NoenKallerMegJens Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Hei! Jeg går nå første året på vgs, noe som vil si at det snart er på tide å velge programfag. Jeg har lenge tenkt på å bli lege, og snittet mitt på ungdomsskolen var 5,7, så jeg har alltid tenkt at det kunne være mulig. Nå på videregående har jeg selvfølgelig gått litt ned, men matten (T) synes jeg er veldig vanskelig og utrolig kjedelig. Fordi jeg tenkte på medisinstudiet var planen min å ta fysikk, kjemi og R-matte i vg2, men tingen er at det egentlig ikke interesserer meg. Jeg liker mye heller fag som samfunnsfag og engelsk. Spørsmålet nå er om jeg skal velge realfag, så jeg har muligheten til å begynne på medisin eller om jeg skal velge noe jeg synes er gøy. Tingen er at siden jeg ikke er så glad i matte og fysikk, så er jo sannsynligheten for at jeg får en god karakter ganske liten, og da er jo medisin utelukket uansett, mens det er mye mer sannsynlig at jeg får en god karakter i samfunnsrelaterte fag. Noen som har noen meninger om hva som kan være lurt? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 (endret) Vel da har du svart på det selv. Følg hjertet du. Hvis du tror matten og fysikk er kjedelig nå, så blir det nok ikke noe likare desverre. Og uten topp karakter og høy motivasjon så tror jeg ikke du har særlig god sjangs på medisinstudiet. Bare det å komme inn er knallhardt, men det å komme seg gjennom et nok enda verre. Endret 10. november 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Hvorfor ønsker du å bli en lege? Det bør vel også påpekes at hvor godt man trives med matte ofte påvirker litt for mye av læreren. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Lag 4 alternativer og trill terning. 1 og 2: Legeveien 3 og 4: Engelsk og samfunnsfag 5 : Et år på loffen i utlandet 6 : Her må det være et farlig alternativ så det blir litt spennende: For eksempel et år hvor du ikke går skole, men bare hjelper andre mennesker. Alle uføre og ensomme får besøk og hjelp av deg. Ett år hvor du bare lever for andre. Lenke til kommentar
NoenKallerMegJens Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Den var smart, men tror nok ikke jeg har guts nok til det, hehe Jeg skal til USA i andre klasse (men må jo fortsatt søke nå i desember), så jeg har jo faktisk litt bedre tid på å bestemme meg. Et friår etter videregående skal jeg ta uansett hvor jeg studerer videre. Har faktisk veldig lyst til å dra å være frivillig et sted i Afrika. Jobbe med barn og undervisning eller kanskje dyr og natur. Det ser ut til at jeg velger samfunnsfaglig retning, selv om det knuser hjertet mitt litt å gi opp drømmen som lege, så vet jeg med meg selv at jeg kommer til å få to mye bedre år på videregående enn om jeg hadde valgt realfag. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Jeg begynner egentlig å håpe på at du satser på å bli lege. Du virker empatisk, og det er stor mangel på leger med empati. Legeyrket er dessverre en magnet for overfladiske folk med behov for å hevde seg overfor andre. Men uansett så er det jo ikke slik at du må bli lege bare fordi du tar naturfag! Jeg tok naturfag på videregående for mange år siden, men det endte med at jeg tok to samfunnsvitenskapelige utdanninger etterpå. Herregud så mye tid jeg kastet bort på meningsløs matematikk og kjemi. Morsomme fag, men totalt unyttige i det praktiske liv. Jeg vet at jeg neppe har stor støtte for dette synspunktet, men jeg tror folk går på autopilot når det gjelder å hylle statusfaget matematikk. Lenke til kommentar
NoenKallerMegJens Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Jeg kommer nok til å jobbe med mennesker i framtiden, det er jeg ganske så sikker på De fagene som står høyest på lista nå er psykologi, sosiologi (eller sosialkunnskap, hva er egentlig forskjellen?) og muligens rettsære (evt engelsk, men det får jeg jo uansett, siden jeg skal til USA). Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Det meste har liten eller ingen direkte nytte (historie, geografi og samfunnsfag er ikke bedre - og det aller meste du lærer i norsktimene er uvesentlig i det lange løp), med mindre du selv legger opp til at det skal ha nytteverdi. Jeg kan, med hånden på hjertet, si at realfag er det jeg har hatt mest bruk for utenom skolen av samtlige fagområder. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Om ikke realfag er din greie, og du ønsker å hjelpe mennesker, så kan man jo alltids vurdere sykepleier? Da finnes det nok muligheter for å dra ned til afrika sammen med leger uten grenser. Tipper de trenger minst like mange sykepleiere der. Er du mann, så er nok heller ikke arbeid vanskelig å finne, da det trengs flere mannfolk i det yrket. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Om ikke realfag er din greie, og du ønsker å hjelpe mennesker, så kan man jo alltids vurdere sykepleier? Da finnes det nok muligheter for å dra ned til afrika sammen med leger uten grenser. Tipper de trenger minst like mange sykepleiere der. Er du mann, så er nok heller ikke arbeid vanskelig å finne, da det trengs flere mannfolk i det yrket. Jeg hørte er om dagen, at sykepleiere vasket rumper. Hehe Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Og leger graver inni rumper. Men i praksis så vil det være ganske avhengig av hvor du jobber og hvilken stilling du har. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Synes du ikke skolegangen er gøy vil du fortsette å falle bak også. Velg noe annet enn de kjedelige fagene vil jeg foreslå. Du skal ha med deg karakterene ut i arbeidslivet, så det er ikke så lurt å bare "gunne på" og tro det vil forbedre seg nevneverdig hvis du fortsetter i samme gata som du gjør nå. Da oppdager du plutselig at du kastet bort 5 år og fikk så middelmådige karakterer at du sitter i kassa på Rimi likevel. Endret 11. november 2014 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå