Wisd0m Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 (endret) Jeg har pensjonskapitalbevis stående i DnB etter en gammel arbeidsgiver. Det er ikke store summen, 10 000 NOK. Problemet er at DnB til tross for at jeg har valgt indeksfond trekker administrasjongebyrer på rundt 125 kr kvartalet. Dette utgjør rundt 5 % av innestående beløp, og dermed tjener jeg nesten ikke noe penger på pensjonskapitalbeviset i det heletatt etter avgifter. Har noen satt seg inn i hvor man kan finne den rimeligste forvaltning av pensjonskapitalbevis? Jeg vil helst plassere pengene selv i indeksfond (90 % aksjer, 10 % korte obligasjoner). Endret 8. november 2014 av Wisd0m Lenke til kommentar
total Skrevet 10. november 2014 Del Skrevet 10. november 2014 (endret) Hei, er i samme situasjon som deg, og synes det er helt hårreisende hva de tar i forvaltningsgebyr. Du kan selv endre spareprofil/fondssammensetting i nettbanken din. Jeg forsøker nå å endre til DNB global indeks som har et forvaltningsgebyr på 0,3% noe som er lavest i markedet i dag.. Endret 10. november 2014 av total 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 10. november 2014 Forfatter Del Skrevet 10. november 2014 (endret) Hei, er i samme situasjon som deg, og synes det er helt hårreisende hva de tar i forvaltningsgebyr. Du kan selv endre spareprofil/fondssammensetting i nettbanken din. Jeg forsøker nå å endre til DNB global indeks som har et forvaltningsgebyr på 0,3% noe som er lavest i markedet i dag.. Dette har jeg gjort, men DnB har tydeligvis et minumumsgebyr som utgjør rundt 120 kr i kvartalet som ikke er relatert til hvilket fond man har. Edit: Jeg sliter forresten veldig med å finne prislisten til de ulike aktørene (DnB, Storebrand osv.) på pensjonskapitalbevis. Noen som vet hvor dette finnes? Endret 10. november 2014 av Wisd0m Lenke til kommentar
Atomics Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 https://www.finansportalen.no/ Er det nærmeste du kommer en sammenligning av finansnæringen tror jeg. Må nok kontakt hver enkelt hvis du ønsker mer detaljer enn dette. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 https://www.finansportalen.no/ Er det nærmeste du kommer en sammenligning av finansnæringen tror jeg. Må nok kontakt hver enkelt hvis du ønsker mer detaljer enn dette. Og hvor finner du pensjon inne på Finansportalen? Lenke til kommentar
Atomics Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Må vel søke litt tenker jeg. Sjekk KLP sitt: KLP AksjeNorge Indeks - Forvaltning 0,1% Om du kan plassere pensjon der må du nok spørre dem om på telefon, eller se på hjemmesiden deres. Lenke til kommentar
total Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Det er vel forskjell på aksjefond (som du lenker til) og livrente/fripolise med investeringsvalg. http://www.dn.no/nyheter/2014/06/27/2317/Storebrand/-det-er-lett-a-ta-feil-valg 1 Lenke til kommentar
total Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Står i DN i dag om prisforskjellene på pensjonskapitalbevis. Bra det nå blir oppmerksomhet om saken. KLP går nå i gang til 0,4% 2 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Flyttes på sekundet, og sender link til familien (flere med dyre pensjoner her). Takker så mye! Endret 11. desember 2014 av Wisd0m Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå