Studenten! Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Hei! Jeg skal stille et spørsmål jeg vet at ikke finnes noe egentlig svar på, men jeg håper noen likevel kan estimere litt for meg, komme med litt veiledning. Jeg prøver å ta lappen, og har kjørt en god del timer med manuelt gir. Ettersom det ikke fungerer (jeg får det bare ikke til!), så skal jeg nå bytte over til automatisk. Av personlige grunner haster det veldig med bil. Har jo hørt at det er lettere å få lappen da. Jeg må planlegge litt i forhold til økonomi, så da lurer jeg på om noen kan estimere, eller fortelle litt om hva de tror ca. hvor mye tid det kommer til å ta meg å lære meg å kjøre med automat? Som sagt har jeg kjørt en del timer med manuelt, og det å følge trafikkreglene, se meg godt for i trafikken, osv. er ikke noe problem. Men jeg sliter veldig med å få til girbytte, særlig i rundkjøringer osv. Jeg synes også det er vanskelig å kontrollere bilen når man hele tiden skal bytte gir når man havner i kø, og skal senke fart, evt. stoppe bilen helt og så starte den igjen. Girbytte har jeg hørt at ikke vil bli stort problem med automatbil, så da kan jeg regne med at jeg ikke kommer til å bruke så mange timer på å endelig få lappen? Altså da forsvinner jo omtrent alt av problemer jeg har med bilen? Har dere noe å si her? Mottar all hjelp med stor takk! Lenke til kommentar
oOF Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Det er da ikke noe vanskeligere å kjøre med automat. Det burde du klare på meget kort tid. Endret 9. november 2014 av oOF Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Vel, med automat trenger du jo ikke lenger tenke på giringen (og du får en pedal mindre). Så om det er problemet ditt, bør du vel kunne gå til oppkjøring relativt raskt. Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Girbytte har jeg hørt at ikke vil bli stort problem med automatbil, så da kan jeg regne med at jeg ikke kommer til å bruke så mange timer på å endelig få lappen? Altså da forsvinner jo omtrent alt av problemer jeg har med bilen? Jeg tror du har misforstått totalt. Du vet hva AUTOMATgir er? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Automatgir er jo bare tut og kjør. Jeg kjørte kun manuell når jeg tok lappen, og hadde absolutt ingen problemer med automatgir første gangen. Det eneste jeg måtte bruke to hjerneceller på var å oppdage creeping når du slipper bremsen, og få deg en vane med å holde inne bremsen når du starter bilen og skifter gir. Hva er "en god del kjøretimer"? Har du hatt mindre enn 20-30 timer med manuell så ser jeg ingen grunn til å bytte. Endret 9. november 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Korriger meg gjerne om det har endret seg med årene. Men da jeg tok førerkortet sa kjørelæreren at om man tok oppkjøring med automat fikk man en anmerkning på førerkortet som førte til at man kun hadde lov til å kjøre biler med automatgir. Slik sett ville jeg valgt å fortsette å trene på det å gire med manuell til jeg hadde hatt dette innenbords og tatt oppkjøring på dette slik at jeg hadde sluppet unna å måtte ha dette i bakhodet når jeg skulle ha kjøpt bil/lånt bil. Usikker på hva konsekvensene blir om du blir stoppet i en bil med manuell girkasse og denne anmerkningen på førerkortet, men ser ikke bort i fra det at det vil være tilsvarende straff som å kjøre foruten et førerkort. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Korriger meg gjerne om det har endret seg med årene. Men da jeg tok førerkortet sa kjørelæreren at om man tok oppkjøring med automat fikk man en anmerkning på førerkortet som førte til at man kun hadde lov til å kjøre biler med automatgir. Det stemmer fortsatt. Tar man sertifikatet på automat så kan man kun kjøre automat. http://www.side3.no/motor/ida-far-ikke-lov-til-a-kjre-bil-med-manuelt-gir/5468367.html (Verdens beste kilde) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Men jeg sliter veldig med å få til girbytte, særlig i rundkjøringer osv.Gir ned før rundkjøringa, så du slipper å skifte inne i rundkjøringa. