Gå til innhold

Vurdering av ny gamer-PC (prisklasse ca 10.000)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i ferd med å kjøpe min første byggePC, hovedsakelig for gaming, da jeg har bestemt meg for å gå for WiiU og PC master race fremover.

Jeg er en casual til hardcore gamer, og spiller hovedsakelig FPS og adventure spill (feks. BF, CoD, Tomb Raider, Batman Arkham o.l.). Jeg er også utdannet grafisk designer i full jobb, og har noen spørsmål også til dette, men disse kommer nedenfor. Frem til nå har gamingen stort sett gått over Bootcamp på min MacBook, gjerne i 1/3 oppløsning og ALLTID på laveste setting. Nå syntes jeg det var på tide å endre dette.

Her er buildet jeg har kommet frem til, ved å spørre litt på Et par av de Sticky emnene her på sub-forumet.

https://prisguiden.no/liste/151006

Det jeg tenker, er en liten men kraftig maskin (derfor Prodigy kabinettet) som kan holde i mange år fremover, hovedsakelig til gaming. Prisen er på ca 10.000 uten skjerm, som er rundt der jeg vil holde meg.

Spesifikt rundt gaming, har dere noen kommentarer til pakken? Kom med endringer, men helst innenfor et par lapper rundt prisen. (Trenger ikke å ha alt på ultra setting i fremtiden, så dette blir ikke noe krise. 4k grafikk er ikke viktig for meg heller)

Så til neste del av spørsmålene. Jeg er grafiker, og er avhengig av å bruke Adobe CC-pakken. Jeg har en rast laptop jeg har fått gjennom jobben, men om jeg skulle ha mulighet til å kunne kjøre design/redigeringsprogrammer på den nye maskinen også ville det vært greit å vite litt rundt. Er det mye endringer som skal til for å kunne bruke InDesign, Photoshop og Illustrator på oppsettet mitt? i7-prosessor? Eller funker det fint til den bruken også?

Det var alle spørsmålene fra min side :). Da venter jeg på svar, så får jeg se å sette opp ønskeliste til jul etterhvert ;).

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Operativsystemet du har i listen er iallefall bare en oppgradering av Windows 8, ikke et eget OS. Husk at med Windows så mangler du også en del fonttyper som er å favorisere med OSX, Helvetica Neue o.l.

Utover dette anbefaler jeg deg å prøve å gå etter varer som er på tilbud, og f.eks. vente med kjøpet til Black Friday, såfremt det ikke er noe hastverk. Er ofte mye penger å spare, noe som tilsvarer en totalt sett billigere pc, eventuelt bedre til samme pris. Cdon har f.eks mye tilbud på pc deler nå, og det samme har Netonnet mener jeg på.

Endret av Suzuka
Lenke til kommentar

Takker for svar, tenkte Windows OS kom forhåndsinstallert som standard jeg, men da tok jeg visst feil. Har ordnet det gjennom noen her på forumet, så har fjernet det fra listen.

Ang. fonter blir ikke dette noe problem. Jeg har full Adobe CC konto, som tilsvarer alle fontene i Typekit :). Ellers sparer jeg også på min Macbook Pro for grafisk arbeid, da jeg kan slette Windows partisjonen min fra maskinen når jeg får en dedikert gaming PC.

Det er inget hastverk med maskinen. Har tenkt å lande på hvilke varer jeg skal skaffe meg, og så ønske de til jul. Det jeg ikke får til jul tenker jeg å kjøpe på januartilbud, om det blir en del gode priser da. Bygger den nok ikke før neste år uansett.

Endret av Alak87
Lenke til kommentar

Oppdatering: Jeg har fjernet Windows 8.1 OS, da jeg har ordnet dette rimeligere gjennom forumet. Jeg har også fått tak i en 2tb harddisk Hitachi enterprise til 700,-, så da er også den tidligere Seagate Barracuda 7200.14 2TB fjernet fra listen.

