total Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Vurderer å kjøpe nybil til rundt 300k. Ser at jeg kan få kampanjerente fra f.eks VW til 1,9% (det står med liten skrift at renten er subsidiert og vil bli justert til "vanlig" rente etter 3 år). Jeg er i den situasjon at jeg har mulighet til å kjøpe bilen kontant. Men billån gir vel rentefradrag samt at jeg ikke binder opp all kapitalen i bilen. Dersom jeg lar pengene stå på høyrente til rundt 3% vil vel uansett differansen gå i pluss etter tre år og jeg evt. kan innløse hele lånet da eller på et senere tidspunkt? Ettersom bilen slipper ut mindre enn 100g co2/km ser jeg at den også kvalifiserer for 4,50 % nom.rente i DNB. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Alltid les det med liten skrift... Dette står på Volkswagen sine nettsider. Det er effektiv rente du må se på og regne på om lønner seg for deg. **Eff. rente 4,45 % ved lånebehov kr 150.000 o/5år, etabl.-/tinglysningsgebyr kr 4.190,- og termingebyr kr 85,- Total kredittkostnad kr 167.216,-Renten er subsidiert i tre år, for deretter å bli justert til normal produktrente.http://www.volkswagen.no/no/kjop-og-finansiering/kampanje/1-99--rente.html 3 Lenke til kommentar
total Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Takk for at du sjekket opp i det for meg. Så anbefalingen er å betale kontant dersom en har midlene og lånerenten er høyere enn sparerenten? Hva med rentefradrag? Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Du betaler samme skattesats (27%) av rentegevinst (bankinnskudd) som du får fradrag på rentetap (lån). Er renten på lånet høyere enn bankinnskuddsrenten så taper du enkelt og greit på det. Det er ingenting magisk med rentefradrag. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå