Neton Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Hei, Er det lurt å satse på og bli taxisjåfør? Jeg er jo veldig interresert i å kjøre, Og kunne gjerne tenkt meg og transportere mennesker også. Vet det er mye jobbing som taxisjåfør (mange timer), Men hvordan er det med lønnen og slik i året? Er det et yrke man kan tjene nok til å leve på? ikke at lønn har så mye å si for meg, men vil jo gjerne ha nok til mat & spare til bolig. og er det slik at sjåførene selv må betale for drivstoff og slik så førerer man det av eller noe slik etter vakten? Håper noen som har kjørt taxi eller kjører taxi kan fortelle meg litt - Neton Lenke til kommentar
Shiiiiit Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 (endret) Max drittjobb spør du meg, men setter du pris på den sosiale delen kan det være en fin jobb.Selvsagt kan du leve av det, mange ligger vell rundt om det andre ufaglærte(butikkansatte, fabrikkarbeidere osv.) ligger på i lønn. Noen tjener ganske greit.Taxieier betaler drivstoff.Som karrièrevalg kan det være så ambisiøst som du selv vil gjøre det. Jeg jobbet med en som hadde kjørt i nesten 30år, han valgte å ikke eie taxi selv, men han kjørte stor bil som kunne kjøre folk med rullestol, så han tjene noe bedre enn de i vanlige biler. Det å eie biler selv og bli deleier i en taxisentral er en annen vei man kan gå.Spørsmål? Endret 10. november 2014 av v90 Lenke til kommentar
Neton Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Max drittjobb spør du meg, men setter du pris på den sosiale delen kan det være en fin jobb. Selvsagt kan du leve av det, mange ligger vell rundt om det andre ufaglærte(butikkansatte, fabrikkarbeidere osv.) ligger på i lønn. Noen tjener ganske greit. Taxieier betaler drivstoff. Som karrièrevalg kan det være så ambisiøst som du selv vil gjøre det. Jeg jobbet med en som hadde kjørt i nesten 30år, han valgte å ikke eie taxi selv, men han kjørte stor bil som kunne kjøre folk med rullestol, så han tjene noe bedre enn de i vanlige biler. Det å eie biler selv og bli deleier i en taxisentral er en annen vei man kan gå. Spørsmål? Hei, Tusen Takk for svar Er det lett og bli ansatt som taxisjåfør eller er det veldig lite plasser? Tenker mest på og jobbe kjøre taxi i en by. f.eks Stavanger Taxiskole osv. det vet jeg om, Men liksom og bli ansatt delen av det. Og som 20 åring er det lett og få jobb som Taxisjåfør eller satser dem fleste taxi eierene på gamle sjåfører? Vet du hva arbeidstidene ligger på om man jobber heltid & deltid? Tenker på og kjøre enten heltid eller kansje ha en annen jobb i tillegg og så kjøre fra 16-22 om det går (ellere noe slik) Og hva gjør man etter vakten er over, er det ikke noe at man må føre opp hvor mye man har tjent osv.? Bompenger betales det også av taxi eieren? Og etter man har vært taxisjåfør en stund, Hvordan er det man kan bli taxi eier? Mvh Neton Endret 11. november 2014 av Neton Lenke til kommentar
Neton Skrevet 12. november 2014 Forfatter Del Skrevet 12. november 2014 Max drittjobb spør du meg, men setter du pris på den sosiale delen kan det være en fin jobb. Selvsagt kan du leve av det, mange ligger vell rundt om det andre ufaglærte(butikkansatte, fabrikkarbeidere osv.) ligger på i lønn. Noen tjener ganske greit. Taxieier betaler drivstoff. Som karrièrevalg kan det være så ambisiøst som du selv vil gjøre det. Jeg jobbet med en som hadde kjørt i nesten 30år, han valgte å ikke eie taxi selv, men han kjørte stor bil som kunne kjøre folk med rullestol, så han tjene noe bedre enn de i vanlige biler. Det å eie biler selv og bli deleier i en taxisentral er en annen vei man kan gå. Spørsmål? Hei, Tusen Takk for svar Er det lett og bli ansatt som taxisjåfør eller er det veldig lite plasser? Tenker mest på og jobbe kjøre taxi i en by. f.eks Stavanger Taxiskole osv. det vet jeg om, Men liksom og bli ansatt delen av det. Og som 20 åring er det lett og få jobb som Taxisjåfør eller satser dem fleste taxi eierene på gamle sjåfører? Vet du hva arbeidstidene ligger på om man jobber heltid & deltid? Tenker på og kjøre enten heltid eller kansje ha en annen jobb i tillegg og så kjøre fra 16-22 om det går (ellere noe slik) Og hva gjør man etter vakten er over, er det ikke noe at man må føre opp hvor mye man har tjent osv.? Bompenger betales det også av taxi eieren? Og etter man har vært taxisjåfør en stund, Hvordan er det man kan bli taxi eier? Mvh Neton bump Lenke til kommentar
Shiiiiit Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Det om å bli taxieier finner du sikkert ut av etter å ha jobbet en stund, i første omgang blir du jo ansatt av en annen eier.Har du kunde i bilen skal kunden betale bompenger(pluss mva på bompengene), ellers blir det eier.Jeg jobbet nesten bare for den taxieieren som kjøpte uniform til meg osv., men i byen jeg kjørte var det mange som byttet på hvilken eier de kjørte for, spesielt deltids sjåfører. Det finner du ut av når du har kommet inn i taximiljøet i din by.Jeg kjørte i en by så liten at jeg ikke trengte noen kurs, bare en tur til politiet, legen og taxisentralen, så var jeg klar. Har hørt at folk lokkes til å ta dyre kurs for så å ikke få jobb, akkurat som i oljebransjen.Det aller beste er om du tar turen ned til en taxiholdeplass hvor det er mange sjåfører, så hører du med de om det er noen som trenger sjåfører, det var det jeg gjorde. Der jeg kjørte er det lett å få en del vakter som deltids sjåfør, fulltidsjobb blir sikkert noe vanskeligere.Når man logger av taksameteret får du en lapp som sier hvor mye kontanter du skal ta ut av kassaapparatet ditt å gi taxieier, så er resten tips du putter rett i lommen.Disse tingene kan variere fra by til by, så det beste er å få kontakt med en taxieier som sier han kan gi deg vakter. På sen formiddag på en ukedag finner du sikker en del sjåfører samlet på en taxibod en plass i byen, tør du gå dit å snakke med sjåførene er det det beste. Endret 12. november 2014 av v90 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Hvorvidt yrket som drosjesjåfør er et yrke man kan tjene greit på avhenger av hvor i landet man velger å kjøre drosje. Det avhenger også sterkt hvor i landet man får drosjeløyve om hvorvidt det er noe videre lønnsomt å drive som egen eier eller ikke, da markedet varierer sterkt fra sted til sted. Altså tilbud og etterspørsel. Jeg har vært drosjeeier i 8 år og området jeg driver regner jeg som "midt på treet" etterspørselsmessig sett. Men inntjeningen pr. time er fortsatt ganske elendig sett i forhold til hvilke som helst andre "ukvalifiserte" yrker. Selv med en omsetning på 100.000 kroner i måneden sitter jeg ikke med mye igjen selv, takket være ganske store utgifter. Jeg sitter igjen med mindre i lomma, enn om jeg skulle traske opp på en Esso stasjon og jobbe der som en ansatt 8-16 + noen timer overtid her og der for å si det slik. Du velger aldri drosjeyrket av inntjeningsgrunner. Det som tiltaler meg mest med yrket er fleksibiliteten og at jeg styrer min egen butikk og bestemmer selv. Hadde økonomien vært trang hadde jeg sagt fra meg løyvet på dagen. Man har langt mindre ansvar og arbeid som sjåfør. Så hvis man trives i yrket burde man vurdere sterkt om det er verdt å ta eget løyve. Man tjener ikke stort mer på å ha en egen drosje kontra å være sjåfør (hvis man da ikke har en bilpark på 10-15 biler, men da har man nok jobb med å administrere fremfor å kjøre bilen selv). Mange drosjeeiere i mitt distrikt har sagt fra seg løyvet og gått til å være vanlig ansatt. Dette er folk som er ganske rutinerte, ryddige og har god økonomi og alderdommen har "tatt de igjen", det er mye pes å drive selv her. Gjenomsnittslevealderen til en drosjesjåfør er 56 år. Så hvis du er ung og velger dette som et heltidsyrke og satser på å drive på ubestemt tid, ikke regn med å cashe inn pensjonen din for å si det slik. Tl;Dr: Velg deg noe annet å drive med, hvis ikke dette yrket av en eller annen merkelig grunn tiltaler deg spesielt mye. Lenke til kommentar
Neton Skrevet 12. november 2014 Forfatter Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Det om å bli taxieier finner du sikkert ut av etter å ha jobbet en stund, i første omgang blir du jo ansatt av en annen eier. Har du kunde i bilen skal kunden betale bompenger(pluss mva på bompengene), ellers blir det eier. Jeg jobbet nesten bare for den taxieieren som kjøpte uniform til meg osv., men i byen jeg kjørte var det mange som byttet på hvilken eier de kjørte for, spesielt deltids sjåfører. Det finner du ut av når du har kommet inn i taximiljøet i din by. Jeg kjørte i en by så liten at jeg ikke trengte noen kurs, bare en tur til politiet, legen og taxisentralen, så var jeg klar. Har hørt at folk lokkes til å ta dyre kurs for så å ikke få jobb, akkurat som i oljebransjen. Det aller beste er om du tar turen ned til en taxiholdeplass hvor det er mange sjåfører, så hører du med de om det er noen som trenger sjåfører, det var det jeg gjorde. Der jeg kjørte er det lett å få en del vakter som deltids sjåfør, fulltidsjobb blir sikkert noe vanskeligere. Når man logger av taksameteret får du en lapp som sier hvor mye kontanter du skal ta ut av kassaapparatet ditt å gi taxieier, så er resten tips du putter rett i lommen. Disse tingene kan variere fra by til by, så det beste er å få kontakt med en taxieier som sier han kan gi deg vakter. På sen formiddag på en ukedag finner du sikker en del sjåfører samlet på en taxibod en plass i byen, tør du gå dit å snakke med sjåførene er det det beste. Ok, Kommer nok til å jobbe i en større by Takk for svarene Hvorvidt yrket som drosjesjåfør er et yrke man kan tjene greit på avhenger av hvor i landet man velger å kjøre drosje. Det avhenger også sterkt hvor i landet man får drosjeløyve om hvorvidt det er noe videre lønnsomt å drive som egen eier eller ikke, da markedet varierer sterkt fra sted til sted. Altså tilbud og etterspørsel. Jeg har vært drosjeeier i 8 år og området jeg driver regner jeg som "midt på treet" etterspørselsmessig sett. Men inntjeningen pr. time er fortsatt ganske elendig sett i forhold til hvilke som helst andre "ukvalifiserte" yrker. Selv med en omsetning på 100.000 kroner i måneden sitter jeg ikke med mye igjen selv, takket være ganske store utgifter. Jeg sitter igjen med mindre i lomma, enn om jeg skulle traske opp på en Esso stasjon og jobbe der som en ansatt 8-16 + noen timer overtid her og der for å si det slik. Du velger aldri drosjeyrket av inntjeningsgrunner. Det som tiltaler meg mest med yrket er fleksibiliteten og at jeg styrer min egen butikk og bestemmer selv. Hadde økonomien vært trang hadde jeg sagt fra meg løyvet på dagen. Man har langt mindre ansvar og arbeid som sjåfør. Så hvis man trives i yrket burde man vurdere sterkt om det er verdt å ta eget løyve. Man tjener ikke stort mer på å ha en egen drosje kontra å være sjåfør (hvis man da ikke har en bilpark på 10-15 biler, men da har man nok jobb med å administrere fremfor å kjøre bilen selv). Mange drosjeeiere i mitt distrikt har sagt fra seg løyvet og gått til å være vanlig ansatt. Dette er folk som er ganske rutinerte, ryddige og har god økonomi og alderdommen har "tatt de igjen", det er mye pes å drive selv her. Gjenomsnittslevealderen til en drosjesjåfør er 56 år. Så hvis du er ung og velger dette som et heltidsyrke og satser på å drive på ubestemt tid, ikke regn med å cashe inn pensjonen din for å si det slik. Tl;Dr: Velg deg noe annet å drive med, hvis ikke dette yrket av en eller annen merkelig grunn tiltaler deg spesielt mye. Om jeg blir Taxi sjåfør så kommer jeg nok til kjøre i en storby (Stavanger). Og blir nok å bare være sjåfør i starten å se hvordan det går, penger betyr ikke så mye så lenge jeg har tak over hodet og mat. Og er det jeg også liker med det yrket er fleksibilliteten og at man gjør alt selv. Og man får jo også snakke med masse nye mennesker osv. Heltid er jeg ikke helt sikker på om jeg skal gjøre enda, Kansje prøve heltid 1 års tid eller noe slik Eller kansje ha en 8-15 jobb og så kjøre taxi etter det og i helgene? Men en ting jeg lurer på hvordan er det sosiale med andre sjåfører når man står på en taxi holdeplass og venter på kunder, Man blir vell kjent med dem fleste og slår av en prat når det er tid? Endret 12. november 2014 av Neton Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Om jeg blir Taxi sjåfør så kommer jeg nok til kjøre i en storby (Stavanger). Stavanger har jeg inntrykket av (fra hva jeg har lest og hørt) er en av de bedre stedene man har gode forutsetninger for å gjøre det ok som drosjesjåfør. Og blir nok å bare være sjåfør i starten å se hvordan det går, penger betyr ikke så mye så lenge jeg har tak over hodet og mat. Og er det jeg også liker med det yrket er fleksibilliteten og at man gjør alt selv. Og man får jo også snakke med masse nye mennesker osv. Heltid er jeg ikke helt sikker på om jeg skal gjøre enda, Kansje prøve heltid 1 års tid eller noe slik Eller kansje ha en 8-15 jobb og så kjøre taxi etter det og i helgene? Jeg ville definitivt vurdert å kjøre helgskift først for å prøve seg frem. Men en ting jeg lurer på hvordan er det sosiale med andre sjåfører når man står på en taxi holdeplass og venter på kunder, Man blir vell kjent med dem fleste og slår av en prat når det er tid? Ja det sosiale og kollegiale blant sjåførene står sterkt og er en viktig del av yrket. Det er dog en misoppfatning mange har av drosjeyrket at det er veldig sosialt. Man møter mange mennesker ja, men det er ofte lang tid mellom hver tur og som oftest får man ikke særlig kontakt med kunder. Som oftest er yrket egentlig ganske ensomt, man sitter for seg selv i en bil og venter på en tur. Etter en del år kan denne tilværelsen tære litt på. Siden jeg er eier, kan jeg parkere bilen hjemme og heller vente på de få turene som kommer fra sonen der jeg bor og jeg har noenlunde god feeling når på døgnet det er mest lønnsomt for bilen å stå hjemme og plukke opp turer herfra. Ellers kan jeg parkere bilen i sentrum og menge meg med de andre sjåførene og ha det sosialt og koselig, men alle bilene som da parkerer ute i sonene får de mest lønnsome turene og det er ikke så veldig lønnsomt. Lenke til kommentar
Neton Skrevet 12. november 2014 Forfatter Del Skrevet 12. november 2014 Om jeg blir Taxi sjåfør så kommer jeg nok til kjøre i en storby (Stavanger). Stavanger har jeg inntrykket av (fra hva jeg har lest og hørt) er en av de bedre stedene man har gode forutsetninger for å gjøre det ok som drosjesjåfør. Og blir nok å bare være sjåfør i starten å se hvordan det går, penger betyr ikke så mye så lenge jeg har tak over hodet og mat. Og er det jeg også liker med det yrket er fleksibilliteten og at man gjør alt selv. Og man får jo også snakke med masse nye mennesker osv. Heltid er jeg ikke helt sikker på om jeg skal gjøre enda, Kansje prøve heltid 1 års tid eller noe slik Eller kansje ha en 8-15 jobb og så kjøre taxi etter det og i helgene? Jeg ville definitivt vurdert å kjøre helgskift først for å prøve seg frem. Men en ting jeg lurer på hvordan er det sosiale med andre sjåfører når man står på en taxi holdeplass og venter på kunder, Man blir vell kjent med dem fleste og slår av en prat når det er tid? Ja det sosiale og kollegiale blant sjåførene står sterkt og er en viktig del av yrket. Det er dog en misoppfatning mange har av drosjeyrket at det er veldig sosialt. Man møter mange mennesker ja, men det er ofte lang tid mellom hver tur og som oftest får man ikke særlig kontakt med kunder. Som oftest er yrket egentlig ganske ensomt, man sitter for seg selv i en bil og venter på en tur. Etter en del år kan denne tilværelsen tære litt på. Siden jeg er eier, kan jeg parkere bilen hjemme og heller vente på de få turene som kommer fra sonen der jeg bor og jeg har noenlunde god feeling når på døgnet det er mest lønnsomt for bilen å stå hjemme og plukke opp turer herfra. Ellers kan jeg parkere bilen i sentrum og menge meg med de andre sjåførene og ha det sosialt og koselig, men alle bilene som da parkerer ute i sonene får de mest lønnsome turene og det er ikke så veldig lønnsomt. Ja får nok ta og prøve helgskifte først Men tror ikke jeg kommer til og slitte med ensomhed i bilen, klarer meg ganske bra alene Men er det ikke noe sånn alarm ting også som man kan ha? har hørt det var noe med kunne være ute av bilen med lyd på så pipper det så må du løpe til bilen innen 9 sekunder eller noe slik for og svare ja til turen? Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Om jeg blir Taxi sjåfør så kommer jeg nok til kjøre i en storby (Stavanger). Stavanger har jeg inntrykket av (fra hva jeg har lest og hørt) er en av de bedre stedene man har gode forutsetninger for å gjøre det ok som drosjesjåfør. Og blir nok å bare være sjåfør i starten å se hvordan det går, penger betyr ikke så mye så lenge jeg har tak over hodet og mat. Og er det jeg også liker med det yrket er fleksibilliteten og at man gjør alt selv. Og man får jo også snakke med masse nye mennesker osv. Heltid er jeg ikke helt sikker på om jeg skal gjøre enda, Kansje prøve heltid 1 års tid eller noe slik Eller kansje ha en 8-15 jobb og så kjøre taxi etter det og i helgene? Jeg ville definitivt vurdert å kjøre helgskift først for å prøve seg frem. Men en ting jeg lurer på hvordan er det sosiale med andre sjåfører når man står på en taxi holdeplass og venter på kunder, Man blir vell kjent med dem fleste og slår av en prat når det er tid? Ja det sosiale og kollegiale blant sjåførene står sterkt og er en viktig del av yrket. Det er dog en misoppfatning mange har av drosjeyrket at det er veldig sosialt. Man møter mange mennesker ja, men det er ofte lang tid mellom hver tur og som oftest får man ikke særlig kontakt med kunder. Som oftest er yrket egentlig ganske ensomt, man sitter for seg selv i en bil og venter på en tur. Etter en del år kan denne tilværelsen tære litt på. Siden jeg er eier, kan jeg parkere bilen hjemme og heller vente på de få turene som kommer fra sonen der jeg bor og jeg har noenlunde god feeling når på døgnet det er mest lønnsomt for bilen å stå hjemme og plukke opp turer herfra. Ellers kan jeg parkere bilen i sentrum og menge meg med de andre sjåførene og ha det sosialt og koselig, men alle bilene som da parkerer ute i sonene får de mest lønnsome turene og det er ikke så veldig lønnsomt. Ja får nok ta og prøve helgskifte først Men tror ikke jeg kommer til og slitte med ensomhed i bilen, klarer meg ganske bra alene Men er det ikke noe sånn alarm ting også som man kan ha? har hørt det var noe med kunne være ute av bilen med lyd på så pipper det så må du løpe til bilen innen 9 sekunder eller noe slik for og svare ja til turen? Jepp, den er veldig kjekk å ha. Det er den jeg bruker hjemme Lenke til kommentar
Neton Skrevet 9. februar 2015 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Hvorvidt yrket som drosjesjåfør er et yrke man kan tjene greit på avhenger av hvor i landet man velger å kjøre drosje. Det avhenger også sterkt hvor i landet man får drosjeløyve om hvorvidt det er noe videre lønnsomt å drive som egen eier eller ikke, da markedet varierer sterkt fra sted til sted. Altså tilbud og etterspørsel. Jeg har vært drosjeeier i 8 år og området jeg driver regner jeg som "midt på treet" etterspørselsmessig sett. Men inntjeningen pr. time er fortsatt ganske elendig sett i forhold til