Gå til innhold

Lønstrinn i staten

Anbefalte innlegg

Hei

Har 2 spørsmål vedr lønntabellen og lønnskoder i staten.

La oss for eksempel si jeg har lønnstrinn 40 med en brutto årslønn på 369800 og en brutto månedslønn på 30791 kroner. Dette er tall jeg har hentet fra lønnstabellen fra nettet, som er gjeldende for 2014. Det jeg stusser på er følgende:

Spørsmål 1:

Hvordan kan en månedslønn på 30791 kroner tilsvare 369800 kroner i året?

Hvis du ganger 30791 med 12 så får du jo seff bortimot 369800, men tar ikke de høyde for feriepenger? Hvis jeg tar hensyn til ferie så blir det slik:

(30791 x 11) x 1.12 = 379345. Det er jo ca 10000 kroner mer enn oppgitte årslønn. Fint om noen kan gi forklaring på om det i årslønn er innberegnet feriepenger, i så fall hvorfor samsvarer ikke månedslønnen?

Spørsmål 2:

I tillegg lurer jeg på følgende: jeg vet at i staten så har tittelen mye å si på lønn osv., og jeg ser også at de har en sånn 4 sifre nummer foran hver tittel, så for eksempel så har en overingeniør følgende kode 1087, hvor finner man oversikten over alle de forskjellige kodene og hvilket betydning dem har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feriepenger er ikke inkludert i lønnstabellene. Du trekkes derimot 25 dagslønner i juni for feriedagene dine, samtidig som du får utbetalt feriepenger. 12% feriepenger kommer vel av at 25 feriedager tilsvarer 12% av antall arbeidsdager i et år, sånn cirka siden det varierer litt med helligdager.

Stillingskoder mener jeg å huske at du finner i Hovedtariffavtalen for Staten.

Lenke til kommentar

Årslønnen din avhenger jo av eventuelle tillegg, og feriepenger som også genereres av disse tilleggene. Men ren brutto grunnlønn blir årslønn minus 25 feriedager pluss feriepenger (uten å ta hensyn til pensjonstrekk, fagforbund, fond etc). Det første året tjener du opp feriedager for det påfølgende året, og antallet blir da i forhold til hvor stor del av det første året du jobbet. Du vil da bli trekt tilsvarende det antall feriedager det påfølgende året.

Hovedtariffavtalen er god lektyre dersom du vil lære mer om lønn i staten. Dersom du i tillegg til å lønnes fra A-tabell skal lønnes med såkalte B-tillegg, så må du inkludere B-trinnet i lønnsberegningen (du får B-lønn også for eventuelle tillegg). Lurer meg på om det finnes C-tillegg også. Mange syntes statslønn er komplisert, men det er ikke så vanskelig når man først setter seg inn i det. Du har sikkert også lagt merke til at det i tillegg til lønnstrinn finnes lønnsrammer med forskjellige alternativ. Disse må heller ikke blandes, siden en lønnsramme definerer lønnsintervallet (lønnstrinnene) du har i forhold til ansiennitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...