Aasgaard Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Jeg har et Fractal Design Array R2 som jeg vurderer å kjøpe ny innmat til. Hovedkortet må altså være Mini-ITX/Mini-DTX. Kabinettet har plass til hele seks 3,5" disker, så jeg vil gjerne ha et hovedkort med minst fire (helst seks) SATA-tilkoblinger. Dette skal primært fungere som filserver (ikke raid) og kjøre Plex, men jeg ønsker også at systemet er responsivt nok til at jeg kan bruke det som en PC nummer to fra tid til annen (muligens via Remote Desktop eller lignende.). Ingen voldsomme krav til ytelse, men den bør f.eks. kunne spille av HD-filmer greit samtidig som den pusler med litt andre ting i bakgrunnen. Jeg antar at en i3 med sin innebygde grafikkløsning burde være tilstrekkelig? Jeg har ikke bestemt meg for om maskina skal kjøre Windows 7 eller Linux, men jeg mistenker det blir sistnevnte. Har noen tips til kombinasjon av hovedkort og prosessor som passer her? Selvsagt interessert i å få til dette så rimelig som mulig. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Jeg tenker at Asus H87I-Plus kan være noe av det du leter etter samt en i3 4360. Ville ha gått for Pentium G3258, men i3 har bedre integrert skjermkort. 1 Lenke til kommentar
medkorki Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Det er bra oppsett. Hvor mye lurer du å bruke. Til budsjett vi kan anbefale. Du kan gå på i7 og z 97 i z97, men till server i3 og h97 eller b85 hovedkort er like greit. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Synes det blir meningsløst med i7/z97 til slik bruk. Har ikke noe fast budsjett, jo billigere man finner noe som dekker de målene man har, jo bedre. Det er jo ikke slik at jeg har x antall kroner jeg må få brukt opp. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Står i nevnt i første posten, men det er ikke bestemt enda. Blir nok ikke noe rent server-OS. Tenker Win7 eller Ubuntu. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Jeg tenker at Asus H87I-Plus kan være noe av det du leter etter samt en i3 4360. Ville ha gått for Pentium G3258, men i3 har bedre integrert skjermkort. Det så ut som et fornuftig hovedkort, ja. Det er et alternativ å kjøre dedikert skjermkort, men det blir jo trangt i det lille kabinettet, så tenker det hadde vært ideelt å slippe. G3258 er jo mye CPU for pengene, men tror neppe det blir aktuelt å klokke i denne maskina. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 (endret) Alternativt om du trenger mer GPU kan jo være i5-4590T, omtrent like strømgjerrig, men mindre klokk Prisen tilsier at det ikke er store hoppet opp til K modellene Endret 10. november 2014 av xClaymanx Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 (endret) Skal man ikke klokke, så er nok ikke G3258 spesielt mye for penga i bunn og grunn. Har man ikke bruk for ekstra regnekraft, Hyperthreading og instruksjoner som i3'en ++ gir. Da kan man nesten like så godt gå for en Intel Celeron G1840 2,8GHz. Til sammenligning så koster G3258 ca. 50 % mer, men gir bare rundt 15 % bedre ytelse, og lik iGPU-ytelse. Men selvsagt, alt medregnet så er kanskje ikke 180kr spart det helt store, men det gjør det kanskje til et bedre alternativ til i3'en. Går du for et lettere OS som linux så er det kanskje enda mindre nødvendig med alle mulige instruksjoner. Men igjen, jeg kjenner ikke til det OSet så godt, og hvorvidt AVX etc.. har noe for seg. Endret 10. november 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Mulig Celeron holder også, men har ikke hatt voldsomt god erfaring med de prosessorene siden min gamle 266@420. Gjøremål som absolutt må håndteres er altså Plex Media Server, sporadisk filhåndtering over LAN, 1080p videoavspilling (lokale filer og streaming) og surfing. Ikke enorme saker, men den stakkars Atom-en som sitter i den nå får i alle fall store problemer med å puste hvis jeg pisker den til å dekode HD-video. Er videodekodinga på G3258/Celeron G1840 tilstrekkelig til slikt tro? Det er jo ikke noe å spare i forhold til i3 hvis jeg ender opp med å måtte kjøpe et grafikkort i tillegg. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Tenk godt over hva du vil kjøre på serveren, både nå og litt framover. Om det kan være aktuelt med virtualisering, så kan for eksempel forskjellen mellom nettverkskortene på z87 og h87 hovedkort utgjøre en stor forskjell. Jeg valgte h77 for min mitx server, og hadde fått en smertefri instalasjon av esxi om jeg hadde gått for z77-varianten med intelkort. Siden det var realtek-kort ble resultatet timesvis med knoting før det endelig gikk. Atom vs haswell pentium / i3 er et stort hopp framover. "Alt" av 1080p (uten omstendig etterbehandling/filtrering) går greit i software, og akselereres dekodingen med hardwarestøtte så skjer det med meget lavt cpu-forbruk. Et lite tips kan være win8 pro med hyper-v. Da har du god hardwarestøtte og videoavspilling for desktopbruk samtidig som du får kjørt ubuntu ved siden av. (esxi eller xen med samme opplevd ytelse i desktop-vm-en vil fort kreve vt-d.) Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Det kan jo være et poeng.. Hva med Gigabyte GA-Z97N-WIFI tro? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 (endret) 1080p vil alle haswell-prosessorer, derav inkludert Celeron G1840 og G3258, uten noe som helst problem. De klarer 4K uten noe hakking. Og selv uten DXVA koding så klarte 3258 4K smertefritt.Til og med med etterbehandling så gikk det: http://www.guru3d.com/articles-pages/pentium-20th-anniversary-series-g3258-processor-review,15.html Kan ikke sammenlignes med Atom. Endret 10. november 2014 av Andrull Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Det kan jo være et poeng.. Hva med Gigabyte GA-Z97N-WIFI tro? Jeg har 4stk av disse. fungerer aldeles utmerket 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Vær dog obs på om du skal ha VT-d, så må du et stykke opp i pris. Rimeligste prosessoren da blir en i5 eller Xeon: Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Det kan jo være et poeng.. Hva med Gigabyte GA-Z97N-WIFI tro? Jeg har 4stk av disse. fungerer aldeles utmerket Flott. Kom over en demovare på Komplett til en grei pris. Parer det med G3258 nå, kan alltids bytte ut CPU senere hvis jeg skulle få lyst til det. Skulle hatt noe ny RAM også, men mulig jeg tyvlåner fra en annen maskin her inntil videre. Tenker jeg klarer med med 2x2, selv om det føles spinkelt i disse dager. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Ville nok ha kjørt på med 8Gb, men du får se an forbruket Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Årevis siden noe her har hatt mindre, men jeg mistenker forbruket blir lavt. Så tenkte låne 2x2 fra en maskin her som står med 12 GB og se hvordan det fungerer. Heller enn å kjøpe 2x4 med en gang. Med mindre jeg kommer over et for fristende tilbud. Målet er å gjøre dette så billig som mulig, siden kravene til ytelse er ganske små. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Kan jo sjekke bruktmarkedet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå