Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gravemaskin kuttet fiber. Hvem skal betale?

Anbefalte innlegg

Torsdag gravde en graver over fiberkabelen inn til huset. Han skulle gjøre en liten jobb for å gjøre plen om til mer gårdsplass.
Han spurte en annen i huset som ikke visste hvor fiberkabel ligger. Hadde han spurt meg hadde jeg visst det selv om den ble lagt ned før vi flyttet inn. Spørsmålet er om det er riktig at han skal sitte med hele regningen når han egentlig spurte hvor den var.
Egentlig er det gravers ansvar å sjekke om / hvor det ligger fiberkabel i bakken. Vanlig er at graver må ta ansvar for slike skader og kost med å reparere.
Kabelen kostet det mer enn 4000 å reparere. Det er nå gjort.
Graver ringte meg tidligere i dag og spurte om vi kunne splitte regningen. Han vil at vi sender regningen for reparasjon av fiber til han og at vi betaler han 2000 "i handa" som vår part. Da har jeg ingen mulighet til å få dekket det på forsikring.
Jeg ga etter da, men angrer nå på at jeg ikke satte foten ned.
Jeg sliter med hva som er rett i denne saken.
Er det noen som har erfaring?
canstock6752155.jpg

Endret av ob1970
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, man må ha gravemelding på privat grunn også. Gravemelding trengs for alt gravearbeid som er minst 1m dypt. Graver, her antagelig et selskap, er den profesjonelle parten som skal vite at det trengs både gravemelding og særskilt sjekk med eiere av installasjoner i bakken om det går an å lade.

Det er ikke noe felles register over eiere av installasjoner i bakken så den ansvarlige graveren må bare sjekke på måfå etter antatte selskaper som eier noe. Typisk vann og avløp, nettselskapet for elkraft, telenor (telefonkabler), kabel-tv selskaper osv. Graver bør også sjekke med eieren av eiendomen, noe de tydeligvis har prøvd på her, men ikke funnet riktig person.

Jeg antar at du ikke ble spurt fordi graver enten ikke skjønte hvem som eier eller ikke fikk tak i deg, kanskje i kombinasjon med forventningspress på at arbeidet skulle bli ferdig.

Merk, det er ikke den personen som gravde som er ansvarlig, men selskapet han jobbet for. Selskapet har et eget ansvar for å lære opp ansatte og har antageligvis egne folk som tar seg av gravemeldinger og kontakt med eiere av installasjoner i bakken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja, man må ha gravemelding på privat grunn også. Gravemelding trengs for alt gravearbeid som er minst 1m dypt. Graver, her antagelig et selskap, er den profesjonelle parten som skal vite at det trengs både gravemelding og særskilt sjekk med eiere av installasjoner i bakken om det går an å lade.

Det er ikke noe felles register over eiere av installasjoner i bakken

Det er et felles register for kabler i bakken! Men jeg tror ikke at det er pliktig (lovbestemt), å registrere der. Likevel er de fleste kabler de senere år, registrert i Geomatikk. Spessielt i sentrale strøk. Men det finnes gamle kabler, som ikke er registrert - spessielt gamle tele-kabler.

Og som du har nevnt, det er ansvarlig maskinentreprenørs ansvar å sjekke slikt ut! De skal vite, hvor de kan sjekke slikt. Men normalt er, i tilegg til å sende Gravemelding, er å sjekke kommunen ledningsnett. Og så kontakte Geomatikk, for kabelpåvisning. I tilegg, er det anbefalt at de forespør eier og i usikre områder også tidligere eier. Først da er de fri for ansvar.

Editt: Det finnes selvfølgelig også gamle vannrør og avløpsrør, som ikke er nedtegnet på kart.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Hvis du har fått kabelanvisning å kabelen lå feil i forhold til tegninga så er det ikke din feil.

Du har delvis rett. :) Det er maskinentreprenør, som plikter å skaffe slik påvisning. Om han overlater forespørslen til eier, er opp til han. Men ansvaret er hos maskinentreprenør.

Men kabelpåvisning, foretaes på stedet! En får ikke utlevert kart.

Derimot så er det vanlig å få utlevert kart over kommunens ledningsnett (vann avløp)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Man får utlevert et kabelkart i tillegg til påvisningen.

Det er nytt for meg, at at kommuner utleverer kart, med både vann-/avløps ledninger, samt kabler. Er du sikker på dette?

I så tilfelle, er dette noe nytt og det er bra. :) Men jeg tviler litt på dette. Og jeg vet private, har missforstått ledningskartet de har fått fra div. kommuner, på Østlandet.

Jeg har selv ikke hatt (eller har) ansvar for å innhente dette, så det er mulig jeg ikke er oppdattert. Jeg har kun forsikret meg om at maskinentreprenør har innhentet kart over ledningsnett og innkalt ekspertise til kabelpåvisning. Og jeg har på mange jobber vært tilstede, når kabler blir påvist på div. byggeplasser, uten at kart er utlevert. Og senest for 2 år siden, var jeg tilstede når en nabo skulle ha utført en del gravearbeider. Det ble ikke utlevert noe kart, før gravingen startet. Det ble også noe "styr", da graver gravde av gamle telekabler, som ingen viste om. Men maskinentreprenør (og Tiltakshaver), ble ikke ansvarlig for reprasjonene, da han hadde fulgt reglene og ikke gravd der det var påvist kabler.

Lenke til kommentar

De som kommer for å vise hvor kabelen går har jo med seg det samme kartet. Er kun den som har lagt kabelen som vet eksakt hvor den går. I mitt tilfelle skulle kabelen gå rett ut i fra huset og på skrå mot tilkoblingsboksen. Kabelen gikk på skrå mot boksen med en gang. Alle naboene ble strømløse i ett par timer da.

Kan nesten ikke sette en spade i jorda på min egen tomt, da vann og avløp går sikksakk over plena fra hele nabolaget

Her på landet graver vi selv med egen gravemaskin. Ingenting blir gjort av fagfolk så fremt det kan gjøres selv

Endret av Fjernsyn
Lenke til kommentar

De som kommer for å vise hvor kabelen går har jo med seg det samme kartet.

Hva mener du med "samme kartet"? Basis-kartet er et Situasjonskart, eller et Kartutsnitt fra kommunen. Vann og avløps avd., legger så på sine ledninger, som er registrert og kaller det gjerne "Vann- og avløpskart", eller noe slikt.

Selvfølgelig bruker også de som skal påvise kabler, samme kartet. Men der er det ikke inntegnet kabler. I alle fall, så har det ikke vært det tidligere. Så spesifiser om kabler var inntegnet på kartet du så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...