hvilke som helst andre "ukvalifiserte" yrker. Selv med en omsetning på 100.000 kroner i måneden sitter jeg ikke med mye igjen selv, takket være ganske store utgifter. Jeg sitter igjen med mindre i lomma, enn om jeg skulle traske opp på en Esso stasjon og jobbe der som en ansatt 8-16 + noen timer overtid her og der for å si det slik. Du velger aldri drosjeyrket av inntjeningsgrunner. Det som tiltaler meg mest med yrket er fleksibiliteten og at jeg styrer min egen butikk og bestemmer selv. Hadde økonomien vært trang hadde jeg sagt fra meg løyvet på dagen. Man har langt mindre ansvar og arbeid som sjåfør. Så hvis man trives i yrket burde man vurdere sterkt om det er verdt å ta eget løyve. Man tjener ikke stort mer på å ha en egen drosje kontra å være sjåfør (hvis man da ikke har en bilpark på 10-15 biler, men da har man nok jobb med å administrere fremfor å kjøre bilen selv). Mange drosjeeiere i mitt distrikt har sagt fra seg løyvet og gått til å være vanlig ansatt. Dette er folk som er ganske rutinerte, ryddige og har god økonomi og alderdommen har "tatt de igjen", det er mye pes å drive selv her. Gjenomsnittslevealderen til en drosjesjåfør er 56 år. Så hvis du er ung og velger dette som et heltidsyrke og satser på å drive på ubestemt tid, ikke regn med å cashe inn pensjonen din for å si det slik. Tl;Dr: Velg deg noe annet å drive med, hvis ikke dette yrket av en eller annen merkelig grunn tiltaler deg spesielt mye. Hvordan er det med pensjon om man bare jobber som taxisjåfør? Tror helst jeg kommer til og bli taxisjåfør på deltid da og i helgene, og kanskje en butikk jobb på siden av eller noe slik. Og finnes det noen normale arbeidstider allså f.eks 04:00-15:00 eller avtales det med eieren av taxien? Endret 9. februar 2015 av Neton Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 11. februar 2015 Del Skrevet 11. februar 2015 Hvordan er det med pensjon om man bare jobber som taxisjåfør? Det er som en hvilken som helst annen ansettelse. Du tjener opp pensjon. Men i og med at du stiller dette spørsmålet mistenker jeg at du har mer eller mindre langsiktige planer rundt å jobbe som drosjesjåfør. Og det er jo greit nok, bare ha det i baktanke at du tjener langt under minstelønn og pensjonssparingene således lider dertil. Tror helst jeg kommer til og bli taxisjåfør på deltid da og i helgene, og kanskje en butikk jobb på siden av eller noe slik. Det er nok det beste. Men helgeskift i butikkjobben vil fortsatt gi bedre inntjening pr. time enn helgjobbing som drosjesjåfør. Og finnes det noen normale arbeidstider allså f.eks 04:00-15:00 eller avtales det med eieren av taxien? Skal du jobbe i helgene er det nok mest ettermiddag/kveld t.o.m natt/morgenen derpå. (fredager og lørdager), men det er helt betinget hvem du får arbeid hos og hvilke sjåfører som den aktuelle eieren allerede har på rotering. Skal du jobbe som sjåfør på ukedagene er det heller sjeldent du kan se frem til en 8-16 jobb, da eierne selv foretrekker å kjøre disse skiftene (eller så har eierne allerede sjåfører dekket opp disse, da dette er de mest ettertraktede skiftene). Lenke til kommentar
Neton Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 Betaler man skatt av tips? og deles tips med eieren (taxi eieren) av bilen? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. april 2015 Del Skrevet 14. april 2015 Skal du jobbe som sjåfør på ukedagene er det heller sjeldent du kan se frem til en 8-16 jobb, da eierne selv foretrekker å kjøre disse skiftene (eller så har eierne allerede sjåfører dekket opp disse, da dette er de mest ettertraktede skiftene). Jeg tenkte helg og natt var ettertraktet siden det er mest kunder da og takstene er høyere så man tjener mer. Sikkert mulig å kjøre nesten hele natta hvis man står på og da tjener man brukbart. Snakket med et par sjåfører, yngre sådan og de foretrakk natt siden det var mest hektisk og best inntjening. På dagitd er sikkert halve tiden å stå i en kø med 5-10 andre biler, blir ikke mye gryn av slikt. Lenke til kommentar
Neton Skrevet 14. april 2015 Forfatter Del Skrevet 14. april 2015 (endret) Skal du jobbe som sjåfør på ukedagene er det heller sjeldent du kan se frem til en 8-16 jobb, da eierne selv foretrekker å kjøre disse skiftene (eller så har eierne allerede sjåfører dekket opp disse, da dette er de mest ettertraktede skiftene). Jeg tenkte helg og natt var ettertraktet siden det er mest kunder da og takstene er høyere så man tjener mer. Sikkert mulig å kjøre nesten hele natta hvis man står på og da tjener man brukbart. Snakket med et par sjåfører, yngre sådan og de foretrakk natt siden det var mest hektisk og best inntjening. På dagitd er sikkert halve tiden å stå i en kø med 5-10 andre biler, blir ikke mye gryn av slikt. Men det gjelder jo mest i helgene det da, men om man jobber kveld da blir jo døgnet snudd på hodet også da. Men du har snakket med et par yngre sjåfører, tror du det skal være vanskelig å få seg en jobb som 20 åring? Jeg kan jobbe både dag / natt Endret 14. april 2015 av Neton Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Betaler man skatt av tips? Ja og deles tips med eieren (taxi eieren) av bilen? Nei, men eieren må betale arbeidsgiveravgift av tipsen du tjener utrolig nok. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 15. april 2015 Del Skrevet 15. april 2015 Skal du jobbe som sjåfør på ukedagene er det heller sjeldent du kan se frem til en 8-16 jobb, da eierne selv foretrekker å kjøre disse skiftene (eller så har eierne allerede sjåfører dekket opp disse, da dette er de mest ettertraktede skiftene).Jeg tenkte helg og natt var ettertraktet siden det er mest kunder da og takstene er høyere så man tjener mer. Sikkert mulig å kjøre nesten hele natta hvis man står på og da tjener man brukbart. Snakket med et par sjåfører, yngre sådan og de foretrakk natt siden det var mest hektisk og best inntjening. På dagitd er sikkert halve tiden å stå i en kø med 5-10 andre biler, blir ikke mye gryn av slikt. Jeg tror vel det varierer fra sted til sted, i de fleste tilfeller (forutenom Oslo, der det er en overetablering) kjører drosjene for det meste non stop på dagtid. Natt i helgene er definitivt mest inntektsbringene, men jeg kjører personlig kun en helg i måneden og har sjåfører som kjører resten. Jeg kjører ikke mer enn jeg må strengt tatt Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. april 2015 Del Skrevet 16. april 2015 Stavanger er jo en serdeles god by og kjøre taxi i , det er trykk på byen strortsett hverdag , og i helgene er det enda bedre med kunder , jeg hadde noen kompiser i gamle jobben min som kjørte i helgene og de kunne ha rundt 5000 per helg før skatt i lønn , men da kjørte de fra 2000 - 0600 fredag og lørdag . Lenke til kommentar
Neton Skrevet 16. april 2015 Forfatter Del Skrevet 16. april 2015 Stavanger er jo en serdeles god by og kjøre taxi i , det er trykk på byen strortsett hverdag , og i helgene er det enda bedre med kunder , jeg hadde noen kompiser i gamle jobben min som kjørte i helgene og de kunne ha rundt 5000 per helg før skatt i lønn , men da kjørte de fra 2000 - 0600 fredag og lørdag . Høres bra ut det da, får ta og prøve meg som taxisjåfør i Stavanger om noen år og se hvordan det går. Håper bare ikke "piratene" tar over alt av inntekten til taxisjåfører. Lenke til kommentar
Neton Skrevet 12. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2015 Er det enklest å bli taxisjåfør på morgen/ettermiddags vakten eller kvelds/natt vakten? Og hva er forskjell på en heltids og fulltids taxisjåfør? Er det bedre å bli ansatte i et firma som "Norges taxi" eller er det bedre og heller jobbe for et av de lokale taxi selskapene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå