Gå til innhold

Asus K30BF-NR006S og oppgradering?

Anbefalte innlegg

Vi funderer på å kjøpe en Asus K30BF-NR006S til guttungen til jul. Han har tenkt å bruke pcen til litt skolearbeid (Word, Excel, PowerPoint) og til å spille simulator spill som han har fått litt dilla på i det siste. For eksempel Euro Truck Simulator 2. Har googlet rundt men finner lite om pcen på nett. Lite info på Asus sine egne sider og.Var på butikken og tok bilde av esken og der sto det følgende:

post-82494-0-68944000-1415463723_thumb.jpg

Men hvordan i alle verden skal jeg finne ut for eksempel om det er mulig å sette inn mer minne i den? Burde jo og stått om det var 8+0 gb, eller 4+4 som sto i for eksempel.
Ut i fra lappen som sto på eska og, så regner jeg med at grafikk-kortet var internt og at det kan være fornuftig å oppgradere dette etter hvert. Men vil det innebygde takle spill som Euro Truck Simulator 2? Noen som har erfaring med den type spill og "vanlige" stasjonære pcer ? (Altså stasjonære pcer som ikke nødvendigvis er spesialbygd for spill)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han blir 12 år nå snart. Tenkte det var en grei holdbarhet jeg. Han går i 7.klasse nå, og om 2,5 år er han jo konfirmant, så da kan han jo eventuelt kjøpe seg noe bedre selv om interessen er der :p

Irriterer vettet av meg at jeg ikke klarer å finne ut om hva som er max minne på den. Finner andre K30BF pcer rundt omkring på andre butikker, men med litt bedre prosessor , men samme minne og harddisk. På disse står det max 16gb. Mest sannsynlig gjelder vel det samme for denne også? Men hadde jo også vært greit å vite om det sto 8+ledig spor eller 4+4 i den opprinnelig og for eksempel, med tanke på senere oppgradering av minne. Og hvordan vet jeg om den har mulighet for å oppgradere skjermkort? Har alle pcer det? Og hva slags skjermkort vil i tilfelle gi mest for pengene til dette bruket? Under 1000-lappen iallfall. Forhåpentligvis holder det som er med til bruket foreløpig, så kan han heller spare litt penger og oppgradere selv etter hvert hvis han ønsker?

Lenke til kommentar

Han blir 12 år nå snart. Tenkte det var en grei holdbarhet jeg. Han går i 7.klasse nå, og om 2,5 år er han jo konfirmant, så da kan han jo eventuelt kjøpe seg noe bedre selv om interessen er der :p

Irriterer vettet av meg at jeg ikke klarer å finne ut om hva som er max minne på den. Finner andre K30BF pcer rundt omkring på andre butikker, men med litt bedre prosessor , men samme minne og harddisk. På disse står det max 16gb. Mest sannsynlig gjelder vel det samme for denne også? Men hadde jo også vært greit å vite om det sto 8+ledig spor eller 4+4 i den opprinnelig og for eksempel, med tanke på senere oppgradering av minne. Og hvordan vet jeg om den har mulighet for å oppgradere skjermkort? Har alle pcer det? Og hva slags skjermkort vil i tilfelle gi mest for pengene til dette bruket? Under 1000-lappen iallfall. Forhåpentligvis holder det som er med til bruket foreløpig, så kan han heller spare litt penger og oppgradere selv etter hvert hvis han ønsker?

Nå er det med PSU som er problemet også. Min Far lærte meg å spille bf2 i bhg, Så jeg begynte tidlig. Jeg hadde en Pc som er vel lik en I5 og et 770 samt 8Gb ram (Om man skal sammenligne)

Om han skal begynne å spillle litt kraftigere spill så vil ikke den holde mål. Den har en Psu som ikke nødvendigvis klarer å fore et kort. Så jeg ville prøvd å sette sammen en pakke selv om det er mulig, eller kjøpe på Komplett :)

Lenke til kommentar

Fant spesifikasjoner her: http://www.asus.com/Desktops/K30BF/specifications/

(Irriterende at den "norske" siden til Asus er mye dårligere). 2 minneplasser, max 16 GB minne.

Synes det var lite beskrivende uansett der også. Det står opp til 16gb og det står ramset opp en drøss forskjellige skjermkort, fordi det finnes forskjellige versjoner av pcen Asus K30BF .De forskjellige versjonene leveres med forskjellige prosessorer, forskjellig størrelse på minne, harddisk osv. Savner en mer beskrivende oversikt over hver av "underkategoriene" av K30BF. For eksempel NR006S som er den vi har sett på. Prøvde å finne ut av hvordan kontakte Asus for å spørre dem selv også, men det var heller ikke enkelt. Fikk bare frem ett skjema hvor man måtte skrive serienummer og slikt. Men jeg har jo ingen serienummer. Har jo ikke kjøpt noe produkt enda...

Lenke til kommentar

Kan du øke budsjettet litt så ville jeg ha valgt denne http://cdon.no/elektronikk/asus/asus-m11bb-amd-a10-6700-8gb-amd-hd6870d-1tb-p27013160

For meg som ikke har noe særlig peiling på pc lengre, kan du forklare hva du mener er grunnen til at jeg bør oppgradere til denne? :)

Bedre APU (CPU+GPU) http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=1936&cmp[]=1447

Strømforsyningen er spesifisert til 350W, noe som muliggjør oppgradering til eksempelvis Radeon R9 270 skjermkort på et senere tidspunkt https://www.komplett.no/sapphire-radeon-r9-270-2gb-gddr5/808296?cks=ASS&assoc=26FB581C-3DAA-4F6A-AEA0-8720D71DBD87

Denne er også bedre, men strømforsyningen er kun 220W https://www.komplett.no/acer-aspire-tc-120/816176#!tab:extra

Dette gjør at GeForce GTX 750 TI er noe av det kraftigste skjermkortet du kan oppgradere til https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-750ti-2gb-physx-cuda/817002

Dette er kanskje den mest fornuftige "pakken" frem til konfirmasjonsalder, da den vil takle de fleste aktuelle spill for aldersgruppen. Kanskje noen andre i familien kan kjøpe skjermkortet i julepresang?

Lenke til kommentar

Men for vanlig enkel bruk som surfing, youtube, Office og stort sett slike simulator spill, vil han merke stor forskjell? Fra den pcen jeg nevnte til de to du nevnte? Vil disse Simulator spillene fungere med det innebygde skjermkortet, inntil han eventuelt får spart seg opp penger til å oppgradere til noe bedre skjermkort? For alle de 3 pcene hadde vel bare slikt internt skjermkort som standard?

Lenke til kommentar

Ut i fra den Benchmark-siden, så er vel ytelsen på prosessoren på de to noe av det samme. Begge er dobbelt så høyt resultat som den Asusen. Hva er det da som gjør den dårligere? Grafikk-kortet som er med?

Fortell meg gjerne i detalj hva som skiller dem, for jeg går meg bare helt vill i alle soesifikasjonene og valgmulighetene. Hvorfor er Acer tc-120 hos komplett bedre enn maskinen med samme navn hos expert. Tror vi kommer til å gå for denne tc-120 hos Expert om ikke det finnes noen store bakdeler? Regner med at denne også kan oppgraderes med grafikk kortet du linket til tidligere? Med etter hvert oppgradert minne og grafikk kort og en bedre prosessor en Asusen, så bør den vel holde godt til 12-åringen og simulator spillene hans?

Endret av Sissel B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...