Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo diagnostikk

Lomeus

Anbefalte innlegg

Hei.

Tittelen sier litt - Jeg prøver å finne ut hva som er årsaken til at suben min plutselig har sluttet å fungerer. Kutta bare helt plutselig idag på vei til jobb. Sjekka forsterkeren til suben og den er aktiv, sjekka også alle kablene inn og ut fra suben til forsterker. Er det sannsynlig at feilen ligger bak på spilleren da?
Ergrer meg bare litt for å ta den ut, for det ligger så mye ledninger bak der, og forrige gang jeg tok den ut fikk jeg den såvidt på plass uten å få ledninger i klem. Det er også pga dette jeg tenker at problemet kan komme herfra.

Tilleggspørsmål: Siden flere av ledningene her har gamle klem skader fra forrige eier, så vurderer jeg å bytte de ut. Men siden det er så trangt bak spilleren så kommer sannsynligvis de nye ledningene å få akkurat de samme problemene. Noen som har en ide for hvordan jeg kan gjøre det romsligere? Mulig å sage av noen biter plast bak der?

Er en VW Bora.

Anlegget er:
Spiller: Alpine CDA - 117
Dab radio: Alpine EZi-DAB alt koblet til igjennom denne (radio, aux etc)
Frontsett: focal k2 power 165krx3
Bak: focal IS165 Integration
Forsterker: Kicker ZX650.4
Forsterker 2: 350W Kicker forsterker til Sub
Sub: Billebro 12" kasse, oppdaterer når jeg husker sub-elementet.

Mvh: SemiNoob innen bilstereo/Bjarte

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytta RCA kablene fra forsterkerne frem til spilleren, men detta funket ikke. Viste at disse kablene hadde fått seg en trøkk og ønsket å fikse dette uansett. Men uheldigvis var ikke dette problemet. Jeg henta da en satelitthøytaler og begynte å feilsøke. Fant ut at det er ingen effekt fra Sub elementet, så dette er da defekt?
Kan det være noen annen løsning en det?

Isåfall noen som har et forslag til et nytt 12" element som jeg kan drive med min Kicker 320W forsterker. Tenker å bytte ut elementet bare, og beholde kassa.

Setter pris på svar!

MvH: Bjarte

Lenke til kommentar

Du kan måle mottanden (ohm)i suben. Koble det fra og mål på pluss og minus inn på selve suben, du skal da måle ca 4ohm hvis elementet er helt ;)

Skal man finne et element som passer til kassa, så må man ha mere info om kassa. Er den lukket eller portet, hvor mange liter innvendig, størrelse på evt port(er) osv... Sett bort ifra det, så er dette et element som passer bra til forsterkeren: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Digital-Designs-Redline-212-12%22-Subwoofer-300W/DD1040 og det er en meget bra sub til prisen ;)

Lenke til kommentar

Kassa er portet, og ligner veldig på bilde under. Bare at den har skrå helning bakentil, og ikke rett. Og porten er noe mindre en den på bilde. Kan regne ut ca volum ila helga. Men tror selv den er på ca 45-50l. Link til en lignende kasse, som muligens er noe større: http://www.bsbildeler.no/?pno=108463

Kan ta en titt på den DD Redline suben, eneste jeg fant frem til var denne: http://www.bsbildeler.no/?gno=642&sub=898&sort=P Er den OK også?
28137813-260x260-0-0_R%2BT%2BR%2BT%2B314

Lenke til kommentar

Da har jeg skrudd ut billebro 12" elementet mitt og sjekka ledningen bak og målt opp.

Porten er på 27.5 cm * 2.5 cm
Kassa er: (31cm bunn/23 cm topp)/2 =27 cm *41 cm lengde *31.5cm høyde= 35liter. Altså mye mindre en jeg selv trodde.

Lagd ved bilder av Alpine 320W forsterkeren, men så at denne står på bridge mellom 2 kanaler (altså ikke monoblokk?) Og hadde en klistrelapp hvor det sto Max Power 320W, er det RMS eller?

Savner suben veldig for tiden - Kan denne passe med så liten kasse? http://www.bsbildeler.no/?pno=384995

post-177775-0-18418600-1416229048_thumb.jpg

post-177775-0-09950400-1416229060_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Med den infoen de kommer med der, så hadde jeg aldri vurdert å handle stereo derfra. Man kan ikke vite hvor stor kasse den suben skal ha, med den inforn de kommer med, og når de i tilegg skriver at suben passer i små kasser fordi den er av typen "slim", da blir det for dumt...

Her har du sub som passer tilnærmet perfekt til kassa: http://www.dynabel.no/Shop/Product/Gladen-M-line-12-12%27%27-subwoofer-STK/AS2412

Hva mer en Alpine står det på forsterkeren?

Lenke til kommentar

Ok tusen takk for svar. Forsto fort at den sia ikke var den beste, men viste ikke om noen flere som hadde mye innen bilstereo. Da bestiller jeg den kassa i morgen, for det er vell ikke billigere og like greie muligheter i Sverige (skal ditt i helga). Står veldig lite på den Alpine forsterkeren, den er i tillegg skrudd fast bak på kassa, så hvis det står noe under er det også vanskelig å se. Men kan evt skru den løs og se? **

r: Alpine PMX-T320 - nesten sikker på at det er den. Ligner veldig ihvertfall!

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...