Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Nær venn har misbrukt min kone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå ble den siste diskusjonen flyttet til en annen tråd, som jeg strengt tatt ikke er interessert i å delta noe mer i. Tar meg den frihet å flytte deler av et innlegg tilbake hit, som jeg føler hører mer hjemme her enn i den nye tråden og som oppsummerer mitt standpunkt:

 

Store deler av denne tråden er forsøk på å guilte og shame trådstarteren til å svikte sin kone i en livskrise. Det er faktisk helt hårreisende. Trådstarter gjør ingenting galt ved å stole på og støtte henne, selv om det skulle vise seg at hun lyver. Han har ingen plikt eller mulighet til å bli klokere på saken enn hennes ord.

 

Det du sier forutsetter at det er en mulighet for trådstarter å komme til bunns i saken, få en bedre versjon enn den kona serverer ham. Det er det ikke - med mindre vi går ut ifra at hennes versjon er mindre verdt enn hans.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå ble den siste diskusjonen flyttet til en annen tråd, som jeg strengt tatt ikke er interessert i å delta noe mer i. Tar meg den frihet å flytte deler av et innlegg tilbake hit, som jeg føler hører mer hjemme her enn i den nye tråden og som oppsummerer mitt standpunkt:

 

Store deler av denne tråden er forsøk på å guilte og shame trådstarteren til å svikte sin kone i en livskrise. Det er faktisk helt hårreisende. Trådstarter gjør ingenting galt ved å stole på og støtte henne, selv om det skulle vise seg at hun lyver. Han har ingen plikt eller mulighet til å bli klokere på saken enn hennes ord.

 

Det du sier forutsetter at det er en mulighet for trådstarter å komme til bunns i saken, få en bedre versjon enn den kona serverer ham. Det er det ikke - med mindre vi går ut ifra at hennes versjon er mindre verdt enn hans.

Helt enig. Jeg opplever ofte at rådene som gis på forumet skader mer enn det hjelper. Folk er for selvsikre, snusfornuftige og mangler forståelse av kjærlighet. Det er en stor skam.

 

En konstruksjon som kan avlives: «Det som er rett for meg, er rett for alle.» Den går igjen og igjen i ulike former og blir tåpelig til det patetiske når det er åpenbart at folk prater på felter hvor de hverken har teori eller praktisk erfaring.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De aller fleste voldtekter er ikke overfallsvoldtekter, de skjer på date eller med folk man kjenner. Man tenker kanskje at det er mest av typen overfall, men det er ikke det. Så lenge man sier nei og ikke vil, så er det voldtekt. Dette høres ut som en forferdelig traumatisk situasjon for både ts og kona.

 

Jeg har selv opplevd å bli voldtatt og jeg skyldte på meg selv for det lenge, i flere år faktisk. Jeg sa nei, men likevel skjedde det. Jeg burde kanskje kjempet mer i mot, men jeg gjorde ikke det og etterpå skjedde det ting som var mindre kule. De to som gjorde det spredte rykte om at jeg var billig. Det er mye jeg kunne sagt om dette, men det er ting som har vært vanskelig for meg. Det tok lang tid før jeg tilga meg selv for det, det tok mange år. Det var voldtekt og det er faktisk ikke bare bare. Jeg elsker også sex, men det betyr ikke at jeg alltid vil eller er klar eller at jeg vil med hvem som helst...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er gått noen dager siden jeg la ut denne tråden og har rett og slett ikke fått tid til å lese responsene før nå. Vært veldig mye som har skjedd den siste tiden både med jobb og alt som skjer på hjemmefronten for tiden.

Jeg har fått såpass mange svar i denne tråden at jeg føler ikke jeg kan noen gi noen spesifikke svar til noen, men synes det har vært relativt mange negative svar rettet mot min kone.

 

Det er vel ikke å legge skjul på at jeg var veldig oppspilt og at det var veldig mye følelser i sving rett i etterkant at jeg la ut denne tråden, i og med at dette var ganske kort tid etter at jeg ble konfrontert angående dette. Men vi har snakket mye sammen om dette i etterkant, og jeg føler at jeg har fått gode, utdypende svar på stort sett alt fra hennes side. Historien hennes i seg selv er det ikke mye å betvile på. Alt hun sier virker troverdig etter hvordan jeg kjenner henne og hun svarer åpent og ærlig på alt jeg lurer på.

 

Hun sier selv at hun aldri har hatt noen følelser for denne personen, men derimot utvilket et godt vennskap. Med hennes egne ord så så hun på han som en slags "venninne", men at han mest sannsylig kan ha oppfattet dette motsatt - og tilsynelatende brukt dette til sin "egen fordel".

Dette kan bekreftes - hun har konfrontert han et par ganger i ettertid med hvordan ting står og det viser seg at han hadde utviklet følelser for henne.

