Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Fetter blokkert meg på facebook, blir ingen julefeiring

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om det er jeg som er gærn, eller han men..

Jeg trenger rett og slett deres synspunkt fordi jeg vet ikke hva som er riktig lenger, så skal prøve å holde det så detaljert og mest forståelig som mulig. Jeg beklager også hvis det blir en del å lese.

Det hele begynner med at jeg har en depresjon jeg sliter med, denne er takke være en far som har mishandlet meg når jeg var liten, pluss at de siste 2 åra har jeg vært veldig av og på i det å prøve å skaffe meg jobb, jeg har jobbet litt her og der men aldri fått noe fast. Følelsen av verdiløshet har vært veldig stor.

Pga. at jeg ikke lenger har kontakt med familien min så kommer jeg ikke til å feire jul med dem. Dette skjedde forresten i sommer da jeg rett og slett fikk nok av manipuleringen deres.

Men så har jeg en fetter i polen da, jeg sa at pga. alt som har skjedd så vil jeg gjerne feire julen hos dere. Jeg var veldig velkommen til det! Vi trives veldig i hverandres selskap og finner alltid på mye sprell, og har mange gode minner sammen, er like gamle, i 20 årene. Han har en dame som han bor sammen med i leiligheten forresten og tror de er forlovet.

Så begynte jeg prosessen med å se etter flybiletter og hotel men siden jeg er sykemeldt hos nav og får sykepenger, må jeg søke for å reise utenlands så har fått ark jeg skal fylle ut, men har ikke levert enda.

Greia er også den at jeg så for meg julen med han, hans mor, far, og forloveden i hjemmet til foreldrene hans. Julen ville vært reddet. Det ville vært koslig og jeg trenger ikke være alene på juleaften.

Men så forandret plutselig alt seg..

Han skrev at det blir bare oss 3 på juleaften.

Det fikk jo meg såklart til å bli helt satt ut og føltes nesten som å falle utafor ett stup, det er jo ikke dette som var planen.. Hva har hendt?

Det viser seg at han har gjort en feiltakelse med foreldrene sine, at en gang når forloveden var syk fikk han henne til å tro at foreldrene ikke brydde seg, og da ble såklart hun sur og ville ikke ha noe med dem å gjøre.

Derfor så vil ikke hun feire jula med dem, bare at det blir oss 3.

Jeg sa at jammen kan vi ikke prøve å snakke sammen da, det betyr veldig mye for meg at vi alle kan feire julen sammen, det burde jo kunne fikses.

Men nei han stod på sitt og sa at det ikke var så lett men det blir nok bra med bare oss 3. Så på dette tidspunket ble jeg vel litt irritert på forloveden at hun skal holde på sånn og ødelegge for absolutt alle, for da får ikke jeg feiret med tanta mi, onkelen min, fetteren min får ikke vært der bare pga. noe som var en enkel misforståelse til å begynne med.

Så jeg sa til han at vet du hva, jeg syns det er skikkelig "stupid" gjort av henne at det må være slik, vi burde bare dra vi 2 så kommer vel hun sikkert etter, det er ikke rettferdig at 1 skal gjøre slik mot resten. Hvis ikke så kan hun bare få være hjemme alene, jeg syns det er dårlig gjort rett og slett. Jeg så liksom fram til dette lenge, og plutselig nå forteller han meg dette.

Uansett sa han skulle prate med forloveden om det og se om det kunne kommes fram til en løsning.

Litt senere så fikk jeg svar at det blir fortsatt slik med kun oss 3.

Han har snakket med henne og hun har bestemt seg og føler fortsatt slik at hun ikke vil treffe foreldrene hans (selvom de var gode venner ikke lenge siden).

Da jeg fikk denne meldingen hadde jeg allerede sovet litt på det, så jeg hadde tenkt litt og tenkte at.. ok greit, jeg godtar dere avgjørelse. Jeg tenkte at jeg er jo der uansett for å tilbringe mesteparten av tiden min med dem uansett så foreldrene kan jeg vel besøke en 1. juledag eller 2. blir jo fin løsning på hele greia tenkte jeg.

Så var liksom problemet ute av boks. Vi snakket litt på face om hva slags mat vi skulle lage, han sa han skulle kutte og finne ett eller annet juletre, han skulle gjøre sitt beste for å lage en så god jul som mulig.

Men tror dere ikke at problemet ikke var løst likevel der...

