Gå til innhold

Meling om fare for ingen vurdering i naturfag.

Eddothddd

Anbefalte innlegg

Hei! jeg går VG1 nå på studiespess og jeg har ganske høyt fravær. Dette er fordi jeg fikk en kraftig influensa og ble borte i 10 dager. Fikk nå meling i fra naturfag lærer som det sto at jeg har vært borte i 7,5 naturfags timer og at dette kan medføre at hun ikke får satt karakter. MEN, jeg har deltat på alle prøvene vi har hatt og fått 5'er på begge. jeg har fått godkjent på alle raporter og jeg har møtt opp til alle eksperiment timene uten om en. ossen kan hun da ikke sette karakter? hun sier bare at mitt fravær er for høyt.

Endret av Etheera
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+1523

Det er regler om hvor mye fravær en kan ha før en får varsel om at en ikke kan vurderes, husker ikke helt hvor mye det er, men det er en prosentmengde. Iallefall var det slik da jeg gikk på VGS.

Lenke til kommentar

Prosentregelen ble fjernet før jeg begynte på videregående, så ved mindre den er gjeninnsatt, kan du ikke få stryk på det grunnlaget. To prøver og tilnærmet alle eksperimenter med rapporter bør være nok til å sette en karakter. Be læreren din oppgi hvilken lov som gir hjemmel til å gi "ikke vurdert" på grunn av fravær alene. Hvis ikke du får karakter i faget, kan du klage.

Lenke til kommentar

Prosentregelen ble fjernet før jeg begynte på videregående, så ved mindre den er gjeninnsatt, kan du ikke få stryk på det grunnlaget. To prøver og tilnærmet alle eksperimenter med rapporter bør være nok til å sette en karakter. Be læreren din oppgi hvilken lov som gir hjemmel til å gi "ikke vurdert" på grunn av fravær alene. Hvis ikke du får karakter i faget, kan du klage.

Forskrift til opplæringsloven:

§ 3-3.Grunnlaget for vurdering i fag

Grunnlaget for vurdering i fag er dei samla kompetansemåla i læreplanane for fag slik dei er fastsette i læreplanverket, jf. § 1-1 eller § 1-3.

I vurderinga i fag skal ikkje føresetnadene til den enkelte, fråvær, eller forhold knytte til ordenen og åtferda til eleven, lærlingen eller lærekandidaten trekkjast inn. I faget kroppsøving skal innsatsen til eleven vere ein del av grunnlaget for vurdering.

Eleven, lærlingen og lærekandidaten skal møte fram og delta aktivt i opplæringa slik at læraren og instruktøren får grunnlag til å vurdere eleven, lærlingen og lærekandidaten sin kompetanse i faget. Læraren og instruktøren skal leggje til rette for at han eller ho får eit tilstrekkeleg grunnlag for å vurdere kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten, slik at den retten eleven, lærlingen og lærekandidaten har etter § 3-1, blir oppfylt. Stort fråvær eller andre særlege grunnar kan føre til at læraren ikkje har tilstrekkeleg grunnlag for å gi halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...