Henne selv oppfattet det ikke slik i det hele tatt, og tok ikke "faresignalene" som jeg fleipet om. Jeg fleipet bare om dette fordi jeg visste ikke om jeg skulle ta det seriøst eller på spøk. Dette var som sagt en god venn av oss begge, men jeg fant det litt merkelig at han var så frampå av hennes oppmerksomhet og at det virket som han likte å være i hennes nærvær - da gjerne alene. Noen eksempler på dette var at han hjalp til en god del i forbindelse med flyttinga, og kjørte henne til og fra en del steder fordi hun skulle kjøpe noen brukte møbler her og der (vi selv har ikke stor nok bil, eller henger). Da var han gjerne raskt på plass hver gang.

 

Henne har selv sliti psykisk i gjennom flere år, og har blitt utsatt for gjentatte overgrep gjennom stort sett hele barndommen innad i familien, som jeg tror har satt spor som vil følge henne livet ut. Alt dette tror jeg kan ha innvirkning på hvordan hun selv taklet denne situasjonen, og at hun kanskje ikke greide å gjøre mer motstand enn hun beskriver.

 

Vi har vel selv funnet ut at det ikke blir en anmeldelse da vi ikke finner det hensiktsmessig med tanke på at vi bor i en liten bygd, og da blir det rykter og prat. Dessuten har vi flere felles venner med denne personen, sønnen vår går i samme barnehage som han, og både min kone og han sitter i SU i barnehagen sammen, i alle fall ut barnehageåret. Alt dette gjør at vi må prøve å ta det på en så profesjonell måte som mulig, når alt kommer til alt er det ikke verdt det. Vold løser heller ingen problemer, men å tilgi denne personen for denne episoden tror jeg kan bli veldig vanskelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Før forumets kollektive vrede konkluderer med å kreve parteringsdrap, vil jeg påpeke at det ikke høres rett ut at han skal slippe unna med det uten konsekvenser, men har full forståelse for at du må sette familien din først nå og bruke energi på det beste for at dere skal komme dere videre etter denne ekle hendelsen. Dette kan nok kanskje være vanskeligere å forstå for dem som ikke har opplevd lignende ting selv.

 

Jeg synes det virker som du takler dette på en bra måte, så tommel opp fra meg.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Det er ikke så mye annet å gjøre enn å tro på at hun ble voldtatt, eller ikke. Man skal være forsiktig med å ikke tro på voldtekt. Jeg tviler på at noen som har blitt misbrukt før hadde beskyldt noen falskt for voldtekt. Det at hun sa i fra først når hun fant ut at hun er gravid trenger ikke tyde på at det var frivillig, men at hun prøver å glemme og late som det aldri skjedde. Vennen har uansett gått over en grense, så du bør ta en prat med han. En tinng som er sikkert er at han er ingen verdig venn, voldtekt eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt. Du har ikke sagt så mye om hva han selv sier, men det er ikke uviktig. Hvis han mener han ikke har gjort noe galt, burde dere absolutt vurdere anmeldelse, fordi han da kan være troende til å drive litt brannslokking på egen hånd, og plutselig snakker hele bygda likevel. Hvis han legger seg paddeflat, angrer og beklager, kan det kanskje være like greit å si at dere ikke anmelder, så lenge han tar ansvar for å holde avstand. Siden han tydeligvis er forelsket i kona di er det kanskje ikke helt usannsynlig at han har dårlig samvittighet. Dette er ikke ment å være noe fasitsvar, men vurderinger av typen dere burde gjøre (og sikkert allerede har gjort)

 

Et problem kan være at av mangel på myndighetenes innblanding vil folk ta kontroll på egen hånd. Så det er godt mulig det lureste er å overlate saken til rettsvesenet heller enn bygdedyret. Sistnevnte er mer villig til å finne seg i hva førstnevnte sier enn man kanskje skulle tro.

Lenke til kommentar

Så dere tar altså ikke ansvar og hindrer de fremtidige livene han kommer til å ødelegge? Ta hodet litt ut fra deres egen boble og se personen for den han er.

 

Hvis han er såpass syk i hodet at han tyr til voldtekt, og dere gir han mulighet til å komme unna dette helt fint, garanterer det at han vil prøve seg på nytt igjen.

 

Det er en grunn til at det går rundt serie-voldtektsmenn der ute, der offer-ene først kommer frem når en er modig nok til å anmelde.

 

Bare for å gjøre det klart: Hvis dere ikke velger å anmelde denne mannen må dere leve med denne mannens fremtidige voldtekter og ødelagte liv på samvittigheten.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å gjøre det klart: Hvis dere ikke velger å anmelde denne mannen må dere leve med denne mannens fremtidige voldtekter og ødelagte liv på samvittigheten.