Jeg får melding fra hans face konto, men det står at Hei *navnet på forloveden* jeg skal ikke ødelegge julen din slik jeg ødela uken vår i Norge, jeg skal være alene og du kan fortelle foreldrene til fetteren din hvor dum jeg er;)

Ok først, jeg skjønte med en gang at hun mente alt sammen ironisk.

De var på besøk og bodde i leiligheten min i mai i år.. Det ble litt småknuffing mellom meg og han, men vi ble venner igjen etterpå, det er vel dette hun mente med at "Jeg ikke skal ødelegge julen din slik "JEG" ødela" for det som også er litt mindfuck, var at hun ble jo syk den ene uka hun var hos meg, og var en ufrivillig buzzkill..

Så vet ikke om hun mente selvom hun skrev Jeg ødela uka i Norge<- Hun som skrev altså fordi hun var syk, eller pga. at jeg og fettern min krangla og holdt litt styr men antar hun mente ironiskt at det var min skyld, selvom hun skrev at "Jeg skal ikke ødelegge julen din slik jeg ødela uka vår i Norge"..

Uansett så jeg blir jo helt satt ut. Forventer jo ikke at andre skal skrive fra andres konto, det er jo tross alt private meldinger. Så jeg svarer med at:

Jeg skal ikke fortelle foreldrene hans at du er dum (jeg sa aldri at HUN er DUM, jeg mente at hele greia med å ikke være sammen er dumt), men hele ideen med julen er jo å være sammen.

Btw så hyggelig av deg å lese private meldinger :)

Fikk ikke svar her på 5 min, så jeg tok pinade å ringte fettern min! Nå begynte jeg å bli skikkelig sur!

Praten gikk noe sånn som at:

Hei, du vet dama di sitter på PCen din akkurat nå å skriver til meg eller?

Han sa, ja jeg vet det, jeg viste henne nemlig alt sammen vi hadde pratet om.

Jeg sa, jammen dette er jo private meldinger! du trenger jo ikke vise sånt til henne... også ble jeg avbrutt av han..

Han sa: hør her, hun er dama mi og vi deler alt.

Jeg svarte, jammen nå blir det jo ett problem som ikke trengte å finne sted! Vi var jo enige om at OK det blir bare oss 3 i julen, så sånn sett var det ikke noe poeng å vise henne alt sammen vi har skrevet, hun mener jeg har sagt hun er dum, jeg sa at jeg syns det ER DUMT? og nå lagde du rett og slett opp ett problem som er helt unødvendig!

Han svarte faktisk, ja jeg skjønner det og jeg føler meg dårlig nå og syns ikke jeg burde gjort det.

Imens jeg er på tlf med han får jeg mld av henne som fortsatt sitter på Pcen at: Ikke la han lyve til deg! han bare fortalte meg hva du hadde sagt.

Så sa jeg til han, å herlighet var det virkelig vits å vise det når alt var på rett spor, seriøst jeg har ingen å være med på julen og nå har du ødelagt det.. SERIØST HVEM BRYR SEG?! så la jeg på i full fortvilelse..

Så svarte jeg på facebook, tusen takk for at du lagde ett problem som var helt unødvendig. 2 timer etterpå så hadde han også blokka meg på facebook. Det var jo virkelig modent gjort. Dama hans har ikke blokka meg enda, og det rare er så lett som det er for begge å gjøre det, hvorfor har ikke hun gjort det..

Så takke være at hun fikk lest alt vi skrev, fikk hun informasjon som jeg trodde egentlig bare skulle være mellom oss gutter, men hun fikk info som er jo på en måte litt sensitiv. Jeg sa ting til fettern min som at jeg syns du er litt for snill med henne som lar henne få valget til å ikke møte foreldrene dine. Er du blitt litt tøffel? osv.. Jeg fikk info fra han at forholdet ikke hadde gått så bra og at hun hadde tatt av seg forlovelsesringen i 2 dager og at han mistet henne nesten men så var de sammen igjen nå da.

Så seriøst hva skal jeg gjøre nå? Jeg føler jeg har ødelagt alt sammen her, men samtidig så føler jeg fettern min som er polsk btw, også har en del i dette her. Føler det var max unødvendig når vi la alt bak oss at jeg godtok det blir kun oss 3 på juleaften, mens likevel måtte han vise dama (OG hvorfor?) det jeg hadde skrevet. Jeg skjønner det bare ikke.

Virker som han har blitt en skikkelig dramaqueen.

