Tullballj Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Lurer på å bytte ut de originale felgene på bilen når jeg får den til våren. Sett noen felger jeg liker hos den lokale dekkbutikken. Tingen er at de må ha senterring for å passe. Er litt skeptisk til slike plastringer når dette er til en bil med flere hundre hk og høyt moment. Eller er det jeg som tenker feil? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 (endret) Du tenker feil, de ringene holder ikke felgen på plass alene, de hjelper bare til så den blir montert korrekt og gir nok en viss støttende effekt også når hjulet er montert, men neppe avgjørende. Endret 10. november 2014 av Snylter 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 (endret) Det er så mange teorier som vandrer rundt formålet med disse ringene og hvor vidt de har en nytteverdi eller ikke at det begynner å bli litt rart at dette ikke forskes skikkelig på. Jeg vet med erfaring fra dekkverksted at enkelte kunder opplevde en svak risting i bilen/rattet om dem hadde felger foruten slike og selv etter å balansert hjulet på nytt, montert det med nye bolter og lignende tiltak så hjalp det ikke i det hele tatt. Etter å ha prøvd med senterring så ble faktisk ristingen borte. Ellers bet jeg meg og merke til at det var størst sjanse for at kunder som mente at slikt var tull var de som og kom igjen ved et senere tidspunkt og måtte bytte en bolt eller flere siden disse hadde knekt av. Dette er en ting de ansatte som fortsatt jobber for denne bedriften biter seg merke til den dag i dag, nå snart 7 år siden jeg fant meg noe annet å gjøre. Slik sett velger jeg å tro at disse ringene faktisk har en nytteverdi. At det på langt nær gir samme avlastning i fra boltene og sentreringseffekt som stål mot stål er det ingen tvil om, men det er i mine øyner bedre enn ingenting. Om du er skeptisk fordi det er plast har jeg hatt stål/alu-ringer på enkelte av mine biler tidligere så dette bør din lokale dekkpusjer greie å skaffe. Endret 10. november 2014 av Hansien Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Men har disse ringene en nytteverdi først og fremst ved montering av hjulet? Det vil jeg mene. 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 (endret) Det letter jo selvfølgelig sentreringen av felgen på navet ved montering, og det er egentlig grunn (mer enn) god nok til å bruke dem, men jeg hadde også følt meg bedre hvis felgen ikke kun hang på boltene. Det aller beste er selvfølgelig å skaffe felger med klin original navdiameter og innpress (bygd for bilmodellen/merket), eller originalfelger i ønsket dimensjon (i den grad de finnes og koster mindre enn ei nyre). TS: Har jeg rett når jeg antar at dette er en bil som har betydelig mer effekt enn originalt? I så fall er det ikke dumt å minimere uavfjæret vekt ved å skaffe smidde felger. Kanskje brukt, for det koster jo... Endret 10. november 2014 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Men har disse ringene en nytteverdi først og fremst ved montering av hjulet? Det vil jeg mene. Det er vel kun om bilen har hjulbolter disse vil ha sin nytte ved montering av hjulet. Er det hjulmuttere så er det jo hipp som happ. 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Men har disse ringene en nytteverdi først og fremst ved montering av hjulet? Det vil jeg mene. Det er vel kun om bilen har hjulbolter disse vil ha sin nytte ved montering av hjulet. Er det hjulmuttere så er det jo hipp som happ. Vil det ikke være ganske likt om man har bolter eller muttere? Kanskje NOE lettere med muttere, men prinsippet er jo det samme. Uansett er det jo bedre med ringer enn uten, og bedre med metall enn plast. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Når man har muttere så må man jo treffe boltene i hullet på felgen for å få denne på plass før man begynner å skru på mutterne, og da bidrar jo disse til å holde felgen på plass og slik sett er det unødvendig med ringene så sant eneste argumentet er at det forenkler monteringen, for det gjør det jo ikke da. Har man hjulbolter kan det være en veldig god hjelp å ha denne ringen så man slipper å måtte holde felgen i senter selv i tillegg til å vri rundt for å finne hullene. Men ja, jeg foretrekker å ha senterringer om det er plass til dette fremfor å kjøre foruten. Uavhengig om jeg har bolter eller muttere. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Eller felger som passer rett på navet. Utseendet er faktisk mindre viktig enn at felgen passer skikkelig. Eller, det BØR i alle fall være mindre viktig. =) Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Kanskje det tryggeste er å gå for en felg som er tilpasset navet? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Det er det alltid. Og helst ikke den billigste skiten heller. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Jeg får sitere meg selv et par ganger, da. Toyota Hilux, slik den ble levert fra fabrikken for 29 år og 250.000 km siden: (mellomrommet mellom nav og felg er sånn ca. 10 mm på hver side...) Hovedfunksjonen til boltene er helt riktig å klemme felgene inn mot bilen, men så er det friksjonen mellom baksiden av felgen og framsida på hjulnavet (som klemmes sammen av boltene) som holder disse to sammen, og derved bærer vekta av bilen. Senterringene, som ofte er lagd av plastikk, skal ikke ha noen lastbærende funksjon. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Kjørte OZ felger med for stort senterhull på foresteren over 400 hk på navene, uten senterring.. Null stress så lenge man drar til litt og litt i sekvens så mutterene sentrerer felgen 1 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Jeg er ikke ekspert på laster i forhold til bil men har studert laster i forhold til konstruksjoner. Bolter holder bra på ting som er statisk men på ting som er i bevegelse er det ofte nødvendig med en ekstra støtte. I teorien holder det med bolter for å tåle belastning for å sette bilen i gang og hindre uønsket bevegelse av felg til sidene, men en senterring er med på å gi ekstra støtte mot slag som felgen utsettes for. Ja, bolter som er skrudd riktig på holder bra men når bilen utsettes for slag mot hjulet får boltene mye mer hjuling enn de hadde fått dersom det var en ekstra støtte der. Felgene får også ekstra hjuling pga de er ikke alltid like sterke og fleksible som stålbolter. Derfor kan man i worst case oppleve brudd både på bolter og sprekkdannelse på felger. Gamle stålfelger er ikke like utsatt som alufelger da de er ofte mer solid og tar opp kreftene på en annen måte. Det er en grunn til at det brukes metall i betongkonstruksjoner for eksempel. Jeg er ikke i tvil om at felger bør avlastes på navet. Faren for at felgene også blir skjevt montert øker også uten felger som passer skikkelig til navet. Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Spørsmålet er om ringer er godt nok. Noen forhandlere sier ikke noe problem, andre sier jeg må bare kjøpe felger som er laget til modellen uten ringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå