn å la ett annet verksted gjøre det. Man har da det som heter avhjelpsforsøk i lovverket vårt.

Du har selv valgt å benytte deg av verkstedet i utgangspunktet, så da har du også akseptert at eventuelle reklamasjonssaker blir håndtert der.

Blir som om jeg kjøpte en telefon, denne fikk en feil, og sendte denne til ett vilkårlig verksted uten at selger fikk mulighet til å se på den, for så å presentere en regning til vedkommende i etterkant.

Lenke til kommentar

snip

Skjønner hva du mener, men jeg kunne ikke i min fjerneste fantasi drømme om at det var der feilen lå. Dessuten burde det ikke være mulig å montere bremseklosser feil.

Når det er sagt, så skjønner jeg hva du mener. Er ikke snakk om store summen uansett, rett over 1300kr, så det er ikke noe krise. Synes uansett det er greit å gi tilbakemelding til verkstedet, så får vi se hva de velger å gjøre. Kan jo legge til at begge verkstedene er autoriserte Ford-forhandlere om det gjor noe forskjell.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke ser en forskjell på en bil og mobil så stopper jeg diskusjonen her.

Jeg ser forskjellen på en bil og en mobil, men gjør lovverket det? Hvor i lovverket gjøres det forskjeller på selgers rett til å yte avhjelpforsøk ved mangler på levering av ett produkt (såfremt vi i denne sak ser på montering av bremser som selve produktet) ? Hvis du kan vise meg hvor dette står skal jeg ikke være verre på det enn å trekke mine antagelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...