Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Pc vil ikke starte

Anbefalte innlegg

Har en https://www.komplett.no/acer-predator-g3620/791683#!tab:extra som guttungen har hatt ca ett år nå, og han har kjøpt seg ny og far arva denne maskinen.

I min gamle AMD maskin har jeg en SSD disk og tenkte at denne var bare å sette inn i Predatoren, men den gang ei.

Prøvde meg frem litt og fant ut av at jeg skulle oppgradere BIOS, forsøkte det men maskina frøs.

Guttungen resatte Bios, og etter det ville ikke maskinen starte opp i det hele tatt, og sikringen røk på kursen i huset.

Kjøpte ny PSU og ingen endring, kjøpte så nytt hovedkort, fortsatt ingen endring.

Har sjekka rammen hvilket sitter i AMD pc min nå og de fungerer.

Og da gjenstår det vel bare en ting??? CPU??

Noen som har tips om hva dette kan være

Har også litt problemer med å finne ut hvilke plugger som er til frontpanel,audio,og USB og hvor de skal på det nye hovedkortet, pluggene er ikke merket

predator_g3620_Side_056_zps1fcd7610.jpg

Endret av sentralfyr1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri før hørt om sikringer som ryker bare fordi man resetter BIOS. Hvilken metode brukte han for å resette? Siden sikringen røk så kan det jo tenkes at flere av komponentene er blitt ødelagt ja.

Link til manual:

http://www.msi.com/support/mb/B75MA-P45.html#down-manual

Side 1-6 og 1-7 gir deg en fin oversikt over de connecters'ene du spør om.

SSD'n skulle du jo kunne flyttet over da, men du måtte jo installert OS på nytt.

Når du fyrer igang maskinen, skjer det ingenting? Eller har du antydning til liv?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har aldri før hørt om sikringer som ryker bare fordi man resetter BIOS. Hvilken metode brukte han for å resette? Siden sikringen røk så kan det jo tenkes at flere av komponentene er blitt ødelagt ja.

Link til manual:

http://www.msi.com/support/mb/B75MA-P45.html#down-manual

Side 1-6 og 1-7 gir deg en fin oversikt over de connecters'ene du spør om.

SSD'n skulle du jo kunne flyttet over da, men du måtte jo installert OS på nytt.

Når du fyrer igang maskinen, skjer det ingenting? Eller har du antydning til liv?

Resetting av Bios var forskt med jumper og med å fjerne batteri

Ja fant ut at OS måtte inn på nytt igjen :)

Ram virker skjermkortet virker og da gjenstår bare CPU, hvilket jeg ikke har fått testet, da jeg ikke har noe 1155 sokkel å teste den på

Første gang jeg forsøkte startet alle viftene på full speed, ikke bilde på skjerm.

Siste gang jeg prøvde gikk bare sikringen igjen :hmm:

Endret av sentralfyr1
Lenke til kommentar

Siden det gamle hovedkortet var et såkalt brand kort (ikke helt standard) så kan det jo tenkes at frontpanel-connectors ikke er helt standard. Dette er normalt små pinner

kk-connectors.jpg

Har du slike fra det gamle kabinettet ditt?

Når du satt inn det nye hovedkortet, passet dette greit i kabinettet, og la seg greit oppå mellomstykkene?

Lenke til kommentar

Siden det gamle hovedkortet var et såkalt brand kort (ikke helt standard) så kan det jo tenkes at frontpanel-connectors ikke er helt standard. Dette er normalt små pinner

kk-connectors.jpg

Har du slike fra det gamle kabinettet ditt?

Når du satt inn det nye hovedkortet, passet dette greit i kabinettet, og la seg greit oppå mellomstykkene?

Nei jeg har ikke slike det er hele plugger

Hovedkortet passet nesten perfekt, bare litt kortere enn det gamle

Største forskjellen som jeg kunne se var at enkelte connectorer var plassert litt annerledes, spes usb3 kontakten, der må jeg ha en forlenger

Endret av sentralfyr1
Lenke til kommentar

Ja akkurat. Da ender det fort opp med at man ikke får polaritet riktig, eller at man rett og slett har feil kabel på feil plugg.

Ta vekk alt som kommer fra frontpanelet til kabinettet i denne omgang. Du trenger ikke det for å starte maskinen.

Se på side 1-22 i manualen jeg linket til. Du har der Power Switch + og Power Switch -. Hvis du legger et lite skrujern over disse to kontaktorene i et lite sekund så skal maskinen starte.

Lenke til kommentar

Du skal ha bilde selv om du ikke har tastatur/mus i. Det jeg er ute etter her er basic funksjonalitet, altså bilde på skjerm og mulighet til å gå inn i BIOS (<<-- og da må du ha tastatur også).

Har du skjermkort i, og går viftene på det?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Men du kan jo ikke drive med skrujern hver gang du skal starte maskinen.

Så enten får du kjøpe/lage deg en knapp, eller bytte kabinett.

Det billigste, som kanskje er litt ghetto løsning da, er å feste en leder til + og en leder til - på kontaktorene jeg har nevnt. Så trekker du disse lederne ut av kabinettet slik at du kommer til dem. Hver gang du skal starte PC'n så legger du kablene mot hverandre i et sekund.

Lenke til kommentar

Hmm har ikke sett akkurat den meldingen selv så vet ikke helt hva den betyr.

Du kan forsøke å oppdatere BIOS. Bare les i manualen slik at du ikke ødelegger noe mer :) Koble vekk SSD/HDD slik at ikke de tar skade.

Du kommer inn i BIOS?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...