YokiShoki Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Hei! Jeg har hjemmenettverk. Alle PC'ene benytter Win XP. Hvis jeg vil inn på en av maskinenen ved å bruke nettverket så må jeg ha installert protokollen IPX/SPX/Netbios for å få adgang. Hvis jeg bare benytter TCP/IP så får jeg feilmelding om at nettverkskoblingen ikke er tilgjengelig. Når jeg prøver ut dette så har jeg like nettverks instillinger. Enten bare TCP/IP installert, eller også IPX/SPX/Netbios. Hva må jeg gjøre for å få fildeling til å fungere ved bare å bruke TCP/IP? Vennlig hilsen Jørgen Jonassen Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Hvis ip-adressene til de to pc'ene det gjelder ikke er i samme range, så vil ikke windowsnettverket fungere over tcpip, da må du ha ipx/netbios i tillegg... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Tror du må installere f.eks Samba for å bruke filesharing over TCP/IP. Samba brukes mye i store nettverk, hvor server f.eks er en Unix maskin. Microsoft bruker NetBios, det er jo mye enklere. Lenke til kommentar
j0sh Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Tror du må installere f.eks Samba for å bruke filesharing over TCP/IP. Samba brukes mye i store nettverk, hvor server f.eks er en Unix maskin. Microsoft bruker NetBios, det er jo mye enklere. Samba brukes for å få kompatibilitet mellom *nix systemer og Windows. Høres mer ut som IP problemer ja... Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Prøv å sette ipadressene manuelt. Du kan foreksempel bruke 10.0.0.2 og oppover med 255.255.255.0 som netmask/netverksmaske. Husk og å legge alle maskinane in under samme workgroup/arbeidsgruppe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå