Gå til innhold

Hvordan motivere en tjukkas

Anbefalte innlegg

Tittelen kan nok oppfattes nedlatende men er ikke ment slik.

Jeg trenger hjelp til å motivere min bror til å trene.

Han er student i slutten av tjueårene og begynner å bli i overkant kjukk.

Jeg vet han ikke trives med det, samtidig er det jo vanskelig å komme i gang når veien er så lang og det er mange ting å jobbe med (mosjon, kost, døgnrytme, stress, tidsklemme.. Sukkerabstinenser, hva vet jeg?).

Folk får leve sitt eget liv, men her er det faktisk et spørsmål om både helse og trivsel og jeg vet det ville vært så mye lettere å tatt tak nå mens han fortsatt er "ungdom" og ikke enda mer satt i et negativt mønster. Jeg vet også at det ikke nytter å belære eller mase, og at det ikke blir lettere om maset kommer fra en veltrent mosjonist og irriterende storebror, motivasjonen og orken må komme innenfra.

Noen her med erfaring fra lignende situasjoner? Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra egen erfaring, (har selv vært en "tjukkas" så nytter det ikke hvor mye ANDRE maser og prøver å dytte. Om en ikke vil eller gidder selv så er det nytteløst.

Eg kom bare til ett punkt der eg var flau over hvordan eg så ut og tanken på enda en sommer med t-skjorte som eg aldri kunne ta av ble for mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Overbevis han til å bli med et par ganger, men du må forstå at du må trene i et passende tempo samtidig med litt enklere og ikke så tungvinte øvelser som markløft og knebøy. Du må ha struktur og et enkelt opplegg hvor du lærer han opp slik at han får en mestringsfølelse. Du må bare fortsette å trene med han helt inntil han er selvsikker nok til å klare det selv, kan ta noen måneder kanskje.

Lenke til kommentar

Min bror var selv ganske stor for noen år siden, etter at han starta med å spise grønnsaker og riktig kosthold å starta på trenings studio, så ser han nå ikke lengre ut som en "tjukkas" men en kraftig kar. (det er etter 3-4 år)

Han brukte også kreatin og slikt for å få fart på forbrenninga.

Lenke til kommentar

Hei,

Har selv slitt med å motivere meg til trening til tider, til tross for at jeg har en rygg som burde fått enda mer trening.

Det viktigste er å finne noe som kan gi motivasjon. Da vil jeg anbefale treningsarmbånd, med app til telefonen. Der legger du inn dine dagsmål og får beskjed hvor langt du må gå hver dag for å nå målet ditt.

Det har også andre funksjoner. Kjøpte min på massasjeprodukt.no og er fornøyd :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...