Gå til innhold

Angrerett ved bruk av PuP?

Anbefalte innlegg

Jeg vil tro at angrerett-loven gjelder som vanlig hvis man bestiller og betaler på nettet?

Men hva hvis man f.eks velger å betale i butikken? Jeg spurte selgeren på Elkjøp om dette og han var også litt i tvil om hva som egentlig gjelder. Nå har jo Elkjøp returrett, så det spiller egentlig ikke så stor rolle i dette tilfellet, men jeg er fortsatt nysgjerrig på hva det riktige svaret her er iom at jeg ofte benytter meg av Komplett/MPX' Pick up Point.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har ikke bytterett i utgangspunktet, men veldig mange butikker har "X antall dager åpent kjøp". Det forutsetter forskjellige ting, såklart. Kvittering, varens tilstand og så videre. Forøvrig ganske dårlig at en selger ikke kjenner til Kjøpsloven...

Lenke til kommentar

På Elkjøp så kan du gå inn i butikken og se på varen før du betaler den og tar den med deg. Men det kan du ikke gjøre på pup til komplett. Så med forbehold så vil jeg påstå at angreretten fortsatt er gjeldende ved bruk av pup.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

Det er angrerett jeg tenker på, ikke bytterett.

http://www.xn--kjpsloven-m8a.com/bytterett-og-angrerett.html

Det står da vitterlig i linken du linker til?

"kun gjelder ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted til forbruker fra næringsvirksomhet."

Jeg skjønner det. Det er definisjonen her jeg ikke er sikker på. Flodec har et poeng som jeg er enig i, men fortsatt så er definisjonen vanskelig å tyde i mitt eksempel. Man har jo tross alt bundet seg til en avtale før man gikk inn i butikken.

Lenke til kommentar

Bestiller du på elkjop.no så er det angrerett som gjelder. Men i de fleste tilfeller så tilbyr Elkjøp bedre betingelser. Men ta f.eks mobil. Kjøper du mobil i butikken så er det ingen returrett. Men kjøper du den på elkjop.no så har du i bunn og grunn 14 dagers returrett forutsatt at du ikke har tatt den i bruk "som din egen". Kjøper du derimot på collect @ store (bestille på nett, betale og hente den i butikk), så er ikke angrerett gjeldende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Var en del diskusjon om dette for noen år tilbake, og det har vært et tilfelle hvor forbrukertvistutvalget ga kunde medhold når han ble nektet å bruke angrerett ved et lignende kjøp.

Dette var dog fordi det var uklart presentert av butikk om det dreide seg om et salg eller en reservasjon.

Forskjellen er altså om avtalen om salg har skjedd på nett eller i butikk.

Er avtalen om salg inngått på nett, spiller det ingen rolle om du betaler i butikk, pickup point, oppkrav eller faktura. Du har angrerett.

Det Elkøp og Lefdal gjør med Collect@Store er ikke salg men reservasjon av vare, noe som går klart fram i alle ledd. Salget skjer ikke før du står i butikken og betaler, dermed ikke underlagt angrerett.

Spiller forøvrig liten rolle for Elkjøp i alle fall da man uansett har en bedre avtale med 30 dagers åpent kjøp.

Verdt å ha i bakhodet i alle tilfeller.

[edit]

La ikke merke til at tråden var av noe eldre dato, begynner å bli senil på mine yngre dager.

Endret av ShadowMaster
Lenke til kommentar

Multicom var litt sleipe på dette. Mulig de er det enda men det vet jeg ikke nå. Hvis du bestilte (og betalte) på nett og valgte å hente varen på utleveringsstedet (som ikke er butikk) så hadde du ingen angrerett.

Men for alt jeg vet så kan det godt hende at de var behjelpelige med å teste bestilte produkter på utleveringsstedet (de hadde plass og mulighet) og i såfall er det jo ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...