Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nvidia GTX 780 driveren kræsjer konstant

Anbefalte innlegg

Har en selvbygd pc. Dette er vel min femte selvbygger, mye erfaring med det osv..

Hatt pc en i nesten 2 måneder nå og har vært 100% stabil siden jeg fikk den i gang.

Specs: https://prisguiden.no/liste/149797

Nå i dag brøt he***te løs. Det startet med fryst bilde i 5 sekunder, deretter svart skjerm og når bildet kommer tilbake en liten tekstboble med meldingen "Display driver stopped responding and has recovered"

Dette skjer nesten uansett hva jeg gjør. For eksempel: åpne et spill, finne frem en youtube video eller annen bruk som involverer skjermkortet.

Problemet gjelder med versjon 344.48 og 344.60 har byttet mellom disse med clean install. Har også avinstallert via program fra guru3d.com for å forsikre meg om at det ikke lå noen rester på maskinen.

Hendelsesloggen sier følgende:

Log Name: System

Source: nvlddmkm

Date: 09.11.2014 21:13:01

Event ID: 13

Task Category: None

Level: Error

Keywords: Classic

User: N/A

Computer: Thor-GamerV3

Description:

The description for Event ID 13 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\Video5

Graphics Exception: ESR 0x405840=0xa2040000

Event Xml:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="nvlddmkm" />

<EventID Qualifiers="49322">13</EventID>

<Level>2</Level>

<Task>0</Task>

<Keywords>0x80000000000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2014-11-09T20:13:01.006540300Z" />

<EventRecordID>7039</EventRecordID>

<Channel>System</Channel>

<Computer>Thor-GamerV3</Computer>

<Security />

</System>

<EventData>

<Data>\Device\Video5</Data>

<Data>Graphics Exception: ESR 0x405840=0xa2040000</Data>

<Binary>0000000002003000000000000D00AAC0000000000000000000000000000000000000000000000000</Binary>

</EventData>

</Event>

Source: nvlddmkm

Date: 09.11.2014 21:13:01

Event ID: 13

Level: Error

Description:

The description for Event ID 13 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\Video5

Graphics Exception: Shader Program Header 18 Error

Event Xml:

<System>

<Provider Name="nvlddmkm" />

<EventID Qualifiers="49322">13</EventID>

<Level>2</Level>

<Task>0</Task>

<TimeCreated SystemTime="2014-11-09T20:13:01.006540300Z" />

<EventRecordID>7034</EventRecordID>

<Security />

</System>

<EventData>

<Data>\Device\Video5</Data>

<Data>Graphics Exception: Shader Program Header 18 Error</Data>

<Binary>0000000002003000000000000D00AAC0000000000000000000000000000000000000000000000000</Binary>

</EventData>

</Event>

Source: Display

Date: 09.11.2014 21:12:18

Event ID: 4107

Level: Information

Description:

A caller specified the SDC_FORCE_MODE_ENUMERATION flag in a call to the SetDisplayConfig() API

Event Xml:

<System>

<Provider Name="Display" />

<EventID Qualifiers="0">4107</EventID>

<Level>4</Level>

<Task>0</Task>

<TimeCreated SystemTime="2014-11-09T20:12:18.000000000Z" />

<EventRecordID>6989</EventRecordID>

<Security />

</System>

<EventData>

</EventData>

</Event>

Utover dette så vet jeg ikke hva mer jeg kan feilsøke. Har ikke tilgang på en annen maskin å teste på heller. Formatering er siste utvei.

Hva nå?

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøling på denne klumpen skal være ok. Problemet oppstår uansett hva jeg gjør nå.

Noen screenshots.

I utgangspunktet så er vel kun cpu blitt overklokket fra 3.9 turbo til 4.4. Skal ikke ha rørt pci sporet, med mindre det er en del av den automatiske overklokkingen på Asrock hovedkortet. Har allerede kjørt gjort en clear CMOS før jeg opprettet denne tråden så det er ikke annet enn fabrikkoppsett på maskinen nå.

Ser på GPU-Z at så snart GPU core og Memory clock øker så kommer problemet.

post-63221-0-11432400-1415568353_thumb.png

post-63221-0-51724400-1415568361_thumb.png

Lenke til kommentar

Ser ut som det er kun GPU-core som er litt overklokket på det kortet, ca 40 Mhz. Vram er ikke overklokket i det hele tatt.

Du rekker vel ikke å sjekke spenning (VDDC) til GPU før det skjærer seg vel? Da kan du merke av "Log to file" i GPU-Z slik at du kan se spenning, temperatur etc når det eventuelt skjærer seg neste gang.

Lenke til kommentar

Kan du komme med litt mer specs?

Trenger å vite merke og watt på strømforsyning ( gjerne alder også ).

Bios versjon på hovedkortet (holder egentlig å påpeke om du har siste eller ei).

Kjøleløsning på Cpu.

Minnetype , merke og hastighet.

Sånn i farta hadde jeg startet med en minnetest , memtest86 er et kjekt program som du kjører via en usb stick eller lignende ved oppstart og feilsøker minnet grundig , ingen feil der så kan du gå direkte til Occt Perestroika og kjøre en ordentlig stresstest av PSU , alternativt kan du kjøre samtidlig Furmark og Prime95 64bits med flere kjerner samtidlig.

Anbefaler også å overvåke temperatur til cpu og gpu over tid, om mulig loggfør denne.

Edit : Fikk åpnet linken nå , kan jo selvsagt være en problematisk psu som gir spenningsfall , men du må nesten feilsøke litt til.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg tror nok jeg hadde byttet inn den saken der, om mulig. Med så lave frekvenser så burde en hver GTX 780 ha null problem med å holde det stabilt. ( i og med at gtx 780 er klokket svært lavt i utgangspunktet)

Og har den blitt så dårlig, så spørs det om den ikke bruker lange tiden før selv stock, 40 MHz mindre også er ustabilt. Men verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Specs i førstepost.

Kjørte GPUZ med logging til dropbox. Laget et excel ark av dette så dere kan se. Problemet oppstod etter linje 140

Ønsker du å beholde din anonymitet logger du av Google kontoen din før du trykker på lenken. Eller åpner lenken i en nettleser du IKKE er logget på en Google konto med.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ch24UBV8bLpYITWIURxkU_bE59nsgdZf-ZOJWDYRiFc/edit?usp=sharing

Eneste jeg gjorde når det skjedde på nytt var å høre på musikk og lese denne tråden. Dette var med samme klokk som tidligere. Skal prøve å underklokke litt nå.

Det merkelige er jo at skjermkortet fungerte optimalt helt til i går. Og har siden da bestemt seg for å ikke fungere.

Edit: Stressteste maskinen under disse omstendighetene tror jeg er vanskelig.

Edit 2: Artifacts (rosa vertikale striper) under shutdown og på desktop som kommer og går.. Tror ikke jeg har lyst til å bruke dette skjermkortet stort lengre. Avventer vurdering av data i regnearket over.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Det er klare indikasjoner på at videominnet kan være gåent, spesielt når du opplever artifacts.

Men når det er sagt kan en ustabil psu også forårsake lignende problemer , det beste du kan gjøre er å teste skjermkortet i en annen pc.

Fungerer det der så vet du at feilen ligger en annen plass og du slipper utgiftene ved å sende inn et skjermkort som fungerer for å så få det i retur.

Men akkurat nå så tror jeg det er svært troverdig at skjermkortet har tatt kvelden.

Edit : Når det gjelder linker til spesifikasjoner hender det at disse ikke laster seg inn , jeg fikk ikke tilgang til linken ovenfor pga restriksjoner på nettverket jeg satt på , så lurt å legge inn slik informasjon i posten i eventuelt en spoiler.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Skal prøve 344.11 og nyeste beaten som kom ut så snart jeg får tid.

Kjører for tiden memtest, selv om jeg tviler på at det er noe tull der. Men denne kan jo bare surre frem til 9 i morgen uansett.

Angående delvis nedetid på prisguide/ustabilitet så er et bilde av listen her:

post-63221-0-54235500-1415634864_thumb.png

Lenke til kommentar

Da har memtest fått kjørt noen ganger uten å finne feil.

Testet Driver 344.11, 344.65 og den som kommer med windows update. Gjorde clean install mellom hver driver for å være helt sikker på at det ikke ligger rester etter andre versjoner på maksinen.

Prøvde også en gang med KUN grafikkdriver uten at noe av dette hjalp.

Har ingen reserve PSU eller maskin som jeg kan teste skjermkortet med. Så det ser for meg ut som det blir en RMA request i dag.

Lenke til kommentar

Feil, aldri installer den fra winupdate.

Jeg testet den i desperasjon etter at .11 og .65 fra Nvidia.com ikke fungerte.

Lenken du la ved finner jeg kun sourcecode på. Er det meningen at jeg skal compliere den? Ser også mye Linux snakk så regner med jeg må finne meg en livecd og slenge på minnepennen min. Isåfall, hvilken?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå sittet med et XFX Radeon HD 7870 siste uken og alt har fungert bra frem til nå. I dag fikk jeg min første "display driver has stopped responding". Sjekket event viewer og det står ikke spesifisert hva som er feil. Jeg gikk ut av fullskjerms-modus på en youtube video (flash).

Kanskje det hjelper å gjøre en clean install av Windows allikevel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...