Da tror jeg at jeg har en ganske god plan foran meg. Da blir det bare å gjøre som Suzuka sier og vente på desember/januartilbudene. Takk for hjelpen til dere som har bidratt, og hvis noen har noen flere tips er jeg åpen for innspill/forbedringer. Det er lenge igjen til nyttår!

Lenke til kommentar

Oh, shoot! Vel, skjermkortet er vel innafor mtp. lenge, da kabinettet kan ha kort som er 300mm i lengde da kortet er 241mm langt og 111mm høyt. Er det noe jeg ikke ser?

Strømforsyningen blir 20mm for langt ja, kan kun ha max 160mm dybde på strømforsyningen. Har dere noen anbefalinger der? :S Eller blir det lettere å endre hele kabinettet? (Ønsket hovedsakelig dette, da det ville bli enklere å transportere/se bra ut)

Lenke til kommentar

Godt å høre! Jeg så det i en av dine tidligere lister. Jeg kan se om jeg finner noen finere og bedre kabinetter, evt. om dere har noen gode kabinetter dere kan anbefale i ca samme størrelse og muligens også samme formfaktor?

Hvis jeg må øke størrelsen på kabinettet blir det jo kanskje like greit å gå for din "970 gamer"-pakke i "PC-oppsett 2014"-tråden, MariusJS. Men det er et veldig stort kabinett :/.

Endret av Alak87
Lenke til kommentar

Veldig fine begge to, heller litt mer mot EVOLV, og ser at Arc Mini R2 kun kan ta PSU opp til 170mm, som fortsatt er for lite for EVGA PSU'en. Til tross for den litt høyere prisen ser også kabinettet veldig bra ut, og på reviews virker det som et veldig godt kabinett :). Bare et spørsmål: Kan dette ta flere enn ett grafikkort? Bare ønsker å vite det til senere, hvis valget er der eller ikke.

Angående pris er dette akkurat i området jeg ønsker å være. Fjerner jeg skjermen som er lagt inn i lista og legger til OS'et jeg har fått til 500,-, samt. HDD til 700,- ender pakka (eks. skjerm og tastatur) på 10.713,- Tror jeg kjøper meg Razer Blackwidow 2014 som er på tilbud på Elkjøp nå, og Acer skjermen jeg har i lista. Den kan jeg lett bytte ut i januarsalget eller på black friday da ;).

Da tror jeg endelig jeg var i mål..

Endret av Alak87
Lenke til kommentar

Kabinettet takler 2 GPUer, dersom HKet takler det, men det kommer til å bli såpass tight at jeg ikke vil anbefale det.

Kan desverre ikke anbefale Razer heller, da de bruker kinaknapper, samt har dårlig erfaring med deres produkter... Men på den annen side så har du jo 30 dagers åpent kjøp på elkjøp, såvidt jeg vet

Lenke til kommentar

Tastaturet tar jeg på feelingen. Det viktigste i første omgang er at maskinen blir bra. Jeg står fortsatt å tripper litt på kabinettvalg, og tror egentlig jeg heller mer mot Corsair Carbide Air 240, da denne er både billigere og mer hendig for "transportering" (Den er ikke like tung, og på EVOLV er alle metallflatene "løse", som kan gjøre det vanskeligere å flytte maskina), har bedre muligheter for avkjøling hvis jeg vil ha radiator, og støtter 2 grafikk-kort, til fremtidige oppgraderinger.

Eneste jeg ser med Air 240 er at maksimum høyde for CPU-kjøler er 120mm. Jeg har jo tenkt på Cooler Master Hyper 212 EVO, men denne er 159mm i høyde og 120mm i bredde. Da tenker jeg kanskje å heller gå for Corsair H100i Hydro hvis dette er et anbefalt radiatorsett. Hvis ikke er jeg veldig åpen for forslag.

Hvis dere anbefaler heller EVOLV enn Air 240, så gir dere meg bare beskjed.

Endret av Alak87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...