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Bytt kjørelærer. Dette med korrekt gearvalg og -skift kommer med trening, og en god kjørelærer gir deg raskt en god basiskunnskap for dette. Resten kommer med øvelse. Du kan selvsagt velge automat, men da må du kjøre automat for alltid, du har ikke lov til å kjøre manuell før du ev. kjører opp på nytt. Ikke noe problem når man kjører egen bil, men det begrenser utvalget, og fordyrer, dersom du skal kjøre leiebil. Endret 9. november 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Giring er trening, trening, trening og atter trening i begynnelsen. Nøkkelen til en fin kjøreflyt er å planlegge giringen, ergo gir ned før rundkjøringer, bakker, kryss etc, hvor du vet at du ikke kommer frem eller opp med nåværende gir. Alle som kjører med manuell og i et tette strøk med rush og kø kjøring kan skrive under på at det å kjøre manuelt er mindre gøy i slike situasjoner, samtidig så gir du inntrykk av at du ikke helt vet hva automatgir er. Med automatgir får du kun to pedaler å forholde deg til, akselerasjon og brems. Du tråkker inn bremsepedalen for å sette bilen enten i fri, park (du setter bilen i "gir" uten at den kjører fremover av seg selv), drive (fremover kjøring), og reverse (bakover/rygge). Ulempen med å kjøre opp med automatgir er at du blir begrenset til nettopp denne typen giring, noe som av og til kan føre til problemer når/hvis du f.eks. kommer til å leie en kasse bil eller etc. for jobber du ikke kan klare med en vanlig personbil. Men når det er sagt, det å kjøre med automatgir er veldig behagelig, og neste bil blir en med automatgir. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Men jeg sliter veldig med å få til girbytte, særlig i rundkjøringer osv.Gir ned før rundkjøringa, så du slipper å skifte inne i rundkjøringa. Det var min første tanke også. Men så er det de situasjonene der man må stoppe helt opp før rundkjøringa og gire ned til første. Når man så aksellerer inn i ei luke i trafikken, kan kan kunne ha nytte av å gire opp før man er ute av rundkjøringa. Med automat kan man ha begge hendene på rattet og slippe å tenke på det. 1 Lenke til kommentar
Studenten! Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 Girbytte har jeg hørt at ikke vil bli stort problem med automatbil, så da kan jeg regne med at jeg ikke kommer til å bruke så mange timer på å endelig få lappen? Altså da forsvinner jo omtrent alt av problemer jeg har med bilen? Jeg tror du har misforstått totalt. Du vet hva AUTOMATgir er? Eeeh, hva er det jeg har misforstått? Kan du forklare meg...? Automatgir er jo bare tut og kjør. Jeg kjørte kun manuell når jeg tok lappen, og hadde absolutt ingen problemer med automatgir første gangen. Det eneste jeg måtte bruke to hjerneceller på var å oppdage creeping når du slipper bremsen, og få deg en vane med å holde inne bremsen når du starter bilen og skifter gir. Hva er "en god del kjøretimer"? Har du hatt mindre enn 20-30 timer med manuell så ser jeg ingen grunn til å bytte. Jeg har tatt rundt 15-20 timer totalt... Hva tenker du med dette? For øvrig: takk til alle som har svart. Jeg er klar over at oppkjøring med automat kun gir rett til å kjøre automat - ikke manuelt Denne problematikken har jeg for øvrig tatt opp i en egen tråd, og har etter nøye vurdering kommet frem til at det blir automat på meg. Jeg tenker at jeg ikke skal lure meg selv med å tenke at jeg skal klare manuelt. I så fall kommer dette til å ta meg evigheter, og det har jeg dessverre ikke mulighet til. Heller ikke har jeg råd til det... Noen som vil forklare meg hva jeg har misforstått mtp manuelt og automat; flere over gir uttrykk for at jeg har misforstått noe her... Jeg forstår ikke hva det er...? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Giring kommer med trening. Jeg bare sier det, du kommer til å angre på å ikke legge inn den ekstra energien å få dette på lappen! At det haster med bil kjøper jeg ikke. Det er ikke gitt at du står på oppkjøringen unasett, så for alt du vet kan det ta lang tid allikevel Beste tipset er å bytte kjørelærer, eller trene med noen du kjenner du kan øvelseskjøre med. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Har kjørelærer bil? Da spør du bare om å få prøve automat et par timer, fordi du vurderer å bytte. Så merker du selv om du vil bytte. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Noen som vil forklare meg hva jeg har misforstått mtp manuelt og automat; flere over gir uttrykk for at jeg har misforstått noe her... Jeg forstår ikke hva det er...? Med manuell må du altså selv velge gir, ved å bruke kløtsj, og deretter kjøre spaken i ønsket gir. Med automat kjører du spaken i "D" (Drive), og kjører deretter. Du trenger altså aldri å røre denne spaken før du skal kjøre fra stillestående, eller rygger. Bilde som kanskje gir deg bedre forståelse. "P" (Park, håndbrekk), "R" (Reverse), "N" (Neutral), "D" (Drive, kjør av sted). Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Du har kjørt 15-20 timer, og er allerede der at du vurderer bytte fordi du synes giringen er vanskelig? Har du øvelseskjørt privat i tillegg, eller er dette faktisk alt du har kjørt? Det er relativt vanlig mer langt mer enn 20 timer øvelseskjøring (privat/kjøreskole) før man behersker manuell giring godt nok. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Automatgir er jo bare tut og kjør. Jeg kjørte kun manuell når jeg tok lappen, og hadde absolutt ingen problemer med automatgir første gangen. Det eneste jeg måtte bruke to hjerneceller på var å oppdage creeping når du slipper bremsen, og få deg en vane med å holde inne bremsen når du starter bilen og skifter gir. Hva er "en god del kjøretimer"? Har du hatt mindre enn 20-30 timer med manuell så ser jeg ingen grunn til å bytte. Jeg har tatt rundt 15-20 timer totalt... Hva tenker du med dette? Da ville jeg prøvd manuell litt lenger. Jeg ville egentlig sagt det selv om du var over mitt estimat, siden manuell giring er noe som kommer over lengre tid. Prøv en annen kjørelærer, og spør om du kan ta noen kjøretimer som utelukket fokuserer på å trene deg til å bli bedre med kløtsjing og giring. Selv behersket jeg ikke manuell giring før mot slutten av mine kjøretimer, og om du kveler bilen en gang under oppkjøringen så gjør ikke det noe så lenge du ikke skaper en farlig situasjon. *bilde* Du må røre girspaken i den modusen. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 I disse tider ser jeg absolutt ingen problemer med å endre fra manuell til automat, og av samme grunn kun få mulighet til å kjøre automat i fremtiden. Det er et hav av muligheter hva angår automatgirte biler, og alle de argumenter som tidligere lå til grunn for å velge en manuell girt bil er nå borte. Så ta lappen på automat med god samvittighet du Du har jo uansett muligheten til å oppgradere til manuelt hvis det skulle være nødvendig/ønskelig på et senere tidspunkt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Det er et hav av muligheter hva angår automatgirte biler, og alle de argumenter som tidligere lå til grunn for å velge en manuell girt bil er nå borte. For egen bil er jeg enig i dette, men for de som reiser mye, og er avhengig av leiebil over hele verden, er det mange steder vanskelig og fordyrende å være begrenset til automat. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 For egen bil er jeg enig i dette, men for de som reiser mye, og er avhengig av leiebil over hele verden, er det mange steder vanskelig og fordyrende å være begrenset til automat. Prøvd å leie bil uten førerkort noen gang da? Det tror jeg er mye vanskeligere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå