Gå til innhold

Kan slike politikere aksepteres?

Delvis

Anbefalte innlegg

Når det er sagt, politikere må også politisk sett få mene hva dem vil dersom det var saken, rasistiske politikere og kvinneundertrykkende politikere skal også få delta, det må man tåle om man har verdier som ytringsfrihet og demokrati.

Tenk litt lenger. Hvis man undertrykker halvparten++ av velgermassen/politikerne så er det ikke mye til demokrati. I et demokrati må alle kunne delta på like premisser. Det er hele essensen i et demokrati.

essensen i et demokrati er også at alle skal få delta og at man skal få lov til å mene det man vil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke helt Delvis skjønner at det kan være en forskjell på hennes seksualitet og politiske mening.

De fleste liker vel å se en actionfilm hvor maskingeværene dreper og biler eksploderer, men det betyr ikke nødvendigvis at man politisk sett ønsker et samfunn der dette er realiteten, at man dreper folk og sprenger biler.

Jeg ser ingen problem med at hun her er politiker, og det kommer ikke til å påvirke min stemmegivning.

Når det er sagt, politikere må også politisk sett få mene hva dem vil dersom det var saken, rasistiske politikere og kvinneundertrykkende politikere skal også få delta, det må man tåle om man har verdier som ytringsfrihet og demokrati.

Tror ikke på at mennesker har et markant skille på hva de er - oghva de mener. På et visst punkt vil de tingene gå over i hverandre.

Radikale "politikere" med rasistiske syn osv finnes selvsagt, og får mene og ytre langt på vei hva de vil. Greit nok, da vet vi hevrtfall hvor vi har dem.

Forskjellen er at det her dreier seg om et av de vanlige stortingspartiene (SP) der folk ofte får en del å si og kommer i regjering.

Til Skatteflyktning: Er ikke enig i din def av politikk. Selv om det forekommer misbruk. Politikk er ment å tilby ulike alternativer for hvordan/hvem som skal adminstrere samfunnet. Ingenting galt med det, og jeg tror egentlig de fleste normale politikerne vil vårt beste.

Lenke til kommentar

Til Skatteflyktning: Er ikke enig i din def av politikk. Selv om det forekommer misbruk. Politikk er ment å tilby ulike alternativer for hvordan/hvem som skal adminstrere samfunnet. Ingenting galt med det, og jeg tror egentlig de fleste normale politikerne vil vårt beste.

Det blir vel en lengre diskusjon omkring definisjonen av politikk om vi skal ta det videre, men det er såvidt jeg kan se umulig å unngå "underkuelse av andre mennesker" fra den som ønsker å "administrere samfunnet" (aka politikerne).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

At slike mennesker kan ha en politisk karriere, virker å være på grensen. Det bryter med noe grunnleggende

som jeg ville tro er viktige kriterier for folkevalgte, vi skal ha tillit til er rettferdige og vil alles beste.

Har du møtt noen politikere i det siste? Tillit? Rettferdige? Alles beste?

Tillit: Her er mannen som trolig blir norges neste statsminister:

Rettferdighet er vel noe av det mest difuse begrep vi har.

Alles beste? Hva ligger i dette mon tro? LO's medlemmer, 68er generasjonen?

Og denne mannen kan bli Norges neste statsminister. Her bør folk tenke seg om. En fyr som lyver om kontakt med terrorister. En skam for landet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her er det snakk om holdninger til mennesker. Ville man feks hatt en rasist som politiker, en som synes det er forskjell på raser

eller at kvinner er mindre verd enn menn? De kan jo også pakke det inn i at det er "fetisjisme". Holdningen er der likefullt.

Som i dette tilfellet, å synes om å underkue andre som slaver og piske folk e.l. Hun har sikkert en hemmelig drøm om et samfunn

som er etter hennes livsholdning hun også. Tenk om hun blir statsminister, ja kanskje en internasjonal leder på sikt.

Så poenget er at vi kanskje bør tenke oss om, før vi aksepterer at slike mennesker lett får for mye makt.

I et demokrati er det plass til alles meninger og ytringer, det er folket som bestemmer hvem som blir valgt inn og hva slags politikk som blir ført.

Om en klar rasist, sosialist, eller nazist ønsker seg inn i politikken er det helt greit. Ønsker folket en rasistisk, nazistisk eller sosialistisk politikk, ja så må vi forholde oss til det. Det er folket som avgir dom. Eller ønsker du demokratiet vekk?

Ellers bør du sette deg litt mer inn i SM sex før du dømmer. Det er ikke slik at selv om man blir kåt av og bli pisket, pisset på osv. ønsker et samfunn der alle gjør det. Disse menneskene er helt normale. De leker bare med det seksuelle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om en klar rasist, sosialist, eller nazist ønsker seg inn i politikken er det helt greit. Ønsker folket en rasistisk, nazistisk eller sosialistisk politikk, ja så må vi forholde oss til det. Det er folket som avgir dom. Eller ønsker du demokratiet vekk?

Ellers bør du sette deg litt mer inn i SM sex før du dømmer. Det er ikke slik at selv om man blir kåt av og bli pisket, pisset på osv. ønsker et samfunn der alle gjør det. Disse menneskene er helt normale. De leker bare med det seksuelle.