Han sa til meg før han fortalte om hvorfor forloveden ikke ville ha jula med foreldrene hans, at jeg ikke måtte prate om dette til noen, likevel så kjører han dobbeltmoral å gjør noe sånt selv.

Så hvis det er noen jeg vil dele dette med, så er det kun dere, for jeg er helt ute av meg, og må kanskje feire jula alene nå. Lenge leve depresjon..

Beklager som sagt at det ble mye skrivd å mye å lese..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner saken som løst nå. Om dama er gal er en mulighet, men jeg tviler, hun sier nesten ikke ett pip engang og virker meget sjenert for det meste.

Jeg lot ting roe seg ned fra igår og begynte med å skrive til dama hans idag fordi hun ikke har blokkert meg, at rett og slett hvor barnslig oppførsel går det ann å ha det? Han har gjort en feiltakelse og orker snart ikke mer av han. Prøv å snakk sens i hodet på han. Jeg sa aldri at du var dum, jeg mente at hele situasjonen var dum og personlige meldinger er private, akkurat som dere jenter ikke deler visse ting med gutta.

Så fikk jeg svar tilbake fra hun at hun ikke var sur på meg, at hun skjønte hvorfor jeg trodde slik om henne at jeg trodde hun ville ødelegge julen, FORDI hun kom med en mye mer detaljert historie om hvorfor hun misliker foreldrene hans. Denne infoen fikk jeg forresten ikke av fetteren min, bare noe som "I made a mistake and made her believe my parents didnt care about her, so thats why she dont want to be with them"..

Det hun fortalte var at det var en dag de skulle på teater og hun fikk en allergisk reaksjon men likevel ville foreldrene til fetteren min at hun skulle dra på teater istedenfor å dra rett til legen som de ville. Så jeg sa at HVORFOR I HELVETTE fortalte ikke fetteren meg det?! Jeg ville jo sett helt annerledes på saken.. Jeg trodde ikke sant at hun var ego, hatefull osv ang. foreldrene men det lå jo en bedre grunn bak.

Så da gjorde fetteren min den feiltakelsen å ikke fortelle en oppriktig forklaring med nok detaljer som førte til at jeg dømte dama hans feilaktig. Og så viste han selvsagt henne dette. Så blokka han meg. Så tok jeg kontakt med dama. Så prata hun sens i hodet på han. Så unblocka han meg og sa noe som at "Jeg hadde ikke tenkt i det hele tatt å ta kontakt med deg mere. men dama mi sa jeg burde så jeg håper det neste du har å si er veldig bra.."

Jeg skrev bare "Dont write here, come skype."

Så prata vi på skype, og jeg fortalte at "virkelig? Skal du kaste bort fetteren din pga. en feiltakelse sånn som dette? Men han mente at jeg har alltid vært en person som har vært aggresiv og han dro opp eksempler fra langt før i tiden når jeg var på mitt verste med depresjonen.." Jeg prøvde å få fram poenget at han ikke var noe detaljert i det hele tatt når jeg lurte på hva som var grunnen til at hun ikke ville ha jula med foreldrene hans, og at jeg derfor feilaktig dømte ho og selvsagt den rette grunnen kom fram i etterkant. Han mente bare at jeg hadde feil og jeg alltid liker å vinne diskusjoner osv, men jeg svarte at jeg bare brydde meg mest mulig om å løse problemet, ikke noe mer.

Det endte med at han trakk seg og sa han var sliten, og at vi heller kunne prates en annen dag. Så fikk jeg svar nettopp nå at DE TO har bestemt seg for å gi meg en ny sjanse da.. Så jeg er fortsatt invitert. Jeg anser derfor hele greia som løst.

Men jeg misliker sterkt at han ikke ser sine egne feil, og tro meg, vi har hatt mange slike drama bullshit tilfeller lignende, bare fordi han mener at slike ting er aaaaltt for langt over streken.. Har visse folk så lav terskel eller hva skjer med verdenen..

Lenke til kommentar

Ikke alle følger Bros Before Hoes-prinsippet, desverre.

Ja det er akkurat så enkelt som det som er greia her.

Men jeg skjønner også at hun er en person som eventuelt kan bli kona hans en dag og kanskje derfor han reagerer sånn som han gjør, men han har ingen grunn til det slik jeg ser det siden han lagde denne misforståelsen for meg ved at han ikke var nok detaljert i forklaringa hvorfor hun ikke ville feire jula med foreldrene hans.

