newman221 Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Satt og spilte litt Call of Duty AW igår, og plutselig streiket alt. Skjerm frøs, og etter restart går Windows inn i recovery mode og prøver å fikse ting, men kræsjer fullstendig og rebooter. Sånn holder den på helt til jeg slår av alt. "whea_uncorrectable error" står nederst på siden. Har en i5 4690k som er klokket til ca 4400MHz, sync all cores, multiplier 44, BLK på 102 og et nVidia GTX 660Ti som kjørte 150MHz over specs på både minne og kjerne. Ting har fungert bra helt til nå... Noen gode ideer bortsett fra å finne frem en minnepinne med Win8.1? Frykter den litt, for har en retail Win7 lisens, oppgradering til Win8 og oppgradering til 8.1. Kommer til å ta sååååå lang tid dersom jeg må starte clean. Eller finnes det nå en måte å slippe installasjon av 7 først? (den cd'n ligger i boden ettellerannet sted, usikkert hvor..) Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Prøv Win 10? Tror det som står i signaturen fortsatt funker, så du burde kunne kjøre på med Win 8.1 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Takk takk, da får jeg prøve det ikveld. Veldig irriterende. Aldri vært borti lignende saker før.. Skulle gjerne prøvd Win10, men orker ikke ta meg bryet med en Clean Install enda en gang når Win10 Retail kommer. Blitt lat på mine eldre dager, tiden strekker ikke til på alle ting. Før var jeg helt håpløs med beta- og RC-Windows, alfa- og betaprogrammer osv (med tilhørende hodebry), men ikke nå lenger... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Jeg tror at "whea_uncorrectable error" skyldes overklokking. Prøv å sette all OC til Default i BIOS: Altså null overklokking av CPU. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Ser sånn ut ja. Stilte alt tilbake til sånn ca stock igår kveld, og da fikk jeg liv i pc'n. Så jeg tok en restore Windows, fungerte utmerket. Virker som om Windows gikk tilbake til clean install, for det var ingen verdens ting igjen på maskinen, selv ikke nVidia-drivere... Men da må jeg forske litt mer på overklokking. Kan ikke ha en K-prosessor som såvidt kjører over stock... Hva er egentlig normale hastigheter på en 4690k? Er så mye å forholde seg til... "Sync all cores", 1, 2, 3 cores, multiplier, cache multiplier, BLK osv Tror kanskje jeg var litt ivrig med sync all cores og 44 i multiplier Med BLK på 102mhz Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Normal frekvens med alle kjerne maks belastet er 3,5 GHz. Altså er du ganske godt over. Men for all del, det er litt prøving og feiling med OC, og tar tid å skjønne seg på alt. Ville nok satt BCLK til 100 MHz (ikke øk denne), og så heller passet bedre på Core voltage. Ser du ikke nevner det, og da går jeg ut fra at du ikke har stilt på det. Noe som kanskje er den viktigste funksjonen bort sett fra multiplier. Siste 4690Ken jeg prøvde likte seg veldig godt rundt 1.25-1.3V core votlage. Men krever noe mer enn bare stock kjøler. 4,4 GHz burde gå for de fleste på f.eks 1,27V. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Har en Noctua U9F, en god gammel sak som har fulgt meg siden 775-sokkelen. Men tror den snart er klar for en arvtaker, for CPU blir rimelig varm når den stresstestes med Prime95. Men har kjørt helst stabilt med multiplier på 42 siden jeg fikk den, men etter BIOS-oppdatering (som sletter alle innstillinger) lekte jeg litt med den automatiske overklokkingsfunksjonen på Asus ROG. Den satt BLK opp til 102Mhz og multiplier til 43. Tror jeg satt den videre opp til 44, og det gikk ikke helt perfekt... Må kanskje leke litt med voltage-opplegget på cpu etterhvert. Er såååå mange innstillinger på dette hovedkortet. Vil det være hensiktsmessig å prøve 1-core på 44, 2-core på 43, 3-core på 42 og 4-core på 42? Eller blir dette bare tullete opplegg? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Aldri orket det. Og er nok ikke det som hindret deg fra å boote. Det er mer for de som innimellom kjører svært tunge programmer som belaster CPUen svært tungt på alle kjerner, men på samme tid ønsker god ytelse når de kjører vanlig last som spill. Auto-OC = elendig OC. Så bedre å ta alt fra manuelt satte instillinger og så starte der. Men som sagt, prøv f.eks 4,4 GHz med noe rundt 1.3V og 100 MHz bclk. Se om det går fint. Og så eventuelt øke om det er nødvendig (eller senke spenning om du må få ned temp). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå