LucarioX Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/11/10/1529/Statsbudsjettet/gr-mot-budsjettbrudd Det går altså mot et såkalt "forhandlingsteknisk brudd" i budsjettforhandlingene på Stortinget. Så vidt jeg skjønner betyr ikke det at det er full stopp, men at de parlamentariske lederne tar over for finanspolitikerne. Nå tror jeg med all sannsynlighet det ender med enighet i år, men det ser ut til å være betydelig diskusjon i flere partier. Enkelte KrF-topper åpner for brudd, og FrP har ikke sett dårligere meningsmålinger siden 90-tallet. Kan det tenkes at det var en tabbe av Høyre å danne regjering med FrP? Skulle KrF melde overgang til venstresiden, ser det svært vanskelig ut for Erna å bli sittende etter neste valg, og de blåblå risikerer å miste flertallet i Stortinget om Venstre følger etter. I så fall kan Høyre ende opp politisk isolert i mange år fremover. (Høyre/FrP får neppe ren majoritet) I tillegg har FrP fått gjennomslag for saker som irriterer Høyres kjernevelgere kraftig. Mange bedriftseiere er f.eks sjokkerte over den varslede endringen av tollgrensen for netthandel. Jeg tror det kan være taktisk klokt av Høyre å legge seg så langt inn mot sentrum (f.eks i miljøpolitikken) at FrP ikke ser noen annen mulighet enn å trekke seg fra regjeringen. I så fall blir det regjeringskrise, og Erna kan forsøke å danne en Høyre-sentrum regjering. En slik koalisjon øker sannsynligheten for at sentrumspartiene forblir på høyresiden, og den er mer "smakelig" for Høyres grunnfjell. Tror en av hovedgrunnene til at Høyre tok med FrP i regjering, var at de fryktet partiet i opposisjon. De tok mange av velgerne deres under Bondevik II-regjeringen, og truet med å ikke støtte en regjering de ikke selv var en del av. Dette problemet blir trolig mindre om FrP selv velger å trekke seg, og det kan bli vanskelig å stjele Høyres velgere når man kan henvise til hva de selv fikk til fra regjeringsposisjon. 2 Lenke til kommentar
xyzxyz Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Det var ingen tabbe av Høyre å danne regjering med FrP, men det var en tabbe av borgerlige innstilte velgere å stemme på KrF og Venstre, som kjemper imot de fleste av regjeringens moderate forsøk på borgerlig politikk. 3 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Jeg håper inderlig ikke de må gå før 4 år er gått. 4 år med dette sirkuset vil balle på seg med nok frustrasjon i befolkningen til at vi kan få 8 nye år med venstrepolitikk. Lenke til kommentar
Haakon1 Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Jeg håper inderlig ikke de må gå før 4 år er gått. 4 år med dette sirkuset vil balle på seg med nok frustrasjon i befolkningen til at vi kan få 8 nye år med venstrepolitikk. Eller 8 år med "ekstremhøyrepolitikk". 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 God og interessant analyse av TS her. Selv om det er vanskelig å harmonere FrP med Venstre og KrF i regjering, tror jeg allikevel at man i løpet av fire år vil få gjennom mer borgerlig politikk ved å svelge noen grønne kameler enn ved å danne en mindretallsregjering med Venstre og KrF og måtte forholde seg til FrP i opposisjon. I så fall kan man fort bli avhengig av støtte fra AP for å få gjennom saker på tinget, og da har ikke velgerne på borgerlig side kommet noe særlig lenger enn de var under de rødgrønne. Venstre og KrF er i en gunstig posisjon, for de kan velge å overlate regjeringen til seg selv og kjøre sitt eget løp frem til neste valg, men det kan ikke FrP, som er nødt til å stå inne for budsjettet. Problemet blir da at Venstre og KrF har mer å tjene på å felle regjeringen enn å godkjenne et budsjett som velgerne deres ikke liker. Høyre må også tenke frem mot neste valg. Hvis FrP ikke henter seg kraftig inn på målingene vil det ikke ha noen hensikt å fortsette samarbeidet. Det største problemet med FrP er ikke at de står langt fra Venstre og KrF, men at så mange av velgerne deres ser ut til å ha stemt på dem på feil premisser, noe de ikke ble klar over før nylig. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Etterpåklokskap er også visdom, og før eller senere måtte vel både vi og Siv Jensen lære hvordan et høyrepopulistisk parti vil ha det i regjering i Norge. Heldigvis ser det ut til å gå til helvete på den minst skadelige måten. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Det greieste hadde vel vært AP+H -Regjering, da hadde man blitt kvitt denne evindelige illusjonen om at politikken endres om man skifter politikere. 6 Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Spørsmålet er om man blir enige, og ikke bare "enige" fordi man må komme til enighet.Hvis det siste blir tilfellet, som mye kan tyde på at er tilfellet, blir det for mye gnisninger til at jeg tror regjeringen overlever hele perioden. Det eneste som kan holde regjeringen levende da, er alt stresset som vil oppstå dersom den skulle gå under. Arbeiderpartiet kan umulig være særlig keen på å ta over midt i en periode. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Personlig håper jeg en dag de største partiene går sammen og hever sperregrensen til iallfall 10%. Da slipper vi unna mindretalls tyranniet vi har hatt i Norge i mange mange år. Sære små partier med en håndfull velgere presser sine bisarre saker over på den store masse. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Jeg håper inderlig ikke de må gå før 4 år er gått. 4 år med dette sirkuset vil balle på seg med nok frustrasjon i befolkningen til at vi kan få 8 nye år med venstrepolitikk.Hva var det egentlig som var bedre under det rødgrønne regimet da? 3 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Jeg håper inderlig ikke de må gå før 4 år er gått. 4 år med dette sirkuset vil balle på seg med nok frustrasjon i befolkningen til at vi kan få 8 nye år med venstrepolitikk.Hva var det egentlig som var bedre under det rødgrønne regimet da? De er ikke borgerlige og sist men ikke minst ikke FrP "liberale" Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Jeg håper inderlig ikke de må gå før 4 år er gått. 4 år med dette sirkuset vil balle på seg med nok frustrasjon i befolkningen til at vi kan få 8 nye år med venstrepolitikk.Hva var det egentlig som var bedre under det rødgrønne regimet da? De er ikke borgerlige og sist men ikke minst ikke FrP "liberale" Nei det er de ikke. Men de er vel mer liberale en det sterkt overformynderske AP, og det enda sterkere overformynderikse SV. SP? 3 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Ender vi opp med han her som statsminister så flykter jeg landet iallefall. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Kan det tenkes at det var en tabbe av Høyre å danne regjering med FrP? Langt ifra, ta en titt på Sverige og du vil se konsekvensene av å utelukke et parti. Det var ikke FRP som var ekstremt fokusert på å redusere formueskatten og det er heller ikke FRP som har tapt flest stemmer siden statsbudsjettet ble lagt ut. Men det var en gedigen tabbe å ikke invitere Venstre og KRF inn til samtaler om budsjettet. Det var også en gedigen tabbe å fokusere på formueskatt når du har et handlingsrom på ca 5 - 10 milliarder kroner. Effekten av statsbudsjettet er lavere saktter for rike og høyere skatter for familier med en inntekt og kutt til de som er på trygd. Man kan kutte trygden, men bare hvis man hever minstefraraget. Jeg stemte høyre, men ble ikke spesielt fornøyd med budsjettet fordi alle skattekutt gikk til de rike. Klarer de ikke en gang å få min støtte, så har de gjort noe galt. Skulle KrF melde overgang til venstresiden, ser det svært vanskelig ut for Erna å bli sittende etter neste valg, og de blåblå risikerer å miste flertallet i Stortinget om Venstre følger etter. I så fall kan Høyre ende opp politisk isolert i mange år fremover. (Høyre/FrP får neppe ren majoritet) KRF ser ut til å høre hjemme på venstresiden, så de vil bare være positivt om de forlater høyresiden. Gjentatte ganger har KRF vært imot forslag som alle de andre partiene er for. Samtidig så slipper de å forsvare RLE/KRLE reformer som bare en liten minoritet i Norge ønsker. Venstre derimot har ingen intensjoner om å forlate høyresiden, men de kommer til å forsette å gjøre sin jobb og sørge for en mer liberal og grønn profil. I tillegg har FrP fått gjennomslag for saker som irriterer Høyres kjernevelgere kraftig. Mange bedriftseiere er f.eks sjokkerte over den varslede endringen av tollgrensen for netthandel. Høyres kjernevelgere er ikke store bedriftseiere og problemet var at de lyttet for mye til dem. Bedriftseiere er en liten minoritet i Norge og de vil stemme på Høyre nesten uansett hva de gjør. Høyres kjernevelgere er gifte konservative folk med inntekt over gjennomsnittet. Tollgrensen er ikke en stor sak for dem. Derimot så er tollgrensen en viktig sak for unge velgere. Uten tollgrensekuttet så er statsbudsjettet enda mindre spiselig. Jeg stemte høyre også, men jeg ser klart at hovedproblemet ikke er FRP. Hovedproblemet er Høyre. Å kaste ut FRP vil ikke løse regjeringsproblemene, fordi FRP fikk nesten ingenting igjennom. Endret 12. november 2014 av Camlon Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Registrerer en del harme rettet mot Venstre og KrF i kommentarfeltene nå pga. deres rolle som snublestein for budsjettet. Mange gir uttrykk for at det er direkte frekt av Venstre og KrF å forvente noe annet enn symbolske justeringer i budsjettet i og med de har såpass liten oppslutning hver for seg. Jeg stusser litt over dette, for faktum er at Venstre og KrF befinner seg i en langt sterkere posisjon enn Høyre og FrP, da sistnevnte er avhengige av sentrumspartiene og ikke omvendt. Venstre og KrF kan helt fint bestemme seg for å si nei takk og felle hele regjeringen, spesielt mtp at mange av deres velgere har vært imot samarbeidsplattformen helt fra begynnelsen. Jeg vet om flere Venstre-folk som trakk sin støtte fra partiet da det ble klart at man skulle samarbeide med FrP. 2 Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 12. november 2014 Forfatter Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Langt ifra, ta en titt på Sverige og du vil se konsekvensene av å utelukke et parti. Det var ikke FRP som var ekstremt fokusert på å redusere formueskatten og det er heller ikke FRP som har tapt flest stemmer siden statsbudsjettet ble lagt ut. Det var kanskje ingen taktisk tabbe å danne regjering med FrP i 2013 nei. Spørsmålet var egentlig mest for å skape debatt. Som sagt tror jeg ikke Høyre turte annet den gang. De fryktet antagelig en reprise av meningsmålingene under Bondevik II, da FrP vokste seg store på deres bekostning. Dette dreier seg om ganske innviklet politisk strategi, men spørsmålet er om Høyre nå har oppnådd det de ville med FrP i regjering, og om det på dette tidspunktet er viktigere å nærme seg sentrum. Det handler om hva som skal til for å opprettholde borgerlig samling. Jeg mener: Uten Venstre og KrF, ingen Høyre-ledet regjering! Nordmenn er nok betydelig mer venstrevridde enn f.eks dansker, så noen reprise av deres ti år med helblått flertall tror jeg er umulig. Høyre og AP må kjempe om sentrums tillit. Høyres kjernevelgere er ikke store bedriftseiere og problemet var at de lyttet for mye til dem. Bedriftseiere er en liten minoritet i Norge og de vil stemme på Høyre nesten uansett hva de gjør. Høyres kjernevelgere er øvre middelklasse på vestkanten/Bærum og tilsvarende områder andre steder jeg i landet. Blant dem mange ledere og bedriftseiere. Det er disse som er mest lojale mot partiet. Krise å miste dem. (Tror jeg kjenner disse velgerne, omgås knapt annet enn Høyrefolk ) Tror problemet med budsjettet er at det er hverken sosialt eller næringsvennlig. Det faller mellom to stoler. Hvorfor ikke droppe økt tollgrense og heller senke inntektskatten for lav inntekt? Formueskatten antar jeg de kunne redusert hadde de bare droppet trygdekuttene. Vi er kanskje enige der. FrP har ikke fått mye gjennomslag nei, men de forsurer forholdet til de andre partiene. Endret 12. november 2014 av LucarioX Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Forskjellene mellom venstre siden og høyre siden i Norsk politikk er egentlig mikroskopiske sammenlignet med en del andre land. FRP har vell blitt plassert på venstresiden i USA . Det som er rart er at avisene og noen av de som stemte FRP mener FRP har sviktet velgerne når de må inngå kompromiss for å sitte i regjering når de ikke har flertall. Jeg har stemt FRP og forventer ikke at de kan gjennomføre hele programmet sitt som et lite parti sammenlignet med høyre. Jeg håper at FRP aldri får flertall men jeg har foretrekket et flertall med Høyre og FRP. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Det var kanskje ingen taktisk tabbe å danne regjering med FrP i 2013 nei. Spørsmålet var egentlig mest for å skape debatt. Som sagt tror jeg ikke Høyre turte annet den gang. De fryktet antagelig en reprise av meningsmålingene under Bondevik II, da FrP vokste seg store på deres bekostning. Det er jeg helt enig i. Derfor, så var det ikke en gang et spørsmål. Man kan ikke eksludere deler av høyresiden og dereter forvente deres støtte. Nå er problemet at de gjør det motsatte og eksluderer Venstre og KRF og samtidig forventer deres støtte. Dette dreier seg om ganske innviklet politisk strategi, men spørsmålet er om Høyre nå har oppnådd det de ville med FrP i regjering, og om det på dette tidspunktet er viktigere å nærme seg sentrum. Det handler om hva som skal til for å opprettholde borgerlig samling. Jeg mener: Uten Venstre og KrF, ingen Høyre-ledet regjering! Nordmenn er nok betydelig mer venstrevridde enn f.eks dansker, så noen reprise av deres ti år med helblått flertall tror jeg er umulig. Høyre og AP må kjempe om sentrums tillit. Her er to argumenter som ikke gir mening. For det første så er ikke FRP hindringen for en mer sosial politikk. Og Høyre trenger ikke å forlate FRP for å gå mot sentrum. Som sagt før, Venstre og KRF burde ha vært invitert til budsjettsamtaler. Så lager man et budsjett som ihvertfall Venstre kan støtte. Problemet var at de lagde et høyrebudsjett og ren høyrepolitikk er ikke spesielt populært. Høyres kjernevelgere er øvre middelklasse på vestkanten/Bærum og tilsvarende områder andre steder jeg i landet. Blant dem mange ledere og bedriftseiere. Det er disse som er mest lojale mot partiet. Krise å miste dem. (Tror jeg kjenner disse velgerne, omgås knapt annet enn Høyrefolk ) De vil ikke miste dem, hvor skal de gå? FRP? AP? Det er også like viktig at man fokuserer på sine andre velgere. Hva med unge høyrevelgere eller velgere uten en stor formue? Tror problemet med budsjettet er at det er hverken sosialt eller næringsvennlig. Det faller mellom to stoler. Hvorfor ikke droppe økt tollgrense og heller senke inntektskatten for lav inntekt? Formueskatten antar jeg de kunne redusert hadde de bare droppet trygdekuttene. Vi er kanskje enige der. FrP har ikke fått mye gjennomslag nei, men de forsurer forholdet til de andre partiene. FRP forsurerer kanskje forholdet til de andre partiene, men en bondevikregjering vil forsure forholdet til FRP. Man kan ikke ha begge deler. Det viktigste er at støttepartiene føler at de har innflytelse og at de ikke blir overkjørt. Du nevner f.eks. Danmark, men Danmark under Venstre har hatt langt mer sosiale budsjetter og de ignorerte på ingen måte Dansk Folkeparti selv om de var et støtteparti. Det var god styring fra Venstre som var årsaken til at det gikk så bra, ikke at Danmark er et spesielt høyrevridd land. Om man fjernet økt tollgrensen, senker inntektskatten for lav inntekt og droppet trygdekuttene så ville de ha endt opp med å bruke mer oljepenger. Det ville heller ikke ha vært akseptabelt. En bedre løsning ville vært å heve taket til formueskatten, fjerne tollgrensekuttet og bruke pengene man sparer på lavere inntektskatt for lav inntekt. Da vil det også være lett å forsvare kuttene i trygd, siden de vil få lavere inntektskatt. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 12. november 2014 Forfatter Del Skrevet 12. november 2014 Her er to argumenter som ikke gir mening. For det første så er ikke FRP hindringen for en mer sosial politikk. Og Høyre trenger ikke å forlate FRP for å gå mot sentrum. Tenkte mer på miljø. Sies at største budsjettstriden mellom Venstre og FrP er grønt skatteskifte. I tillegg har FrP en tendens til å komme med det som oppfattes som dobbeltkommunikasjon og populistiske utspill i media. Slikt skaper dårlig stemning. Ikke umulig at FrP blir sittende i regjering selv om Høyre nærmer seg sentrum, men det virker som det er de som har problemer med å strekke seg. Poenget er uansett at forholdet til sentrum er viktigst - det er der konkurransen ligger. Skal svært mye til at FrP bytter side. De vil ikke miste dem, hvor skal de gå? FRP? AP? Det er også like viktig at man fokuserer på sine andre velgere. Hva med unge høyrevelgere eller velgere uten en stor formue? Inntrykket mitt er at mange i næringslivet mener budsjettet går i feil retning. Kuttene i formeuskatt veier ikke alltid opp for tapte inntekter fra utenlandshandel. Da kan de like gjerne stemme AP i "protest". Særlig når Støre er leder. De har jo rundt 40% på meningsmålingene nå. Gjemmer seg nok litt av hvert i de tallene. Andre velgere er selvsagt også viktige. Det er derfor jeg sier budsjettet faller mellom to stoler. Det er hverken næringsvennlig eller sosialt. Det var god styring fra Venstre som var årsaken til at det gikk så bra, ikke at Danmark er et spesielt høyrevridd land. Om man fjernet økt tollgrensen, senker inntektskatten for lav inntekt og droppet trygdekuttene så ville de ha endt opp med å bruke mer oljepenger. Det ville heller ikke ha vært akseptabelt. En bedre løsning ville vært å heve taket til formueskatten, fjerne tollgrensekuttet og bruke pengene man sparer på lavere inntektskatt for lav inntekt. Da vil det også være lett å forsvare kuttene i trygd, siden de vil få lavere inntektskatt. Poenget er at Danmark hadde helblått flertall. De var ikke avhengig av RV eller Kristendemokraterne. Samme skjer neppe i Norge, så hvilken side sentrum velger er avgjørende. Budsjettforslaget ditt virker bedre enn regjeringens, men de er nok nødt til å kutte litt på prosentsatsen også. Bunnfradrag på 2 millioner hjelper lite for næringslivet. Må ikke skuffe NHO vettu Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/statsbudsjettet-2015/kilder-til-vg-regjeringen-har-gitt-seg-paa-kuttet-i-barnetillegget-til-ufoere/a/23335587/ I så fall kan tusenvis av uføre juble, ikke minst enslige forsørgere. Det samme kan også Venstre og KrF som nok kommer til å få nye velgere som vil bli minnet på deres innsats hver gang de får pensjonen inn på konto. Selv blir jeg veldig glad hvis dette betyr at sentrumspartiene valgte å legge inn støtet her fremfor å gi blaffen i det sosiale for å få tvunget gjennom miljøavgifter som "ingen" vil ha og som ikke tjener noen hensikt uansett. Litt usikker på hva dette vil bety for FrP. Rent politisk er det et nederlag, men samtidig er det svært mange uføre FrP-velgere som var imot "kuttet" og som har flyktet fra partiet i det siste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå