crazy-norwegian Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Hei Har en "gammel" SSD som jeg har tenkt til å eksperimentere med RAID 0 med. Trenger da en ny en som kan matche denne. Vil da dette være det beste alternativet på komplett? PS Varen må komme fra komplett da jeg har kreditt i denne butikken som må brukes opp rimelig snart. Takker for all hjelp! Endret 9. november 2014 av crazy-norwegian Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Tror ikke det har så mye for seg å matche ulike SSD'er, men jeg er ingen ekspert. Se her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1637089 Nizzen har stålkontroll på dette. PS: Endre topicen din. "En gammel SS som trenger ny match" høres ut som en gammel nazi som vil ha nye utfordringer i hverdagen. Endret 9. november 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Hei Har en "gammel" SSD som jeg har tenkt til å eksperimentere med RAID 0 med. Trenger da en ny en som kan matche denne. Vil da dette være det beste alternativet på komplett? PS Varen må komme fra komplett da jeg har kreditt i denne butikken som må brukes opp rimelig snart. Takker for all hjelp! Som sagt i den andre tråden, så vil det være best å ha en lik til. Tilfeldigvis har jeg noen M4 256GB liggende å slenge... Så du kan jo sende meg en PM Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 M4 er et møkkadrev Hatt to som bare døde. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 M4 er et møkkadrev Hatt to som bare døde. Sikkert brukerfeil, fordi jeg har hatt 6 stk Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 M4 er et møkkadrev Hatt to som bare døde. Sikkert brukerfeil, fordi jeg har hatt 6 stk Har hatt 3stk som har feilet på en eller annen måte. 2stk bare brått døde og 1 som skapte bsod. Holder meg unna Crucial. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Har fortsatt Crucial m4 64GB, kjøpte den med en gang den kom ut og den lever fortsatt Hadde jo en bruker her på forumet som torturerte denne m4en til døde, drepte vel 1 og den andre kjørte helt til han sluttet å skrive her på foumet Lenke til kommentar
crazy-norwegian Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 Tror ikke det har så mye for seg å matche ulike SSD'er, men jeg er ingen ekspert. Se her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1637089 Nizzen har stålkontroll på dette. PS: Endre topicen din. "En gammel SS som trenger ny match" høres ut som en gammel nazi som vil ha nye utfordringer i hverdagen. Ai ai ai Topic er endret. Mer uheldig en det går det vell ikke ann å være på en topic Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Har fortsatt Crucial m4 64GB, kjøpte den med en gang den kom ut og den lever fortsatt Hadde jo en bruker her på forumet som torturerte denne m4en til døde, drepte vel 1 og den andre kjørte helt til han sluttet å skrive her på foumet De har jo en del M4er som har klart seg, men problemet er at det er vell så mange som bare dør. Vet ikke om det har noe å gjøre med firmware eller om det er noen batcher som er dårlige, men det er uansett ingen tvil om at en betydelig andel dør. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Har fortsatt Crucial m4 64GB, kjøpte den med en gang den kom ut og den lever fortsatt Hadde jo en bruker her på forumet som torturerte denne m4en til døde, drepte vel 1 og den andre kjørte helt til han sluttet å skrive her på foumet De har jo en del M4er som har klart seg, men problemet er at det er vell så mange som bare dør. Vet ikke om det har noe å gjøre med firmware eller om det er noen batcher som er dårlige, men det er uansett ingen tvil om at en betydelig andel dør. Jeg har en mengde selv og de er og brukt av kolleger på jobb , noen er fra 2010 og ingen har "bare dødd" av seg selv.Kan du vise til noen statistikk på dette siden du påstår at det er et stort problem. Og da ikke medregnet firmware innlegging som årsaker. Til M4 har de levert en eller to litt dodgy firmwares. Jeg fikk to døde m4 disker selv ifb med en fw update i sommer (klarte å få de fungerende igjen). Så de lever i beste velgående i daglig bruk.. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Er vel i tynneste laget, men har ikke noen annen statistikk en egen erfaring. Har hatt et par M4er som har død selv, i tillegg til en del poster rundt om kring og venner med samme problemet. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 (endret) Dette var jo en interessant problemstilling. Når det gjelder størelse så blir vel "raid0" drevet dobbelt så stor som den minste harddsiken/ssd'en. Når det gjelder hustighet, hvilken regel skulle gjelde der? Skulle det fro eksempel kunne bli noe midt mellom den hurtigste og den langsomste? Det er ikke godt å vite. http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_RAID_levels#RAID_0 Har ikke prøvd og det skulle være interessant om noen testet ut og så postet resultatet her. Det forslaget til SSD som er lagt ut i den første posten må vel være all right, bortsett fra at prisen var litt høy. Det finnes jo billigere, om enn med litt dårligere data: https://www.komplett.no/kingston-ssdnow-v300-240gb-25-oem/773518 Edit: Når man tenker over det: To stk slike rimelige Kingston, skulle ikke det bli til en ganske hurtig 500 GB ssd i raid 0 ? (Det som oppnås i hurtighet ut over det som PC kan klare, det får man jo ellers hverken brukt eller målt.) New edit: Nei, man sparer visst ingen ting: https://www.komplett.no/crucial-mx100-ssd-512gb-25-7mm/817433 Prinsippet med raid 0 ser bare ut til å være lønnsomt hvis man allerede har to gamle disker liggende slik at innkjøpsproisen blir 0,- Endret 9. november 2014 av arne22 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Bare en firmware oppdatering og alt fungerer smertefritt enn at det er noe brukerfeil! Lenke til kommentar
crazy-norwegian Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 Dette var jo en interessant problemstilling. Når det gjelder størelse så blir vel "raid0" drevet dobbelt så stor som den minste harddsiken/ssd'en. Når det gjelder hustighet, hvilken regel skulle gjelde der? Skulle det fro eksempel kunne bli noe midt mellom den hurtigste og den langsomste? Det er ikke godt å vite. http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_RAID_levels#RAID_0 Har ikke prøvd og det skulle være interessant om noen testet ut og så postet resultatet her. Det forslaget til SSD som er lagt ut i den første posten må vel være all right, bortsett fra at prisen var litt høy. Det finnes jo billigere, om enn med litt dårligere data: https://www.komplett.no/kingston-ssdnow-v300-240gb-25-oem/773518 Edit: Når man tenker over det: To stk slike rimelige Kingston, skulle ikke det bli til en ganske hurtig 500 GB ssd i raid 0 ? (Det som oppnås i hurtighet ut over det som PC kan klare, det får man jo ellers hverken brukt eller målt.) New edit: Nei, man sparer visst ingen ting: https://www.komplett.no/crucial-mx100-ssd-512gb-25-7mm/817433 Prinsippet med raid 0 ser bare ut til å være lønnsomt hvis man allerede har to gamle disker liggende slik at innkjøpsproisen blir 0,- Du har en godt poeng med prisen der sammenlignet med hastighet og størrelse. Personlig så har jeg lyst til å bli flinkere og mer erfaren på hardware og ikke minst software. Derfor har jeg lyst til å prøve noe annet en å bare putte deler sammen og lage en PC, og dermed gjøre noe mer "avansert" altså prøve RAID. Prismessig, så har jeg en 256gb liggende i en pc som jeg ikke lengere har bruk for. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Da er det jo bare å teste. Veldig bra om det kommer en beskjed her om hvordan det fungerte. (Jeg gjennomfører også selv slike tester fra tid til annen.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå