Gå til innhold

Kritikk på søknad om forskningsmidler | Horisont 2020, & VELOPT

N*

Anbefalte innlegg

Hei på dere! Jeg har sittet våken i natt, og skrevet søknad om forskningsmidler. Og jeg lurer på hva folket her har å si, før jeg sender den inn.

Jeg fant rettningslinjer til hvordan søknaden skulle skrives, på nettsidene. Utlysningen heter: Horisont 2020, og er verdens største forskning, og innovasjonsprogram. Den gjelder for hele europa, og lyser ut intet mindre enn 80 milliarder euro, fordelt over 7 år.

Jeg har søkt, innenfor: Fremragende vitenskap -Innovasjon av fremtidsteknologi: IKT -Forskning på innovasjonsteknologi. Som noen av dere allerede vet, og kanskje hadde regnet med at jeg skriver: Prosjektet går ut på å innovere det ultimate, innenfor hele dette forskningsfagfeltet. Det åpner for helt nye, og langt raskere metoder innenfor all forskning, og innovasjon.

Prosjektet heter: VELOPT, og består av oversettelsen fra en estetikkbasert; innovativ, teknisk, metodisk prosedyre, til: En mattematisk formel for ren innovasjon og utvikling. Formelen skal bli en wysiwyg-editor for innovativ behandling av informasjon, og utvikling.

Søknaden, ligger bak denne linken:

https://www.dropbox.com/s/pbasvewp1syoy5j/027.%20H2020%20001.pdf?dl=0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan med stor fordel tone ned grafikken. Det blir vanskelig å lese teksten som ligger foran grafikken. Da vil søknaden også se litt mer nøytral ut, istedet for noe som kan minne om en plakat til en festival.

Du bør også enten ha noe i "table of contents" eller kutte den ut.

For din egen del kan du gjøre lurt å kutte ut setningen "I would prefer a male programmer, as males are the most practically creative". To grunner til dette, det er helt ubetydelig for mottakeren og det kan virke diskriminerende for andre å lese dette.

Krøllalfa er ikke en erstatning for ordet "at". Skriv heller "at [nettsiden din]".

Forøvrig tror jeg den passer bedre inn under kategorien språk.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Med det formatet viser du at du ikke tar søknaden seriøs i det hele tatt, antagelig skumleser de gjennom, finner ut at dette er rent oppspinn og avviser alt uten en god gjennomgang av søknaden. Skriv i leselig og oversiktlig format i stedet, fargesterke, kreative, uoversiktlige og nesten uleselige søknader kommer sjeldent lengre enn en rask vurdering

• Liker 4
Lenke til kommentar

Beklager, men etter å ha lest søknaden din vil jeg si at du skriver mye, men sier veldig lite.

Avsnittet her viser veldig tydelig at du bygger luftslott med ord. Jeg finner ingen detaljer som backer opp det du hevder i sitatet under noen steder i teksten.

Easy, fast and automatic innovation or development; of anything, for anyone buying the software.

I tillegg viser du at du ikke har realistiske forventninger til hva én programmerer kan få til, særlig med ordbruk som i sitatene under.

The first part is very simple. I will have no problem in explaining what the programmer is
supposed to do with the .VPTx4 formula.
[...]
We will be perfecting the software, so that others may perform Veloptions with it.
[...]
The programmer will come with suggestions for how the software is to
be coded. I, Bendik make the final call. However, I will stay open for
ideas, as i dont know how to code. I am, initially: Negative, to ideas about
changing the formula structures.

Språket ditt er heller ikke veldig bra, og gir et inntrykk av at du er opptatt av å vise at du vet best. Mye av det du skriver er ting som ikke er nødvendig å ha med i en søknad. Resources-delen av dokumentet burde vært satt opp som et budsjett, fordelt over flere år og poster, og summert opp til en total til slutt. 1 million i lønn for ett år og 9 måneder høres mye ut, og begrunnes ikke særlig i teksten. Hvor gammel er du? En årslønn på 571k er ganske høyt for en offentlig lønnet stilling som dette blir, særlig om du ikke har ansiennitet osv. Ingen utgifter til steder å arbeide, utstyr eller annet? Skal dere jobbe på gutterommet ditt, eller garasjen?

Hverken nettsiden eller dokumentet ditt gir inntrykk av en seriøs søker, eller i hvert fall en søker uten særlig erfaring med prosjektarbeid. Nettsiden gir meg i grunnen assosiasjoner til maleriene til en kompis av meg som er litt vel glad i å eksperimentere med hasj og litt andre stoffer :p . Jeg ville ikke gitt deg midler med den søknaden du leverer her, mest på grunn av manglende detaljer rundt arbeidet du skal utføre og en tidsplan for det, i tillegg til de urealistiske målene du setter uten å begrunne hvorfor arbeidet vil føre fram til de nevnte målene.

Endret av Araho
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg tar selvfølgelig alt til etteretning. :)

Skal skrive om på den, når jeg får tid.

Slik det ligger ann med formelen, akkurat nå: Ser det ut til at det er umulig å finne en kalkulasjon for generalitet rundt spørsmål og svar. Det betyr at jeg kanskje må fortsette på .VPTx6, istedet for .VPTx7, som var planen. Hvis det blir så, må jeg skrive mye, på nytt.

.VPTx6

.VPTx7

Endret av N*
Lenke til kommentar

Som eit minimum så må du få fram kva pengestøtta vil gi av resultater.

Kvifor treng du økonomisk støtte? Og kva skal pengane brukast på?

Du må også veldig tidlig i søknaden beskrive korleis formelen din er bygd opp.

Du benytter eit formelloppsett som bryter med dei vanlige reglane for matematiske formlar. Formelen kan sjølvsagt bestå av akkurat dei tegna du vil, men du må nesten forklare kva det betyr. Særlig dette "(=)" må forklarast. Om ikkje du forklarer kvifor du har satt parantes rund er lik tegnet så ser det berre ut som at du ikkje kan matematikk/logisk resonering.

Start søknaden med ei kort oppsumering om kva prosjektet går ut på.

Her er det viktig å skrive slik at lesaren blir interessert i prosjektet utan å bruke meir enn maks 30 sekunder på å lese oppsumeringa.

Er teksta for lang eller komplisert så mister lesaren fokuset og du risikerer at søknaden blir sortert ut.

Grafikken må også tonast mykje ned. Om du må bruke grafikk så lag ei forside med farger på og la sjølve søknaden bestå av kun tekst (evt. illustrasjonar om du treng det).

Du bør ikkje omtale deg sjølv med fornavn i ein offisiell søknad, det ser mykje meir profesjonelt ut om du bruker etternavnet ditt. Særlig når du omtaler deg sjølv som ein person med autoritet så skurrer det litt å bruke fornavn.

Pengesummen som du oppgir må du nesten oppgi i euro (€) slik at den som behandlar søknaden slepp å rekne om beløpet sjølv.

Bevilgninga skal giast i form av euro, så då er det viktig at du viser kor mykje du ber om i eit format som er lett å forstå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1) Wow...

2) Det finnes ikke noe som helst håp for deg og denne søknaden - dersom du skulle tro noe annet - mtp å tilrane deg noe som helst forskningsstøtte, spesielt ikke i Horizon 2020. Man trenger ikke å lese mer enn overskriften for å skjønne at dette går rett i søpla - noe jeg ser mange andre har nevnt før meg.

3) Du er klar over at Horizon 2020 er et prestisjetungt prosjekt, med rammevillkår som ikke akkurat oppfordrer alle og envher til å søke midler? Er du tilknyttet en institusjon (type universitet, høgskole, nasjonalt eller internasjonalt institutt, etc.)? Samarbeider du med noen som er det? Samarbeider du, eller er du selv med i en etablert forskningsgruppe? Har du noen som helst utdannelse - eller samarbeider med noen som har det -, eller erfaring fra (seriøs) forsksning som tilsier at du er kvalifisert nok til å få penger for arbeidet ditt? Min gjetning er at det blir mange "nei" her...

I universitetssektoren i Norge (som jeg har litt erfaring fra) oppfordres fagmiljøer, både innad og på tvers av universitetene, til å søke sammen, for å maksimere mulighetene for å hente penger fra Horizon 2020. Du er nok bedre tjent med å kjøpe en Lotto-kupong.

• Liker 2
Lenke til kommentar

oida, en utradisjonell søknad vil jeg si.

Søkte selv flere 10-talls millioner til forskning for bare en mnd siden så vet litt om sånt. Grafikken er veldig provoserende. Skrivemåten er i overkant bombastisk, det er en søknad om forskningsmidler, ikke om å få være med på paradise hotel. Ton det ned. Kort, konkret og beskriv godt. Jeg får svar på min søknad 18.des :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Søkte selv flere 10-talls millioner til forskning for bare en mnd siden så vet litt om sånt. Grafikken er veldig provoserende. Skrivemåten er i overkant bombastisk, det er en søknad om forskningsmidler, ikke om å få være med på paradise hotel. Ton det ned. Kort, konkret og beskriv godt. Jeg får svar på min søknad 18.des :D

Husker deg som en av de beste, i php i WDS-delen. Hva er det prosjektet ditt handler om? Mye penger da. Søkte du H2020? Kan jeg se på søknaden, for inspirasjon og rettningslinjer? Har du lyst til å kritisere Velopt? :) Utviklingen foregår i "Generell programmering"-delen.

Endret av N*
Lenke til kommentar

Husker deg som en av de beste, i php i WDS-delen. Hva er det prosjektet ditt handler om? Mye penger da. Søkte du H2020? Kan jeg se på søknaden, for inspirasjon og rettningslinjer.

da tar du nok feil av hvem jeg er. Jeg søker om midler til et utviklingsprosjekt i oljebransjen, og søknaden er dessverre strengt konfidensiell.

Søknaden deres er ikke dårlig og vil nok kunne gå gjennom. Personlig synes jeg grafikken er litt påtrengende når det skal leses. Mulig det er jeg som er konservativ men jeg skriver på en ganske streng form når det gjelder slike søknader. Men for all del, litt utenfor normalen aktører er egentlig bare positivt i en ellers konservativ bransje så kanskje bare rull med det.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har lest begge "formlene" nå, og jeg har bare et lite, enkelt spørsmål;

Hva går du på?

Edit.. never mind:

Psykoserapport

Jeg gjør som Harald Hårfagre

etc.

Du skal ikke undervurdere meg, som Harald Hårfagre. Jeg har fortsatt samme ambisjoner. Mulighetene, er der. Nermere bestemt: I, Velopsjoner.

Nå skal ikke jeg prøve å frelse deg, til min undersott. Men det må vel være en knyttning: Fra min generelle oppfattning av Cern's Higgsforskning, til Velopt? Altså: Higgs - Alkymiens mysterier - Paradis. Og: VELOPT - Formel 1/VI - Innovasjonsteknologi - Gud.

Gud/Velopt, er både verdt masse penger, og flater ut verdensøkonomien; uansett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen. Jeg spurte rådet, om prosjektet mitt egnet seg for Horisont2020. Men de utlysningene var bare for nystartede prosjekter. Så jeg kommer ikke til å endre søknaden, slik jeg hadde lovet.

Men dere må gjerne fortsette å kritisere både søknaden, og .VPTx9, evnt. formlene opp mot hverandre. .VPTx9, kan dere se; her:

http://forum.kunstveggen.no/t/bendik-viking-lalands-velopt-forskning-pa-innovasjonsteknologi/380

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...