Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Pc vil ikke starte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være nødvendig å ha noe drev tilkoblet for å komme inn i BIOS.

Slå av PC og reset BIOS vba jumper. Se side 1-28 i manualen jeg linket til.

Kommer du så inn i BIOS ville jeg oppdatert den.

Hvis du ikke kommer inn i BIOS en gang ville jeg ikke begynt med windows.

Så lenge du har byttet hovedkort så vil jeg anbefale clean install av windows. Da kan du like så godt oppdatere BIOS før du kobler til SSD eller hva du skal bruke som primær drev.

NB: Pass på at du ikke mister noen viktige filer (du vil tømme drevet ved clean install), men jeg regner med du har kontroll på backup :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nja... Sjekk at SATA config står til ACHI. Kanskje du ønsker å de-aktivere noen funksjoner du ikke bruker. Eventuelt definere profil for viftene dine. Sørge for at SSD/HDD du skal installere på oppfattes av BIOS og står som primær. Sjekke over... Default verdier fungerer som regel, men er ikke nødvendigvis best. Derfor anbefaler jeg alltid at folk gjør seg litt kjent der.

Lenke til kommentar

Nja... Sjekk at SATA config står til ACHI. Kanskje du ønsker å de-aktivere noen funksjoner du ikke bruker. Eventuelt definere profil for viftene dine. Sørge for at SSD/HDD du skal installere på oppfattes av BIOS og står som primær. Sjekke over... Default verdier fungerer som regel, men er ikke nødvendigvis best. Derfor anbefaler jeg alltid at folk gjør seg litt kjent der.

skal gjøre så godt jeg kan, Nyeste bios er intallert fra fabrikk ser det ut som

Viftene mine går på full gass ennå, noe jeg kan gjøre?

Endret av sentralfyr1
Lenke til kommentar

Tusen hjertlig takk for den ekstremt gode hjelpa :)

Får bestille meg en SSD disk til og prøve å installere windows på den.

Prøvde faktisk å koble til den disken som tilhørte og prøvde å starte maskinen da, men da gikk sikringen , testet også dvd rom med windows installasjon på og det funka som ei kule

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du ever skal prøve å koble til den disken din igjen. Når sikringen går så tyder det på ei veldig kraftig kortslutning en plass, i ditt tilfelle virker det som disken din er synderen. I tillegg virker psu-en din suspekt, siden den bør oppdage kortslutningen før den sender alt for mye strøm inn på kortsluttet komponent.

Du sier du har to psuer, den du bruker nå, er den modulær, dvs med løse kabler du setter inn i psu ved behov? Og bruker du KUN de kablene som fulgte med den psu-en?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du ever skal prøve å koble til den disken din igjen. Når sikringen går så tyder det på ei veldig kraftig kortslutning en plass, i ditt tilfelle virker det som disken din er synderen. I tillegg virker psu-en din suspekt, siden den bør oppdage kortslutningen før den sender alt for mye strøm inn på kortsluttet komponent.

Du sier du har to psuer, den du bruker nå, er den modulær, dvs med løse kabler du setter inn i psu ved behov? Og bruker du KUN de kablene som fulgte med den psu-en?

Blir nok ikke noe tilkobling av den disken igjen nei!!!

Psuen er den helt nye jeg bruker da jeg trodde det var den som var røket når maskinen ikke ville starte, jeg tror ikke den er modulær, den har alle kablene montert og jeg bruker KUN de kablene

Lenke til kommentar

Da skulle alt være i orden :)

Grunnen til at jeg spurte er at det ikke er noen standard for hvordan pinnene skal kobles i kontaktene ut fra ei modulær strømforsyning. Bruker du kabler fra ei annen strømforsyning, selv om kontaktene er like og fysisk passer i strømforsyningen, så risikerer du å bytte om på 12V, 5V 3,3V og jordleder med ødelagte komponenter som resultat. I hverfall en her på forumet presterte å drepe flere HDD-er pga bruk av kabler fra ei annen strømforsyning enn den han hadde i pc-en.

Lenke til kommentar

Da skulle alt være i orden :)

Grunnen til at jeg spurte er at det ikke er noen standard for hvordan pinnene skal kobles i kontaktene ut fra ei modulær strømforsyning. Bruker du kabler fra ei annen strømforsyning, selv om kontaktene er like og fysisk passer i strømforsyningen, så risikerer du å bytte om på 12V, 5V 3,3V og jordleder med ødelagte komponenter som resultat. I hverfall en her på forumet presterte å drepe flere HDD-er pga bruk av kabler fra ei annen strømforsyning enn den han hadde i pc-en.

Ok, takker for informasjonen.

Det neste jeg skal gjøre nå da er å kjøpe meg en SSD disk som jeg kan legge windows på og teste om alt fungerer da.

Har ihvertfall fått bekreftet at dvd virker da jeg hadde stående i en windows installerings disk

Lenke til kommentar

Har nå ny ssd og formattering og installering av windows fullført, men ikke helt problemfritt.

Under installering retartet pc seg helt uten grunn midt i installeringen.

Etter installering av windows fortsatte problemene,måtte inn i sikkermodus for å komme videre, fikk da installert noen drivere.

Måtte ta minnebrikke for minnebrikke, har nå totalt 12 gig minne :) og maskinen fungerer som en drøm foreløpig.

Helt til slutt vil jeg takke alle for den gode hjelpen jeg fikk :w00t:Specs_zps29e1bf61.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...