MilKman' Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Hei! En bekjent av meg sliter med PC-trøbbel, og som den fantastiske personen jeg er, ønsker jeg å hjelpe han. Problemet lyder som følger: Når han spiller f.eks Borderlands eller Portal 2, skyper eller generelt surfer, fryser PCen hans. Dette skjer ofte 5-10 min ut i spillet. Selv mistenker jeg at dette kan være en av RAM-brikkene som har en eller annen feil, men det er jo ikke 100% sikkert. For øyeblikket forsøker han med kun én av RAM-brikkene for å se om feilen skjer igjen. Før han fjernet den ene kjørte han dxdiag, men mitt problem er at jeg ikke klarer å tyde denne rapporten, og skulle jeg ønske at noen kunne forklart meg dette, eventuelt sjekket om noe skulle vært feil. Det står forøvrig 'DxDiag Notes' og 'No problems found.' på alle linjene, Er det noen med noen gode forslag? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Eneste gode måten å teste ram på er memtest86 Legg det på en minnepenn og kjør en eller flere pass dersom du er usikker. Kan også være greit med full spec på maskinen, alt fra CPU til PSU 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Dxdiag sier bare noe om at drivere osv er OK. For å se om det er feil på RAM kan en kjøre tester på dette, men beste testen er ofte programmer som bruker RAM intensivt - f.eks. diverse benchmark program - eller spill er også en god test. Noen feil kan være avhengig av at PC'n blir god og varm først (dvs RAM brikker som feiler så fort de blir litt varme f.eks.) Uforklarlige frys/heng etc kan godt være RAM. Har hatt det en gang og da var et par med 2x RAM brikker som hadde feil. Sjekk også ting som at det er god nok strømforsyning - spesielt hvis man overklokker. Nye grafikk-kort tar såpass med strøm at hvis strømforsyningen er sånn akkurat så kan det gjøre PC'n ustabil. Dvs heller 700w strømforsyning enn 400w. 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Eneste gode måten å teste ram på er memtest86 Legg det på en minnepenn og kjør en eller flere pass dersom du er usikker. Kan også være greit med full spec på maskinen, alt fra CPU til PSU Herregud. Jeg var sikker på at det var dxdiag. Jeg undersøker og kommer tilbake med litt bedre info: ) Dxdiag sier bare noe om at drivere osv er OK. For å se om det er feil på RAM kan en kjøre tester på dette, men beste testen er ofte programmer som bruker RAM intensivt - f.eks. diverse benchmark program - eller spill er også en god test. Noen feil kan være avhengig av at PC'n blir god og varm først (dvs RAM brikker som feiler så fort de blir litt varme f.eks.) Uforklarlige frys/heng etc kan godt være RAM. Har hatt det en gang og da var et par med 2x RAM brikker som hadde feil. Sjekk også ting som at det er god nok strømforsyning - spesielt hvis man overklokker. Nye grafikk-kort tar såpass med strøm at hvis strømforsyningen er sånn akkurat så kan det gjøre PC'n ustabil. Dvs heller 700w strømforsyning enn 400w. Dreit meg ut litt på denne, ser at det er memtest86 som skal brukes... RAM-brikkene skal ikke ha hatt særlig høy temperatur utover det som er vanlig. Jeg undersøker og kommer tilkbake, takk så lenge til begge to Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå