Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forpliktelse ved bestilling av nybil

total

Anbefalte innlegg

Vurderer å bestille en nybil det kun kommer ca. 50 stk av inn til Norge hvor levering skjer først mot sommeren. Hvilke muligheter har jeg til å ombestemme meg etter jeg har lagt inn bestilling? Alt oppgjør er ved overlevering.

Noen som har erfaring med dette? Vet at det var en del som trakk Tesla-bestillingene sine, måtte de betale noen form for gebyr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike kontrakter kan variere. Jeg har vært sett flere varianter.

- Kan avbestille uten noen form for gebyr frem til 30 dager før bekreftet levering

- Betaler innskudd ved bestilling. Fås ikke tilbake ved avbestilling. Enten bestemt sum eller % av prisen.

- Bindende kontrakt

Beste er vel rett og slett å høre med selger? Så får du et svar på hvordan de gjør det?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Man signerer uansett en kontrakt ved bestilling, og så å si alle forhandlere har avbestillingsklausuler i denne kontrakten. Størrelsen på beløpet, eller hvordan det organiseres (depositum, bestemt sum eller %) varierer fra forhandler til forhandler, og i tilfeller fra modell til modell. Kun selger som kan gi deg et konkret svar på dette!

Edit: Det eneste du kan være rimelig sikker på, er at å avbestille (selv i god tid før levering) ikke er gratis.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, legges det inn en reservasjon. Det er ikke krav til noe depositum e.l.

I.o.m bilen er leveringsklar først over et halvt år etter bestilling, synes jeg det må være rimelig å kunne ombestemme seg. Grunnen til jeg spør er for å ha et forhandlingsutgangspunkt opp mot selger, og ettersom jeg kun har kjøpt biler brukt tidligere, trenger å vite hva som er normen..

Lenke til kommentar

Igjen, ulik praksis. Tesla oppgir at Model X ikke forventes å være leveringsklar før "tidlig 2016", men tar like fullt 31.000 NOK for en reservasjon, hvorpå du må betale 10% av sumen hvis du ombestemmer deg, samt at reservasjonen ikke er overførbar til andre (altså du betale 10%, du kan ikke selge reservasjonen til noen andre). Om forhandleren din ikke tar depositum må du fortsatt forhøre deg om hva slags ordning de har.

For å utdype litt: For en del år siden havnet noen slike saker i retten fordi kunden nektet å betale for å ha avbestilt bilen. Forhandlerne fikk medhold i at de kunne kreve kunden for et gebyr (dog ikke så stort som forhandleren ønsket). Så det skal nok mye til for å få lov til å avbestille en bil vederlagsfritt. Man skulle kanskje tro at for populære modeller så ville det ikke vært noe problem, siden reservasjonen kunne bli gitt til noen andre omtrent umiddelbart, men selv Tesla som har hatt de mest ettertraktede bilene i landet de siste årene har sett seg nødt til å ta depositum og avbestillingsgebyr.

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...