Tull og tøys. Voldtektsofferet har ikke ansvar for gjerningsmannens handlinger. Voksne mennesker har ansvaret for sine egne handlinger.

 

At han rehabiliteres i fengeselet er også en tvilsom forutsetning for innlegget ditt.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

Bare for å gjøre det klart: Hvis dere ikke velger å anmelde denne mannen må dere leve med denne mannens fremtidige voldtekter og ødelagte liv på samvittigheten.

Tull og tøys. Voldtektsofferet har ikke ansvar for gjerningsmannens handlinger. Voksne mennesker har ansvaret for sine egne handlinger.

 

At han rehabiliteres i fengeselet er også en tvilsom forutsetning for innlegget ditt.

 

Mer sannsynlig enn at han får gå fritt og lærer at det å voldta kan man gå fri fra.

 

Såklart han har hovedskylden men det betyr ikke at de ikke kunne bidratt til å hindre han i å fortsette. Det at han ikke har meldt seg til politiet viser jo nettopp at han ikke tar ansvar for sine handlinger, og da må man anmelde de og la politiet sørge for at de tar ansvar.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

TS ønsket råd om hvordan han skulle takle denne saken. Når han tror på sin kone burde det være tilstrekkelig. Det er opplagt noe galt med enkelte her som er så opphengt i å legge skylden på hans kone. Men TS ba om hjelp og råd, hva med å støtte en mann i en vanskelig situasjon I stedet for å gnåle i vei med sine egne teorier om hva som skjedde, når man overhode ikke har nokk kunnskap om saken til å uttale seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår faktisk trådstarter sitt synspunkt angående det å ikke anmelde , problemet er derimot at dette vil neppe være bra for TS eller hans kone i lengden.

 

Om det ikke kommer en anmeldelse bør TS være mann nok til å ta seg en privat prat med den andre mannen og sette ham på plass , det bør være såpass kraftig at vedkommende aldri tør å komme i nærheten av hans kone , kan man ikke sørge for det så bør man anmelde siden man vet aldri når han kan prøve seg igjen.

 

Når det gjelder fosteret vet jeg ikke hvilken avgjørelse dere har tatt , det blir uansett en tøff beslutting...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår dem også. Det for sent å skaffe fysiske bevis og da vil det bli hennes ord mot hans... Og det er nok mange som kommer til å være vanskelige å overbevise og som ikke kommer til å tro på henne, dessverre. Da blir det hennes jobb å overbevise og det vil bli en påkjenning. Dessuten bor de på en liten plass og det skal ikke mye til før alle vet alt og da må de leve med det også... Nei, jeg forstår dem godt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår dem også. Det for sent å skaffe fysiske bevis og da vil det bli hennes ord mot hans... Og det er nok mange som kommer til å være vanskelige å overbevise og som ikke kommer til å tro på henne, dessverre. Da blir det hennes jobb å overbevise og det vil bli en påkjenning. Dessuten bor de på en liten plass og det skal ikke mye til før alle vet alt og da må de leve med det også... Nei, jeg forstår dem godt.

Fra et egosentrisk perspektiv ja. Bare synd han antagelig kommer til å voldta igjen.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å vite, men det kan som du sier skje igjen. Jeg vet at det ikke er barebare å stå frem heller, bevisbyrden ligger på den som er voldtatt dessverre og det er mange som ikke tror på en. Nå er det jo som sagt for sent for å finne sperm eller annen type bevis og da blir det ord mot ord... Det var jo mange her i tråden også som satte spørsmål rundt hennes historie og dette er jo bare en gjeng fremmede på et forum, er nok vanskeligere når det er folk hun kjenner som tenker på samme måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å vite, men det kan som du sier skje igjen. Jeg vet at det ikke er barebare å stå frem heller, bevisbyrden ligger på den som er voldtatt dessverre og det er mange som ikke tror på en. Nå er det jo som sagt for sent for å finne sperm eller annen type bevis og da blir det ord mot ord... Det var jo mange her i tråden også som satte spørsmål rundt hennes historie og dette er jo bare en gjeng fremmede på et forum, er nok vanskeligere når det er folk hun kjenner som tenker på samme måte.

Bevisbyrden ligger på anklager. Heldigvis.

Lenke til kommentar

Jojo, men det betyr ikke at det er lett for henne å finne bevis. Når det gjelder voldtekt så må bevis sikres veldig fort ellers blir det jo bare ord. Det finnes jo flere saker hvor folk blir tiltalt uten at de har voldtatt og det er forferdelig, men jeg sier ikke dermed at det er det som har skjedd her. Jeg sier bare at jeg forstår at det er vanskelig. Hun vil nok helst bare prøve å gå videre og legge det bak seg. Det blir veldig offentlig om de går videre, så da må de være klar til å gå gjennom en storm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...