Og om de ønsker et samfunn der alle bli pisket, pisset på osv. må vi forholde oss til det. Det er folket som avgir dom. Eller ønsker du demokratiet vekk?

;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Og om de ønsker et samfunn der alle bli pisket, pisset på osv. må vi forholde oss til det. Det er folket som avgir dom. Eller ønsker du demokratiet vekk?

;)

Går man til valg på at alle skal bli pisset på og dyrke SM sex og de vinner frem. Ja da er jeg redd vi alle må lære oss SM sex. Men det er jo urealistisk, eller vil du tro noe annet?

Noe helt annet er om et rasistisk eller sosialistisk parti går til valg med sin motbydelige ideologi. De kan fort vinne et valg i dette landet.

Lenke til kommentar

Går man til valg på at alle skal bli pisset på og dyrke SM sex og de vinner frem. Ja da er jeg redd vi alle må lære oss SM sex. Men det er jo urealistisk, eller vil du tro noe annet?

Noe helt annet er om et rasistisk eller sosialistisk parti går til valg med sin motbydelige ideologi. De kan fort vinne et valg i dette landet.

Tja, jeg prøvde vel påpeke problematikken ved dette demokratiet som du anser at man MÅ akseptere.

Jeg tror ikke at det er nødvendig å akseptere hverken at folk tvinges til SM-sex, utkastelse av jøder eller å ha sparepærer og standard trappatrinn i sine hus.

Lenke til kommentar

Jo det greit det med demokratiet. Og så lenge en partiledelse går god for en kandidat, skal vi ikke nekte den kandidaten å stille.

Men en skal ikke bli for naiv heller. Slike grensetøylinger er et snikende fenomen, og de mer snuskete sidene av mennesker går mer

hånd i hånd enn man ofte vil ha det til. Så alt jeg sier egentlig er at vi bør være litt vár på elementene i denne utvilklingen. Ikke

bare så lett la oss besnære av hva som synes 'kult, stilig, vågalt' osv.

Hvor mye bra har feks egentlig feminismen tilført samfunnet? Har det gjort noe bedre, er det blitt mindre mobbing osv av det?
Det virker ikke sånn.

Lenke til kommentar

Tja, jeg prøvde vel påpeke problematikken ved dette demokratiet som du anser at man MÅ akseptere.

Jeg tror ikke at det er nødvendig å akseptere hverken at folk tvinges til SM-sex, utkastelse av jøder eller å ha sparepærer og standard trappatrinn i sine hus.

Hva er alternativet til demokratiet, slik du ser det? Vi kan ikke nekte folk og danne partier, eller og delta i politikken. Det er partiene som da eventuelt må kaste dem ut.

Lenke til kommentar

Tenk litt lenger. Hvis man undertrykker halvparten++ av velgermassen/politikerne så er det ikke mye til demokrati. I et demokrati må alle kunne delta på like premisser. Det er hele essensen i et demokrati.

essensen i et demokrati er også at alle skal få delta og at man skal få lov til å mene det man vil.

Ja, nettopp. Hvis det f.eks. vedtas at koner skal stemme det samme som sine menn, eller at kvinner ikke kan tale i stortinget, så oppfylles ikke kriteriene dine for et demokrati.

Wikipedia har dessuten med et ekstra element:

Demokrati er en styreform hvor folket har vesentlig innflytelse på hva slags beslutninger som fattes. Ordet betyr folkestyre. Kjennetegn ved demokrati er frie valg, flertallsstyre, retten til være uenig med flertallet og at individenes grunnleggende rettigheter ivaretas.

Dersom kvinner fratas menneskerettigheter og lenkes fast på horehus i statlig regi vil dette kriteriet bli brutt. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Nå var ikke det spørsmålet stilet til meg, men jeg har alltid hatt problemer med å anse demokratiet som den ultimate styreformen vi lærer på skolen at det er. Det er en styreform som legitimiserer at flertallet undertrykker mindretallet.
Lenke til kommentar

Jobber ikke du i helsevesenet? Lønna di er vedtatt av sosialister. Ingen sosialiser = intet helsebudsjett. For under kapitalismen må folk selv sørge for å kjøpe sin egen helseforsikring. Det syntes jeg er en merkelig holdning av en i din posisjon.
Lenke til kommentar

Jobber ikke du i helsevesenet? Lønna di er vedtatt av sosialister. Ingen sosialiser = intet helsebudsjett. For under kapitalismen må folk selv sørge for å kjøpe sin egen helseforsikring. Det syntes jeg er en merkelig holdning av en i din posisjon.

Nå er det nok ikke så mange sosialister i våre forbund som er tilknytta LO. En del sosialdemokrater er det nok, de er da ikke sosialister. Det er også en stor myte at folk i Norsk helsevesen er på venstresiden i Norsk politikk. Det er i dag helt vanlig og tilhøre høyresiden for en sykepleier.

Nå er heller ikke jeg en stor forkjemper for et kapitalistisk samfunn. Personlig vil jeg ha et liberalt samfunn, med en politikk som er rettferdig og setter individet og trygghet i forsete. Dessverre har vi ingen rettferdighet eller individuell frihet i dagens Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...