Menmen jeg er fornøyd nå med uansett utfall om vi for alltid skilles eller om vi holder sammen.. Blir det ikke noe jul i Polen så kan jeg feire med besteforeldrene. Er bare en dag det er snakk om uansett, men jeg vet bare at jeg ville blitt forferdelig lei meg om jeg hadde vært alene, og det er ikke bra når man sliter med depresjon. Samtidig føler jeg svært synd på de mange som også ikke har noen å feire jul med der ute i verden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Personlig syntes jeg det er du som er helt ute på viddene her. Om han sier gjentatte ganger at de ikke skal feire med foreldrene så er det ditt valg om du vil være med dem eller ikke, da begynner du vel for faen ikke å skjelle ut damen hans?!?

Vet aldri hvorfor hennes forhold med hans foreldre er så dårlig, og at du da "presser" deg på og forventer at han hører mer på deg(fetter!?!) enn hun han er forlovet med? Ikke tale om spør du meg.

Nå er det godt mulig jeg har tolket det feil da, følte det var rimelig rotete å lese.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Jeg ser at du ble skuffet da planene hans ikke samstemte helt med planene dine, men du tråkket mye feil og kunne i stor grad unngått at uenigheten eskalerte. De to største feilene dine er at du forventer at fetteren din har gitt deg alle detaljer i en konflikt som ikke vedgår deg og at du ba ham vurdere å la kjæresten sitte hjemme alene i jula for din skyld. Det er bra at det løste seg sånn halvveis, men man kan si mye mer om måten du håndterte saken på. Det er en stor risiko for at det blir flere krangler med fetteren din. Jeg kan komme tilbake til det senere.

Ikke alle følger Bros Before Hoes-prinsippet, desverre.

Det er ikke så rart, i og med at det først og fremst er en regel for enslige gutter som sitter hjemme i sofaen og ser på How I Met Your Mother.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er et prinsipp man ikke alltid skal følge... Når man er sammen med noen så er det bare naturlig at den personen er veldig viktig i livet ens, i alle fall om man tenker at det er noe som skal føre til noe mer alvorlig.

Kommunikasjon er viktig også. Var dumt av fetteren din å utelate viktig informasjon. Noen ting som man forteller hverandre er ikke ment for å dele med andre heller, så var ikke bra av ham å dele det du skrev i fortrolighet til ham med dama.

Bra at det ble løst :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Personlig syntes jeg det er du som er helt ute på viddene her. Om han sier gjentatte ganger at de ikke skal feire med foreldrene så er det ditt valg om du vil være med dem eller ikke, da begynner du vel for faen ikke å skjelle ut damen hans?!?

Vet aldri hvorfor hennes forhold med hans foreldre er så dårlig, og at du da "presser" deg på og forventer at han hører mer på deg(fetter!?!) enn hun han er forlovet med? Ikke tale om spør du meg.

Nå er det godt mulig jeg har tolket det feil da, følte det var rimelig rotete å lese.

1. Jeg skjelte aldri ut dama hans. Jeg sa det er dumt/stupid situasjon å være i da.

2. Jeg visste ikke at man presset seg på ved at man kun sier sin mening i håp om at det kanskje også kunne løse situasjonen så alle får juleaften sammen, så der lærte jeg vel noe nytt.

3. Hvis du syns det var rotete å lese tror jeg ikke du har giddi å lest i det hele tatt, bare kommer med en enkel unnskyldning, jeg leste nettopp første innlegg av meg selv for å oppsummere og det står rimelig straight-forward :)

Men nok om det, tenkte å gi folket en liten update at vi har det bedre enn noengang, jeg har skjønt at jeg må faktisk være mer forsiktig med han for han er veldig sensitiv og jeg er mer hardbarka fordi vi har begge hatt en helt forskjellig oppdragelse fra da vi var små.

Men det var faktisk ordene til Zarac her som åpna øynene mine, at jeg må jo heller prøve å gjøre mitt beste for å heller prøve å unngå krangler i fremtida, jeg er jo ikke interessert i å krangle. Vi har kjent hverandre siden vi var små og vi føler vi kan snakke om alt, men da er han visst litt mer sensitiv enn hvordan jeg hadde reagert hadde jeg fått servert samme kaka.

Så noenganger er enkelte hendelser som dette nødvendig føler jeg for det blir såpass alvorlig at man skjønner at nå må en heller prøve å lære av det. Og jeg gleder meg kjempemasse til å feire jul med dem. Vi er som sagt gode venner igjen så gleder meg stort. Tusen takk for innspill uansett alle sammen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...