Nukleosid Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 For å klargjøre, var offeret av ikke-vestlig opprinnelse?Offeret var norsk. Lenke til kommentar
Gjest medlem-320416 Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 For å klargjøre, var offeret av ikke-vestlig opprinnelse?Offeret var norsk. Var det én overgriper eller var det en gjeng? Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Nå er det relativt sjeldent at Dagsrevyen tar opp lokalsaker om barn som har blitt banket opp? Når en guttegjeng banker om en 11 år gammel jente og det er etniske undertoner så er det en nasjonal nyhet. ..Mens når en norsk guttegjeng banker opp en 11 år gammel jente, så har det ikkeno å si? Uansett, tragisk er det. Veldig trist at våre nye landsmenn oppfører seg slik - men ikke alle nordmenn er bedre Lenke til kommentar
Gjest medlem-320416 Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Nå er det relativt sjeldent at Dagsrevyen tar opp lokalsaker om barn som har blitt banket opp? Når en guttegjeng banker om en 11 år gammel jente og det er etniske undertoner så er det en nasjonal nyhet. ..Mens når en norsk guttegjeng banker opp en 11 år gammel jente, så har det ikkeno å si? Uansett, tragisk er det. Veldig trist at våre nye landsmenn oppfører seg slik - men ikke alle nordmenn er bedre Det ville og være en stor nyhet. Ville garantert bli dekket. Forskjellen er ikke så stor, men det er en smule mer påfallene når det er et religiøst/etnisk skille mellom offer og overgriper. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Nå er det relativt sjeldent at Dagsrevyen tar opp lokalsaker om barn som har blitt banket opp? Når en guttegjeng banker om en 11 år gammel jente og det er etniske undertoner så er det en nasjonal nyhet. ..Mens når en norsk guttegjeng banker opp en 11 år gammel jente, så har det ikkeno å si? Uansett, tragisk er det. Veldig trist at våre nye landsmenn oppfører seg slik - men ikke alle nordmenn er bedre Det ville og være en stor nyhet. Ville garantert bli dekket. Forskjellen er ikke så stor, men det er en smule mer påfallene når det er et religiøst/etnisk skille mellom offer og overgriper. Det er jeg enig i. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Hadde det derimot vært vanlige Norske gutter som hadde banket opp en muslim. Da måtte man skrevet om det og man hadde hylt rasisme. [/size]Det er bare spekulasjoner og løse påstander fra din side. Nei. Det har blitt bevist mer en, en gang. Hadde Norske gutter banket ei muslimsk jente. Da hadde hylekoret på venstresiden skreket rasisme i flere dager. Men, i dag er de tause. Det er jo bare en del av berikelsen må vi vite. 5 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Var det én overgriper eller var det en gjeng?Det var flere som yppet, men bare en som angrep. Skjønner ikke helt hva det har å si uansett. Om det er av vestlig eller ikke-vestlig opprinnelse, om det er en eller flere, så er et angrep med alvorlig skade en alvorlig hendelse. Fakta er at det så godt som aldri lages så lite som en liten notis om dette i lokalavisen. Jeg ser i hvert fall veldig få saker om dette, selv om vi vet at flere barn skades alvorlig i slosskamper hver dag. At hendelsen du nevner havner i avisen, er derfor underlig. Jeg ser ingen annen grunn til det enn at angriperne var av ikke-vestlig opprinnelse og at offeret var en norsk jente. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-320416 Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Var det én overgriper eller var det en gjeng?Det var flere som yppet, men bare en som angrep. Skjønner ikke helt hva det har å si uansett. Om det er av vestlig eller ikke-vestlig opprinnelse, om det er en eller flere, så er et angrep med alvorlig skade en alvorlig hendelse. Fakta er at det så godt som aldri lages så lite som en liten notis om dette i lokalavisen. Jeg ser i hvert fall veldig få saker om dette, selv om vi vet at flere barn skades alvorlig i slosskamper hver dag. At hendelsen du nevner havner i avisen, er derfor underlig. Jeg ser ingen annen grunn til det enn at angriperne var av ikke-vestlig opprinnelse og at offeret var en norsk jente. Når en gjeng banker om en som er alene er det annerledes enn om to stykker sloss. Når overgriperne og offeret har forskjellig religion/etnisitet og det finnes spenning mellom de to gruppene i samfunnet, en eller begge veier, da er det noe helt annet enn en personlig konflikt. Dette er helt åpenbart. Lenke til kommentar
Spider Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 NRK Telemark kjørte en liten sak om det men holdt tett om at guttene var muslimer. Hvilken relevans har det at guttene er muslimer? 5 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 NRK Telemark kjørte en liten sak om det men holdt tett om at guttene var muslimer. Hvilken relevans har det at guttene er muslimer? Selvsagt er det viktig. Det sier noe om hva enkelte av disse religiøse avvikerne er i stand til å gjøre. Selvsagt gjelder ikke dette alle muslimer. Men samfunnet skal ha slike opplysninger, kun da kan de ta stilling til om vi ønsker å ha det slik. Altså, ønsker folket mer innvandring fra ikke vestlige land og da spesielt muslimer. 4 Lenke til kommentar
Spider Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 (endret) Selvsagt er det viktig. Det sier noe om hva enkelte av disse religiøse avvikerne er i stand til å gjøre. Selvsagt gjelder ikke dette alle muslimer. Men samfunnet skal ha slike opplysninger, kun da kan de ta stilling til om vi ønsker å ha det slik. Altså, ønsker folket mer innvandring fra ikke vestlige land og da spesielt muslimer. Jeg spurte ikke hvorvidt det var viktig, jeg spurte hvorvidt det var relevant. For å utvide spørsmålet: var hendelsen religiøst betinget? Hvis ja: er hendelsen representativ for det muslimske flertall? Hvis nei: hvilken relevans har det for denne diskusjonen av guttene er muslimer? Endret 10. november 2014 av Mason Savoy 3 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Selvsagt er det viktig. Det sier noe om hva enkelte av disse religiøse avvikerne er i stand til å gjøre. Selvsagt gjelder ikke dette alle muslimer. Men samfunnet skal ha slike opplysninger, kun da kan de ta stilling til om vi ønsker å ha det slik. Altså, ønsker folket mer innvandring fra ikke vestlige land og da spesielt muslimer. Jeg spurte ikke hvorvidt det var viktig, jeg spurte hvorvidt det var relevant. For å utvide spørsmålet: var hendelsen religiøst betinget? Hvis ja: er hendelsen representativ for det muslimske flertall? Hvis nei: hvilken relevans har det for denne diskusjonen av guttene er muslimer? Muslimer flest er nok ikke voldelige, selv om deres religion er barbarisk. Men uansett er det viktig og ha fokus på hva våre nye landsmenn gjør her i samfunnet. Både det positive og det negative. Det vil om noen år bli langt sterkere politiske debatter om innvandring og spesielt islam. Da er det viktig at folk kan ta et standpunkt. I dag er media litt for mye opptatt av PK propaganda. 2 Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Jeg spurte ikke hvorvidt det var viktig, jeg spurte hvorvidt det var relevant. For å utvide spørsmålet: var hendelsen religiøst betinget? Hvis ja: er hendelsen representativ for det muslimske flertall? Hvis nei: hvilken relevans har det for denne diskusjonen av guttene er muslimer? Det er relevant at guttene er muslimer da kulturer der islam står sterkt preges av et helt annet syn på jenter enn det norsk kultur står for. Tar du undersøkelser om likestilling vil utvilsomt muslimer i Norge komme vesentlig dårligere ut enn etnisk norske. En guttegjeng som banker opp ei jente er spesielt i Norge. Gutter som banker gutter eller jenter som banker gutter og jenter er ikke noe overraskende. Gutter(til og med helt opp til 13 år) som banker ei jente er spesielt. 6 Lenke til kommentar
Spider Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Muslimer flest er nok ikke voldelige, selv om deres religion er barbarisk. Men uansett er det viktig og ha fokus på hva våre nye landsmenn gjør her i samfunnet. Både det positive og det negative. Det vil om noen år bli langt sterkere politiske debatter om innvandring og spesielt islam. Da er det viktig at folk kan ta et standpunkt. I dag er media litt for mye opptatt av PK propaganda. Jeg er enig i at vi må vektlegge både det positive og det negative, enn så lenge religiøs eller kulturell bakgrunn har relevans. «Muslimer hjalp gammel dame over veien» og «muslimer banket opp 11 år gammel jente» er, etter min mening, like unødvendige vinklinger med mindre religion er relevant for hendelsen. Det er relevant at guttene er muslimer da kulturer der islam står sterkt preges av et helt annet syn på jenter enn det norsk kultur står for. Tar du undersøkelser om likestilling vil utvilsomt muslimer i Norge komme vesentlig dårligere ut enn etnisk norske. En guttegjeng som banker opp ei jente er spesielt i Norge. Gutter som banker gutter eller jenter som banker gutter og jenter er ikke noe overraskende. Gutter(til og med helt opp til 13 år) som banker ei jente er spesielt. Kvinnesyn vil variere utifra hvilken bakgrunn de har, inkludert, men ikke utelukkende på grunn av islam. Kulturell bakgrunn, nasjonal bakgrunn, politisk bakgrunn, familiebakgrunn, økonomisk bakgrunn, religiøs bakgrunn, m.fl. er likeverdige faktorer som alle er vesentlige i kvantitative undersøkelser for å kartlegge kvinnesyn. Jeg kan ikke forestille meg noen vitenskapelig modell som kun vil forholde seg til én faktor og samtidig være faktuell, kan du? Når det er sagt: En gjeng som banker opp et individ er skammelig, uavhengig av kjønn. 3 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Muslimer flest er nok ikke voldelige, selv om deres religion er barbarisk. Men uansett er det viktig og ha fokus på hva våre nye landsmenn gjør her i samfunnet. Både det positive og det negative. Det vil om noen år bli langt sterkere politiske debatter om innvandring og spesielt islam. Da er det viktig at folk kan ta et standpunkt. I dag er media litt for mye opptatt av PK propaganda. Jeg er enig i at vi må vektlegge både det positive og det negative, enn så lenge religiøs eller kulturell bakgrunn har relevans. «Muslimer hjalp gammel dame over veien» og «muslimer banket opp 11 år gammel jente» er, etter min mening, like unødvendige vinklinger med mindre religion er relevant for hendelsen. Mange vil hevde at islam er mye mer en religion og kultur. Islam er også politikk. En helt annen form for politikk en hva vi her i landet kjenner. Mange vil derfor mene at det er viktig at det kommer frem i media i slike saker, om personene er Norske eller innvandrere, hva slags religion osv. Fordi det igjen vil styrke deres argumentasjon mot innvandring og islam spesielt. Dette er jo et kjent spill mellom ytterpunktene i norsk politikk. Ytre venstre er veldig opptatt av og kalle noe de selv mener er rasisme, for rasisme, selv om det strengt talt ikke handler om rasisme. Ytre høyre er opptatt av og fokusere på hva muslimer gjør med vårt samfunn, jo mer negativt, jo bedre er det. Media er flinke til og skrive med fet skrift om det de kaller rasistisk vold. Få reagerer på det. Men media er flinke til å være tause om religiøsitet og kulturell bakgrunn når vold ytes mot etniske Norske. Så hvorfor er det slik? Det er mer av interesse. 2 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Klager på at media ikke skriver om det. Linker til media som skriver om det. Er det nødvendig med utredninger, statsministerbesøk, korsfestelser og utkastelser for at man skal bli fornøyd? 4 Lenke til kommentar
Spider Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Mange vil hevde at islam er mye mer en religion og kultur. Islam er også politikk. En helt annen form for politikk en hva vi her i landet kjenner. Mange vil derfor mene at det er viktig at det kommer frem i media i slike saker, om personene er Norske eller innvandrere, hva slags religion osv. Fordi det igjen vil styrke deres argumentasjon mot innvandring og islam spesielt. Dette er jo et kjent spill mellom ytterpunktene i norsk politikk. Ytre venstre er veldig opptatt av og kalle noe de selv mener er rasisme, for rasisme, selv om det strengt talt ikke handler om rasisme. Ytre høyre er opptatt av og fokusere på hva muslimer gjør med vårt samfunn, jo mer negativt, jo bedre er det. Media er flinke til og skrive med fet skrift om det de kaller rasistisk vold. Få reagerer på det. Men media er flinke til å være tause om religiøsitet og kulturell bakgrunn når vold ytes mot etniske Norske. Så hvorfor er det slik? Det er mer av interesse. Spørsmålet ditt blir vanskelig for meg å besvare, da det forutsetter at ting er som du beskriver det. Jeg er enig i at denne og lignende diskusjoner ofte ender i en drakamp mellom ytterpunktene, men jeg finner ikke hjemmel i det jeg oppfatter som din påstand om at media tar parti. Det må du gjerne utdype. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 Selvsagt er det viktig. Det sier noe om hva enkelte av disse religiøse avvikerne er i stand til å gjøre. Selvsagt gjelder ikke dette alle muslimer. Men samfunnet skal ha slike opplysninger, kun da kan de ta stilling til om vi ønsker å ha det slik. Altså, ønsker folket mer innvandring fra ikke vestlige land og da spesielt muslimer. Jeg er ikke direkte positiv til den til dels sterke innvandringen vi har i landet, men ærlig talt... hvorfor skal man stigmatisere alle muslimer for handlinger et lite antall av de utfører? Og med det øke både spliden og hatet mellom nordmenn og innvandrere? Du skjønner det kanskje ikke selv, men du og dine likesinnede er den aller største grunnen til at det blir økt avstand mellom nordmenn og innvandrere, som igjen fører til flere innvandrergrupperinger som utfører kriminalitet og vold både mot hverandre og nordmenn. Dere er veldig flinke til å skyte dere i foten, bare så synd at dere ikke skjønner det selv. 3 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Nå er det relativt sjeldent at Dagsrevyen tar opp lokalsaker om barn som har blitt banket opp? Når en guttegjeng banker om en 11 år gammel jente og det er etniske undertoner så er det en nasjonal nyhet. Hvor er de etniske undertonene? Ble hun banket opp fordi hun var norsk? Etter å ha lest den lite inneholdsrike artikkelen har jeg ingen grunn til å trur det. Det at de er muslimer er uviktig. 3 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Selvsagt er det viktig. Det sier noe om hva enkelte av disse religiøse avvikerne er i stand til å gjøre. Selvsagt gjelder ikke dette alle muslimer. Men samfunnet skal ha slike opplysninger, kun da kan de ta stilling til om vi ønsker å ha det slik. Altså, ønsker folket mer innvandring fra ikke vestlige land og da spesielt muslimer. Jeg er ikke direkte positiv til den til dels sterke innvandringen vi har i landet, men ærlig talt... hvorfor skal man stigmatisere alle muslimer for handlinger et lite antall av de utfører? Og med det øke både spliden og hatet mellom nordmenn og innvandrere? Du skjønner det kanskje ikke selv, men du og dine likesinnede er den aller største grunnen til at det blir økt avstand mellom nordmenn og innvandrere, som igjen fører til flere innvandrergrupperinger som utfører kriminalitet og vold både mot hverandre og nordmenn. Dere er veldig flinke til å skyte dere i foten, bare så synd at dere ikke skjønner det selv. Hvem er mine likesinnede? Jeg tviler på at innvandringsmotstanderne vil ha så mye med meg å gjøre. Som liberalist er jeg langt unna ytre høyre. Jeg er helt enig med deg at man skaper stor avstand mellom innvandrere og Norske ved å sette et stempel på en gjerningsmann. Men det ser ikke ut til at media bryr seg spesielt når de beskriver rasisme her i landet. Det er samtidig viktig at folket får korrekt informasjon om hva som skjer og hvem som har utført hva. Det er kun på den måten man kan ta stilling i de vanskelige spørsmål rundt innvandring og islam. Selv om det kan skape avstand. Informasjon er viktigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå