Audiovisuelt2 Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Hei. I august flyttet jeg inn i et hus hvor det bodde 4 andre studenter. Huseieren er student selv m/samboer. I over ett år har de leid et annet sted for seg selv, mens huseieren har leid ut huset han selv eier. Da jeg flyttet inn spurte jeg om hvor lenge jeg kunne leie. Det hadde han ikke noe klart svar på, men gav uttrykk for at det var lenge, og da snakket vi om flere år. Jeg spurte hva som skulle til for at jeg evt. måtte flytte ut, og da svarte han at om f.eks ble nødt til å selge fordi markedet hadde forandret seg drastisk o.l, men han regnet med det ikke ville skje og planla å ha huset i flere år. So far so good. Av 5 stk som bor i huset, flyttet 3 av oss inn nå i august som var. den 6. november får vi alle som bor i huset en beskjed om at vi må flytte ut fordi han og samboeren hadde bestemt seg for å flytte inn. I kontrakten står det tre måneders oppsigelsestid - og vi må derfor være ute innen slutten av februar. Jeg forklarte at jeg mente det var dårlig behandling fra hans side. og spurte om ikke han kunne vente til sommeren med å flytte. Det ville gjort det utrolig mye enklere for oss 5 studenter som bor sammen nå. Det gikk ikke. Jeg spurte om vi kunne avslutte kontrakten allerede i januar/februar ettersom det er mye enklere å få tak i bolig rundt det tidspunktet, fremfor mars, men det gikk heller ikke. Det som skjer nå for min del er at jeg må betale ut februar, men være på intensiv boligjakt hele den måneden. Det kan til og med hende jeg må slå til på et tilbud som strekker seg fra februar og ikke mars - fordi markedet er ikke så stort i tillegg til at man kan ikke se i fremtiden hvor vidt man finner noe eller ikke. Dobbel husleie for februar måned kan fort bli et utfall. F.eks per dags dato er alt på hybel.no / finn.no med innflytningsdato 01.01.15. Flytting vil også medføre kostnader. Jeg regner med jeg må leie en varebil for 1-2 dager. Det går også utover studier og hverdagen generelt rundt denne tiden. Jeg er (nesten) ikke i tvil om at han ikke kom på over natten om at han og samboeren ville flytte inn i huset igjen (som sagt har de leid et annet sted sammen og har ikke gitt uttrykk for at de vurderte på noe som helst tidspunkt å flytte inn i huseier sitt hus). Det virker for meg som om han har planlagt når han skulle si oss opp slik at vi ble betalende ut februar - det er mulig det passer han godt. En annen leietaker i huset hadde varighet i kontrakten sin ut februar. Da hun fikk vite om oppsigelsen, spurte hun huseier om hun kunne flytte ut i januar istedenfor. Det var ikke mulig, svarte han. (Hadde han sagt oss opp 6 dager før ville det vært innenfor). Er dette gjort av praktiske eller kyniske grunner tro (?). Er huseier urimelig her? Har han alt på sitt tørre og vi må bite i det sure eplet? http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Oppsigelsefrautleier.aspx På denne siden, leieboerforeningen, står det for det første at å si opp leietakeren pga. at man selv skal bruke boligen - er en god grunn. Det står også videre at skulle man stå i fare for å ikke ha bolig eller bli medført kostnader pga. flyttingen vil det kunne være aktuelt å sette oppsigelsen til side Setter utrolig pris på om du tok deg tid til å lese alt, og ikke minst om du har mulighet for å hjelpe/gi råd. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Når han først sier dere opp er det jo realt å komme med oppsigelsen den 6. fremfor 30. 1 Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 (endret) Som Snylter sier over her. Utleier har i utgangspunktet alt på det tørre. Det eneste jeg kan se som argument på deres side, er muligheten for å bli husvill. Men jeg tviler på at dere ikke finner noe nytt hvis dere er fleksible og leter litt rundt. Dere må vel heller ikke bo sammen? Det er jo ikke så rart at utleier gjør det på denne måten. Han har helt sikkert 3 måneders oppsigelsestid der han bor nå, og vil unngå dobbel betaling selv. Hvis utleier var ekstra kjip hadde han sagt dere opp den siste dagen i november, og da hadde dere kanskje fått det enda vanskeligere. Endret 8. november 2014 av Nistelrooy Lenke til kommentar
Audiovisuelt2 Skrevet 8. november 2014 Forfatter Del Skrevet 8. november 2014 Men da trenger jeg ikke å tenke på at jeg må 'ta det første og beste'? altså, jeg trenger ikke å ta noe som er ledig fra februrar - bare fordi det er tilgjengelig, men ha is i magen og vente til jeg finner noe fra mars, fordi at skulle alt skjære seg kan jeg ikke bli kastet ut ettersom jeg ville blitt husvill (?). jeg så på dobbel husleie som sannsynlig, men om jeg konsentrere meg om å finne noe fra 1.mars og samtidig være sikker på at jeg ikke blir husvill er jo situasjonen en annen. foruten å sjekke daglig på finn.no og hybel.no og ha ørene åpne er det lite man kan gjøre for å skaffe seg et sted. ja, jeg er enig i at det hadde vært veldig dårlig gjort om han hadde ventet til slutten av november, men det jeg tror er at han har vært klar over at han ville flytte i lengre tid og kunne gitt denne beskjeden ila oktober. da kunne vi nemlig funnet oss et nytt sted i februrar - jo før jo bedre. en annen utfordring i det hele er at planen min var å flytte ut/fremleie det fra og med juni. om jeg finner meg et nytt sted fra 1.mars vil jeg risikere å måtte si opp den nye kontrakten samme dag jeg skriver den - fordi det er 3 måneders oppsigelsestid. spørs hvor populært det er, og hvor lett det er å finne seg et nytt sted i en slik situasjon. Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Man kan selvsagt være "frekk" å undersøke om utleier har betalt skatt av leieinntektene... resten kan du vel tenke deg til selv. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Huseier kan benytte sin rett til å si opp kontrakten dersom han skal disponere rommet selv. Så å spekulere i hva han har tenkt å gjøre med det blir ganske irrelevant, han har ett behov for å benytte boligen selv og har derfor gitt dere beskjed om at han tar denne i bruk. Dere har 3 måneder på dere til å finne dere ett nytt sted å bo, oppsigelslestiden er like mye for å verne dere som for å verne han. Han kan ikke nekte noen å flytte ut, men han kan kreve leie ut oppsigelsestiden så lenge dere har boligen til rådighet. Hvorvidt det om han har betalt skatt eller ikke er en sak i mellom huseier og skatteetaten. Det blir som om jeg skulle lagt meg bort i hva min nabo betaler i skatt. Hva er saklig grunn?Husleieloven oppstiller tre helt konkrete forhold som anses som saklige oppsigelsesgrunner. Det er: Utleierens (eller medlemmer av utleieres husstand) behov for å bruke boligen. Ved riving eller ombygging ( i den grad dette berører leieobjektet på en sånn måte at det er naturlig at leieforholdet ikke kan fortsette) Ved mislighold fra leierens side Hentet i fra din egen link. 1 Lenke til kommentar
Audiovisuelt2 Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Ny info er dukket opp: Litt tilfeldig fant en av leietakerne her en annonse på naboens stuebord som var en salgsannonse på huset vi leier i med dato 24/10. Han hadde på det tidspunktet tenkt å selge boligen, men informerte ikke oss om dette. Det ville kunne forandre mye da vi ville vurdert å si opp - og dermed kunne flytte ut og betalt ut januar. Vi spurte han om dette, og svaret var at annonsen ikke lenger er gyldig fordi han har ombestemt seg. Altså har han ombestemt seg mellom 24/10 og 06/11. Litt rart, men la gå? Om jeg var uklar tidligere så er min største bekymring at jeg ikke skal finne sted å bo fra og med mars- dette først og fremst fordi jeg skal flytte ut allerede i juni. De fleste utleiere vil nok seg seg rundt før de får inn en som bare skal leie fra mars til mai/juni. Derfor ser jeg på det som reelt at jeg kanskje ikke får tak i noe akkurat fra mars. Kanskje jeg kan finne noe fra januar, februar, kanskje det til og med dukker opp noe senere, si april/mai, men hvem vet. Huset er stort med 5 soverom. Huseier m/samboer skal flytte inn. Om jeg faktisk ikke finner meg et sted fra og med mars kunne jeg praktisk sett blitt boende til jeg finner meg noe. (i en eventuell protest vil jeg understreke det). Hadde det vært en liten hybel m/ 1 soverom ville det vært vanskelig å løse tenker jeg, men 5 soverom og 150 kvm boa gjør det om ikke ønskelig så iallefall mulig. Mitt "mål" med dette er uansett at han skal være fleksibel på husleien. Om jeg hadde funnet meg et sted fra og med januar/februar så kunne jeg flyttet ut og droppet husleie de to månedene. Igjen er jo alternativet og satse på at noe dukker opp i mars - med forbehold om at jeg må opplyse ny huseier at jeg skal flytte igjen allerede i mai/juni. Thoughts? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Viss ditt mål er at han skal være 'fleksibel på husleien' så må han fravike sin rett på å faktisk kreve denne, så det målet tror jeg ikke du når med mindre han er over gjennomsnittet hyggelig. Hvorvidt det blir vanskelig for deg å finne ett sted å bo er i grunn ikke hannes problem, han er en legit grunn til å si opp leieforholdet og det er absolutt ingenting som hindrer deg i fra å flytte ut tidligere, du må bare betale ut oppsigelsestiden din. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Man kan selvsagt være "frekk" å undersøke om utleier har betalt skatt av leieinntektene... resten kan du vel tenke deg til selv. Hvorvidt det om han har betalt skatt eller ikke er en sak i mellom huseier og skatteetaten. Det blir som om jeg skulle lagt meg bort i hva min nabo betaler i skatt. Nei, det blir det ikke... helt seriøst, ser du ikke forskjellen? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Jo, det er en sak i mellom huseier og skatteetaten. Som leietaker har man absolutt ingenting med å gjøre hva huseier benytter leieinntektene til. Dersom dette er en sak som utenomforstående skal 'ta seg av' må du gjerne poste ditt fullstendige regneskap og din selvangivelse slik at vi som egentlig ikke har noe med den å gjøre kan få gå igjennom hvorvidt du skatter det du skal. Endret 11. november 2014 av Priim 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Jo, det er en sak i mellom huseier og skatteetaten. Som leietaker har man absolutt ingenting med å gjøre hva huseier benytter leieinntektene til. Dersom dette er en sak som utenomforstående skal 'ta seg av' må du gjerne poste ditt fullstendige regneskap og din selvangivelse slik at vi som egentlig ikke har noe med den å gjøre kan få gå igjennom hvorvidt du skatter det du skal. Gjør du deg selv dum eller forstår du virkelig ikke? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Jo, det er en sak i mellom huseier og skatteetaten. Som leietaker har man absolutt ingenting med å gjøre hva huseier benytter leieinntektene til. Selvsagt er det en sak mellom utleier og Skatteetaten. Like selvsagt er det at for at det skal være en sak mellom utleier og Skatteetaten så må Skatteetaten vite om det. Som leietaker kan du ikke spørre Skatteetaten om hva de vet om utleier, så for å være på den sikre siden... Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Jo, det er en sak i mellom huseier og skatteetaten. Som leietaker har man absolutt ingenting med å gjøre hva huseier benytter leieinntektene til. Selvsagt er det en sak mellom utleier og Skatteetaten. Like selvsagt er det at for at det skal være en sak mellom utleier og Skatteetaten så må Skatteetaten vite om det. Som leietaker kan du ikke spørre Skatteetaten om hva de vet om utleier, så for å være på den sikre siden... Hvorvidt utleier leier ut uten å betale skatt er som tidligere nevnt ikke leietaker sitt problem. Det ringer uansett en bjelle hos skatteetaten viss det er flere personer uten tilknyttning med folkeregistret adresse på lokasjonen, regelmessige innkom på utleiers konto og at brev adresseres til en annen adresse enn utleiers. Det at folk på død og liv skal legge seg bort i andre sin økonomi er en uting, det er en sak i mellom skatteetaten og utleier. Ikke ett pressmidel fra leietaker mot utleier. Jo, det er en sak i mellom huseier og skatteetaten. Som leietaker har man absolutt ingenting med å gjøre hva huseier benytter leieinntektene til. Dersom dette er en sak som utenomforstående skal 'ta seg av' må du gjerne poste ditt fullstendige regneskap og din selvangivelse slik at vi som egentlig ikke har noe med den å gjøre kan få gå igjennom hvorvidt du skatter det du skal. Gjør du deg selv dum eller forstår du virkelig ikke? Hvordan er det relevant for leietaker om huseier betaler skatt for leieinntektene eller ikke? Med mindre du oppfordrer til utpressing ser jeg ikke at verken leietaker eller utleier har noe relasjon til hvorvidt den ene betaler skatt eller ikke. Jeg forstår poenget ditt, jeg mener bare det er irrelevant. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Jo, det er en sak i mellom huseier og skatteetaten. Som leietaker har man absolutt ingenting med å gjøre hva huseier benytter leieinntektene til. Selvsagt er det en sak mellom utleier og Skatteetaten. Like selvsagt er det at for at det skal være en sak mellom utleier og Skatteetaten så må Skatteetaten vite om det. Som leietaker kan du ikke spørre Skatteetaten om hva de vet om utleier, så for å være på den sikre siden... Hvorvidt utleier leier ut uten å betale skatt er som tidligere nevnt ikke leietaker sitt problem. Det ringer uansett en bjelle hos skatteetaten viss det er flere personer uten tilknyttning med folkeregistret adresse på lokasjonen, regelmessige innkom på utleiers konto og at brev adresseres til en annen adresse enn utleiers. Det at folk på død og liv skal legge seg bort i andre sin økonomi er en uting, det er en sak i mellom skatteetaten og utleier. Ikke ett pressmidel fra leietaker mot utleier. Jo, det er en sak i mellom huseier og skatteetaten. Som leietaker har man absolutt ingenting med å gjøre hva huseier benytter leieinntektene til. Dersom dette er en sak som utenomforstående skal 'ta seg av' må du gjerne poste ditt fullstendige regneskap og din selvangivelse slik at vi som egentlig ikke har noe med den å gjøre kan få gå igjennom hvorvidt du skatter det du skal. Gjør du deg selv dum eller forstår du virkelig ikke? Hvordan er det relevant for leietaker om huseier betaler skatt for leieinntektene eller ikke? Med mindre du oppfordrer til utpressing ser jeg ikke at verken leietaker eller utleier har noe relasjon til hvorvidt den ene betaler skatt eller ikke. Jeg forstår poenget ditt, jeg mener bare det er irrelevant. Nesten lettet for at du forstod det... du kan gjerne se på det som du vil men det kan løse situasjonen til TS og da er det vel ikke irrelevant uansett hvordan du velger å vri og vende på det! Endret 11. november 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Hvordan kan det løse situasjonen for trådstarter? Han gir beskjed til skatteetaten om at han misstenker noe snusk, skatteetaten ser inn i saken og enten finner dem ut at alt er på stell ellers så får utleier en baksmell. Det er omtrent det som er utfallet, noe som i og for seg er helt fint det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Hvordan kan det løse situasjonen for trådstarter? Han gir beskjed til skatteetaten om at han misstenker noe snusk, skatteetaten ser inn i saken og enten finner dem ut at alt er på stell ellers så får utleier en baksmell. Det er omtrent det som er utfallet, noe som i og for seg er helt fint det. Tror jeg stopper diskusjonen her... hovedsaken er at TS forstår hva jeg mener, så får du bare sitte å lure. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Det må du gjerne gjøre, for det som det kan synses til er at du oppfordrer til utpressing. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Hvorvidt utleier leier ut uten å betale skatt er som tidligere nevnt ikke leietaker sitt problem. Det ringer uansett en bjelle hos skatteetaten viss det er flere personer uten tilknyttning med folkeregistret adresse på lokasjonen, regelmessige innkom på utleiers konto og at brev adresseres til en annen adresse enn utleiers. Det at folk på død og liv skal legge seg bort i andre sin økonomi er en uting, det er en sak i mellom skatteetaten og utleier. Ikke ett pressmidel fra leietaker mot utleier. Det burde ikke være det, men det er nå en gang det. Skatteetaten og bygningsmyndighetene er ofte leietakers beste venn. Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Hvordan kan det løse situasjonen for trådstarter? Han gir beskjed til skatteetaten om at han misstenker noe snusk, skatteetaten ser inn i saken og enten finner dem ut at alt er på stell ellers så får utleier en baksmell. Det er omtrent det som er utfallet, noe som i og for seg er helt fint det. Men om ikke alt er på stell, så får hvertfall leitakeren sin hevn. Og det kan jo føles helt ok. Er forsøket verdt. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Klart det er, frem til huseier da finkjemmer huset for å finne ting å trekke på depositumet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå