Centrux Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Hei!Tenkte jeg skulle lage denne tråden i håp om at noen kunne veilede meg gjennom formatering av PC'en?Jeg har en ganske ny ASUS zenbook (kjøpt for under 1 år siden).Hvordan begynner jeg?Det er vel trygt å si at jeg ikke trenger disker for å formatere denne PC'en etter som at jeg ikke har CD-rom Noe spesielt jeg bør være obs på?Satser på å få til min første formatering for å fjerne noen bugs og forhåpentligvis gjøre PC'en litt raskere!Takker for alle bidrag. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Tja, du trenger egentlig ikke å formatere da Zenbbok har en recovery funksjon som tilbakestiller laptopen til slik den var da du kjøpte den. Du kan kjøre recovery og så av-installere de Asus programmene du ikke trenger. Tror også at Zenbook kommer med pre-installert anti-virus, dette kan du fjerne etter recovery og installere f. eks. Microsoft sitt antyi-virus. Hvordan du kjører recovery skal stå i manualen til Zenbook. Endret 11. november 2014 av Chavalito Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 12. november 2014 Forfatter Del Skrevet 12. november 2014 Tja, du trenger egentlig ikke å formatere da Zenbbok har en recovery funksjon som tilbakestiller laptopen til slik den var da du kjøpte den. Du kan kjøre recovery og så av-installere de Asus programmene du ikke trenger. Tror også at Zenbook kommer med pre-installert anti-virus, dette kan du fjerne etter recovery og installere f. eks. Microsoft sitt antyi-virus. Hvordan du kjører recovery skal stå i manualen til Zenbook. Hei! Jeg prøvde å tilbakestille PC'en, men fikk beskjed om at jeg ikke kunne gjøre dette fordi det mangler en nødvendig stasjonspartisjon? Hva gjør jeg? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Mangler en nødvendig stasjonspartisjon? Kan du se etter hvor mange partisjoner det er på laptopen. Du kan se det i Diskbehandling, høyreklikk på Min datamaskin, velg Adminstrer eller Behandle og deretter DIskbehandling. Er ikke sikker på hva det heter i norsk WIndows, har ikke brukt norsk OS på over 15 år. Men har du Windows 8 og det er UEFI BIOS, så bør du ha 4 partisjoner hvis jeg husker rett. Burde være 3 skjulte pluss WIndows partisjonen. Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 13. november 2014 Forfatter Del Skrevet 13. november 2014 Jeg gjorde som du sa og fant 7 partisjoner på den lista:Enkel - standard - OK (EFI-systempartisjon)Enkel - standard - OK (gjennopprettingspartisjon)Enkel - standard - OK (gjennopprettingspartisjon)Enkel - standard - OK (gjennopprettingspartisjon)Enkel - standard - OK (primærpartisjon)Data (D:)- Enkel - standard NTFS - OK (primærpartisjon)OS (C:) - Enkel - standard NTFS - OK (oppstart, sidevekslingsfil, krasjdump - primærpartisjon Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 13. november 2014 Forfatter Del Skrevet 13. november 2014 Jeg gjorde som du sa og fant 7 partisjoner på den lista:Enkel - standard - OK (EFI-systempartisjon)Enkel - standard - OK (gjennopprettingspartisjon)Enkel - standard - OK (gjennopprettingspartisjon)Enkel - standard - OK (gjennopprettingspartisjon)Enkel - standard - OK (primærpartisjon)Data (D:)- Enkel - standard NTFS - OK (primærpartisjon)OS (C:) - Enkel - standard NTFS - OK (oppstart, sidevekslingsfil, krasjdump - primærpartisjon Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 Javel, der er det altså 3 recovery partisjoner pluss de 3 partisjonene til WIndows 8. D: ser jeg bort fra. Da du startet recovery, fikk du da opp valg muligheter for hvilke partisjoner du ville restaurere? Jeg kjørte recovery på madamen sin Zenbook UX31A (en eldre modell) for en stund og da kunne jeg velge mellom hele hard disken ( partisjon C og D) eller restuarere kun C. Hadde ingen problemer med den. Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 13. november 2014 Forfatter Del Skrevet 13. november 2014 Kunne velge om jeg ville restaurere begge partisjonene eller bare ene partisjonen, ja!Jeg har kun prøvd å restaurere begge, kanskje jeg skal prøve med bare en? Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 13. november 2014 Forfatter Del Skrevet 13. november 2014 Kunne velge om jeg ville restaurere begge partisjonene eller bare ene partisjonen, ja!Jeg har kun prøvd å restaurere begge, kanskje jeg skal prøve med bare en? Lenke til kommentar
Centrux Skrevet 13. november 2014 Forfatter Del Skrevet 13. november 2014 Beklager for dobbelpost, hadde litt problemer med nettverket.Uansett, jeg prøvde å velge at jeg kun ville tilbakestille partisjonen / disken med Windows installert på, men det fungerte heller ikke.Uansett hva jeg prøver å gjøre / trykke på, så fungerer det ikke av en eller annen grunn.Jeg får samme meldingen om at jeg mangler en nødvendig stasjonspartisjon.Må da gå an å få sletta / tilbakestilt PCen på en eller annen måte (?) Lenke til kommentar
sfRoyal12 Skrevet 13. november 2014 Del Skrevet 13. november 2014 (endret) Ville bare anbefale www.ninite.com . Genial liten nettside når du har fersk windows installert. Endret 13. november 2014 av sfRoyal12 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå