Orjanp Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 (endret) Jeg bruker Slackware9.1 på en Thinkpad T30, med Orinoco drivere. Jeg fikk det tråløse nettverkskortet opp å kjøre gjennom #iwconfig eth1 essid <essid name> #dhcpcd eth1 Da fungerer det hjemme der jeg ikke bruker wep kryptering. Jeg ønsker at det tråløse nettverket skal settes opp automatisk ved oppstart. Jeg bruker maskinen i to tråløse nettverk. Et med wep(uit) og et uten wep(hjemme). Hvordan kan jeg konfigurere det tråløse nettverket til å koble til det nettverket som er tilgjengelig? Hvilke filer må editeres? Har en /etc/rc.d/rc.inet1.config fil som ser slik ut: # /etc/rc.d/rc.inet1.conf # # This file contains the configuration settings for network interfaces. # If USE_DHCP[interface] is set to "yes", this overrides any other settings. # If you don't have an interface, leave the settings null (""). # Config information for eth0: IPADDR[0]="" NETMASK[0]="" USE_DHCP[0]="yes" DHCP_HOSTNAME[0]="" # Config information for eth1: IPADDR[1]="" NETMASK[1]="" USE_DHCP[1]="yes" DHCP_HOSTNAME[1]="" Endret 4. november 2003 av Orjanp Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Jeg har skrevet et script som løser det der.. Det har støtte for flere trådløse nettverk.. jeg har kalt det iwnet og du må redigere variablene før du bruker det. Om du ikke har lyst til å bruke det så ser du ihvertfall hva du må gjøre http://remiss.org/download/iwnet Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. november 2003 Forfatter Del Skrevet 4. november 2003 Jeg endte opp med å endre litt på rc.inet1 og rc.inet1.config. Her er et lite utdrag av de. Mine endringer er merket med # [code]# Del av rc.inet1 if [ "${USE_DHCP[$1]}" = "yes" ]; then # use DHCP to bring interface up if [ ! "${ESSID[$1]}" = "" ]; then # apply essid if present # /usr/sbin/iwconfig eth${1} essid ${ESSID[$1]} # fi if [ ! "${DHCP_HOSTNAME[$1]}" = "" ]; then /sbin/dhcpcd -t 10 -h ${DHCP_HOSTNAME[$1]} -d eth${1} else if /sbin/dhcpcd -t 10 -d eth${1}; then # echo "eth${1} home is up" # else # /usr/sbin/iwconfig eth${1} essid ${ESSID2[$1]} # /usr/sbin/iwconfig eth${1} enc ${KEY2[$1]} # if /sbin/dhcpcd -t 10 -d eth${1}; then # echo "eth${1} university is up" # else # echo "eth${1} home is not up" # echo "eth${1} university is not up" # fi fi fi fi [/code] [code]# Del av rc.inet1.config # Config information for eth0: INTERFACE[0]="eth0" # IPADDR[0]="" NETMASK[0]="" KEY[0]="" # ESSID[0]="" # KEY2[0]="" # ESSID2[0]="" # USE_DHCP[0]="yes" DHCP_HOSTNAME[0]="" # Config information for eth1: INTERFACE[1]="eth1" # IPADDR[1]="" NETMASK[1]="" KEY[1]="" # ESSID[1]="xxx" # KEY2[1]="xxx" # ESSID2[1]="xxx" # USE_DHCP[1]="yes" DHCP_HOSTNAME[1]="" [/code] Det som skjer er at først settes det en essid verdi hvis den finnes. Videre så vil kortet prøve å få en ip fra routeren. Hvis det går betyr det at jeg er på hjemmenettverket. Hvis det ikke går, vil det bli satt ny essid og en wep(enc). Da vil det igjen bli gjort forsøk på å få ip. Hvis det går så betyr det at jeg er på universitetet. Neppe den beste løsningen, men den fungerer, og den bruker de filene som allerede ligger i Slackware. Og da holder det for meg. :nice: Takk for hjelpen xenon. Var scriptet ditt som satte meg på rett spor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå