Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

RedHat Entreprise 7 eller Windows 8.1 for laptop?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg startet på en utdanning innen informatikk i august, og har kommet godt igang med studiene. Vi fikk allerede første uken en innføring i Linux (hadde forøvrig allerede litt fra før), men de sa at vi gjerne måtte bruke Windows eller OSX om vi ønsket det. Hittil har jeg kjørt Windows, men jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er litt greiere å programmere i Linux. Det er vanskelig å sette fingeren på akkurat hva, men NOE er det.

Uansett, til poenget. Jeg trodde jeg ville bruke laptopen mer til spill og underholdning enn det jeg har gjort, og det var egentlig det som var den opprinnelige årsaken til at jeg valgte å beholde Windows 8.1 i utgangspunktet. Det jeg bruker laptopen til er egentlig bare programmering, surfing på nettet og å se på litt film i ny og ned hvis det blir kjedelig på jobb. I tillegg bruker jeg Teamviewer og Dropbox (synkroniser alt som har med skolearbeid mellom laptop og stasjonær maskin hjemme) aktivt. Det er veldig viktig for meg at disse fungerer i Linux, noe jeg mener at hvertfall Teamviewer gjør.

Virker Dropbox i Linux? Da mener jeg i form av et program som automatisk synkroniser, og ikke at jeg må gå på Dropbox.com hver gang.

Slik jeg ser det er det for min del ingen grunn til IKKE å gå over til Linux. Uansett vil jeg jo støte på Linux i arbeidslivet senere, så hvorfor ikke bli trygg på det først som sist..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux funker fint på laptop - men det er viktig å ha en laptop med hardware som fungerer godt under linux. Endel modeller (gjerne de billigste) er litt så som så, dessverre.

Ville også vurdert Fedora eller Ubuntu fremfor RHEL. RHEL er stabilt og fint og flott, men veldig konservativt mtp. tilgjengelige (oppdaterte) pakker, og også hardwarestøtte (spesielt til laptoper).

Lenke til kommentar

Takker for input angående valg av distro. Jeg har ingen spesiell preferanse når det gjelder valg, men gjennom universitet får vi RHEL7 gratis, så jeg tenkte at det kanskje kunne være en fordel.

Når det gjelder hva som er viktig for meg er det vel mer stabilitet fremfor at det skal ha nyeste oppdatering, og Redhat er vel strengt tatt bare en litt mer utprøvd versjon av Fedora såvidt jeg jeg forstår?

Det å ha mulighet for kundestøtte ser jeg også på som en fordel, selv om jeg som informatiker (under utdanning) sikkert vil klare å løse eventuelle utfordringer selv.

Ubuntu kjører vi på den stasjonære pcen til datteren min, og det fungerer fint.

Laptopen er vel sånn ca midt på treet. Den har kjente løsninger som Intel-cpu, Intel-gpu (dessverre, men det er ingen gaminglaptop), Intel-gpu... Så jeg regner med at det ikke vil oppstå problemer med kompatibilitet.

Lenke til kommentar

Ville også vurdert Fedora eller Ubuntu fremfor RHEL. RHEL er stabilt og fint og flott, men veldig konservativt mtp. tilgjengelige (oppdaterte) pakker, og også hardwarestøtte (spesielt til laptoper).

Der er jeg uenig. Ville mye heller gått for RHEL enn Ubuntu. Har hatt Ubuntu på laptop før, det skjer ikke igjen. Eventuelt kan man også vurdere Debian (vurderer det selv hvis jeg skal ha linux på laptopen min igjen).

Lenke til kommentar

RHEL er ok, men Fedora kjører bedre på nyere maskinvare og har mer oppdaterte pakker og community. Vil heller anbefale Fedora til utvikling visst du skal kjøre linux rett på "hjernet". Ellers så går det jo an å kjøre RHEL på virtuell maskin for å teste og leke seg med det.

Nå er det ikke så veldig lenge siden RHEL 7 ble lansert. Dessuten, selv om versjonsnr på f.eks. kjernen, apache m.m. skulle tilsi gamle versjoner blir det i realiteten backportet mye funksjonalitet inn i dem. Så RHEL er ikke så utdatert som man skal ha det til. Og EPEL-repoet gir mye ekstra funksjonalitet til en RHEL-installasjon.

Lenke til kommentar

Fedora er en mye bedre utviklerplattform, hands down! Med mindre du jobber med legacy-system som krever gamle biblioteker og det skal kjøre på RHEL server. Utvikler du ny programvare vil du bruke nye bibliotek.

Hvordan er det med Software Collections og Developer Toolset? Bøter ikke disse en del på problematikken?

Dessuten har Dropbox ferdig RPM pakke til FedoraGnome/Nautilus på Fedora.

Fixed. Og siden jeg liker KDE bedre enn Gnome anbefale Dropbox daemon fra https://www.dropbox.com/download?plat=lnx.x86_64 Denne fungerer omtrent overalt hvor du prøver den.

Mitt ankepunkt mot Fedora er at de hyppige oppdateringene gjør den litt slitsom. Hos meg har f.eks VirtualBox brukket flere ganger det siste året fordi kernel oppdateres kjappere enn VirtualBox slipper kernel-modules.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med Software Collections og Developer Toolset? Bøter ikke disse en del på problematikken?

Litt usikker på om jeg kjenner til det, det er noen år siden jeg holdt på med RHEL. Men årsaken til at jeg utviklet på RHEL var at jeg vedlikeholdt en legacy kodebase, og det var lettere å sette opp tilsvarende likt utvikling som produksjonsmiljø.

Det er jo også litt avhengig av hva man skal utvikle i også. For Java-utvikling så spiller det ikke så stor rolle vil jeg tro.

Dessuten har Dropbox ferdig RPM pakke til FedoraGnome/Nautilus på Fedora.

Fixed. Og siden jeg liker KDE bedre enn Gnome anbefale Dropbox daemon fra https://www.dropbox.com/download?plat=lnx.x86_64 Denne fungerer omtrent overalt hvor du prøver den.

Mitt ankepunkt mot Fedora er at de hyppige oppdateringene gjør den litt slitsom. Hos meg har f.eks VirtualBox brukket flere ganger det siste året fordi kernel oppdateres kjappere enn VirtualBox slipper kernel-modules.

Har aldri hatt det problemet med VirtualBox OSE. Men de hyppige oppdateringene er til besvær, ja. Fordelen er at du alltid har oppdatert programvare uten å måtte gjøre masse spesielle tilpasninger og styr.
Lenke til kommentar

Fedora er en mye bedre utviklerplattform, hands down! Med mindre du jobber med legacy-system som krever gamle biblioteker og det skal kjøre på RHEL server. Utvikler du ny programvare vil du bruke nye bibliotek.

Mulig det, men man bruker ikke Fedora i et produksjonsmiljø uansett, da bruker man RHEL. Har vært borti flere situasjoner der utviklere benytter såpass nye biblioteker at applikasjonene knekker når man skal deploye de i produksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...