sentralfyr1 Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Har en https://www.komplett.no/acer-predator-g3620/791683#!tab:extra som guttungen har hatt ca ett år nå, og han har kjøpt seg ny og far arva denne maskinen. I min gamle AMD maskin har jeg en SSD disk og tenkte at denne var bare å sette inn i Predatoren, men den gang ei. Prøvde meg frem litt og fant ut av at jeg skulle oppgradere BIOS, forsøkte det men maskina frøs. Guttungen resatte Bios, og etter det ville ikke maskinen starte opp i det hele tatt, og sikringen røk på kursen i huset. Kjøpte ny PSU og ingen endring, kjøpte så nytt hovedkort, fortsatt ingen endring. Har sjekka rammen hvilket sitter i AMD pc min nå og de fungerer. Og da gjenstår det vel bare en ting??? CPU?? Noen som har tips om hva dette kan være Har også litt problemer med å finne ut hvilke plugger som er til frontpanel,audio,og USB og hvor de skal på det nye hovedkortet, pluggene er ikke merket Endret 9. november 2014 av sentralfyr1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Jeg har aldri før hørt om sikringer som ryker bare fordi man resetter BIOS. Hvilken metode brukte han for å resette? Siden sikringen røk så kan det jo tenkes at flere av komponentene er blitt ødelagt ja. Link til manual: http://www.msi.com/support/mb/B75MA-P45.html#down-manual Side 1-6 og 1-7 gir deg en fin oversikt over de connecters'ene du spør om. SSD'n skulle du jo kunne flyttet over da, men du måtte jo installert OS på nytt. Når du fyrer igang maskinen, skjer det ingenting? Eller har du antydning til liv? Endret 9. november 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
sentralfyr1 Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Jeg har aldri før hørt om sikringer som ryker bare fordi man resetter BIOS. Hvilken metode brukte han for å resette? Siden sikringen røk så kan det jo tenkes at flere av komponentene er blitt ødelagt ja. Link til manual: http://www.msi.com/support/mb/B75MA-P45.html#down-manual Side 1-6 og 1-7 gir deg en fin oversikt over de connecters'ene du spør om. SSD'n skulle du jo kunne flyttet over da, men du måtte jo installert OS på nytt. Når du fyrer igang maskinen, skjer det ingenting? Eller har du antydning til liv? Resetting av Bios var forskt med jumper og med å fjerne batteri Ja fant ut at OS måtte inn på nytt igjen Ram virker skjermkortet virker og da gjenstår bare CPU, hvilket jeg ikke har fått testet, da jeg ikke har noe 1155 sokkel å teste den på Første gang jeg forsøkte startet alle viftene på full speed, ikke bilde på skjerm. Siste gang jeg prøvde gikk bare sikringen igjen Endret 9. november 2014 av sentralfyr1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Siden det gamle hovedkortet var et såkalt brand kort (ikke helt standard) så kan det jo tenkes at frontpanel-connectors ikke er helt standard. Dette er normalt små pinner Har du slike fra det gamle kabinettet ditt? Når du satt inn det nye hovedkortet, passet dette greit i kabinettet, og la seg greit oppå mellomstykkene? Lenke til kommentar
sentralfyr1 Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Siden det gamle hovedkortet var et såkalt brand kort (ikke helt standard) så kan det jo tenkes at frontpanel-connectors ikke er helt standard. Dette er normalt små pinner Har du slike fra det gamle kabinettet ditt? Når du satt inn det nye hovedkortet, passet dette greit i kabinettet, og la seg greit oppå mellomstykkene? Nei jeg har ikke slike det er hele plugger Hovedkortet passet nesten perfekt, bare litt kortere enn det gamle Største forskjellen som jeg kunne se var at enkelte connectorer var plassert litt annerledes, spes usb3 kontakten, der må jeg ha en forlenger Endret 9. november 2014 av sentralfyr1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Ja akkurat. Da ender det fort opp med at man ikke får polaritet riktig, eller at man rett og slett har feil kabel på feil plugg. Ta vekk alt som kommer fra frontpanelet til kabinettet i denne omgang. Du trenger ikke det for å starte maskinen. Se på side 1-22 i manualen jeg linket til. Du har der Power Switch + og Power Switch -. Hvis du legger et lite skrujern over disse to kontaktorene i et lite sekund så skal maskinen starte. Lenke til kommentar
sentralfyr1 Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 Ok er det slik det er, skal prøve det der. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Ok er det slik det er, skal prøve det der. Du kan jo forsøke ja. Pass på at du har i minst 1 ram brikke og at alt av strøm er koblet riktig. Ssd og hdd kan du bare koble fra så du ikke skader dem. Lenke til kommentar
sentralfyr1 Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 Takk Takk, Maskina starta, alle vifter går på full speed, ingen bip, hva nå??? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Ingen bip er jo fordi du kobla vekk frontpanel-pluggen din (så hvis du hadde bip før så har du en speaker - som normalt går sammen med frontpanel-kablene dine). Har du bilde på skjerm og kommer inn i BIOS? Lenke til kommentar
sentralfyr1 Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 Nei ikke bilde, men har heller ikke koblet til tastatur og mus, skal prøve det Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Du skal ha bilde selv om du ikke har tastatur/mus i. Det jeg er ute etter her er basic funksjonalitet, altså bilde på skjerm og mulighet til å gå inn i BIOS (<<-- og da må du ha tastatur også). Har du skjermkort i, og går viftene på det? Endret 9. november 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
sentralfyr1 Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Ikke bilde, "no signal detected" bruker det integrerte skjermkortet på HK Skjermkortet som satt i ,sitter nå i en annen maskin og fungerer Endret 9. november 2014 av sentralfyr1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Vel der har du problemet Hvis du har prosessoren fra linken i Post#1 så har ikke du integrert grafikk. Så HDMI/VGA/DVI på hovedkortet er ubrukelig. Sett inn et skjermkort og forsøk igjen. Lenke til kommentar
sentralfyr1 Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 HMMMM, da kan det ta litt tid før jeg er på igjen, må bytte litt her og der Altså har prossessoren noe med det å gjøre altså Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Jepp, det er prosessoren som eventuelt har integrert grafikk. Hovedkortet har bare tilkoblingsmuligheten, så du finner hovedkort med HDMI selv om prosessoren ikke støtter grafikk. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Men du kan jo ikke drive med skrujern hver gang du skal starte maskinen. Så enten får du kjøpe/lage deg en knapp, eller bytte kabinett. Det billigste, som kanskje er litt ghetto løsning da, er å feste en leder til + og en leder til - på kontaktorene jeg har nevnt. Så trekker du disse lederne ut av kabinettet slik at du kommer til dem. Hver gang du skal starte PC'n så legger du kablene mot hverandre i et sekund. Lenke til kommentar
sentralfyr1 Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 Da var det testet og fikk bilde på skjerm, med en melding som sa: EFI shell version 2.31 Current running mode1.1.2 Map:Cannot find required map name. Press ESC in 1. second to skip startup. nsh., any other key to continue Shell) _ Lenke til kommentar
sentralfyr1 Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 Har testa esc. og annet Får faktisk opp et farge bilde rett før denne teksten dukker opp Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Hmm har ikke sett akkurat den meldingen selv så vet ikke helt hva den betyr. Du kan forsøke å oppdatere BIOS. Bare les i manualen slik at du ikke ødelegger noe mer Koble vekk SSD/HDD slik at ikke de tar skade. Du kommer inn i BIOS? Endret 9. november 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå