Gå til innhold

God ekstern blits til Canon-kameraer?


Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle skaffe meg en blits til innefotografier. I juletida etc ødelegger dårlig lys og høy iso bildene innendørs, og har hørt at en ekstern blits løser problemet til en innebygd blits som gir bildene falskt lys.

 

Men, nå har det seg slik at jeg ikke har peiling på ekstern blits og hvilke som ligger ute på markedet nå. Har kikket litt her, og lurer på om "Metz" er noe å satse på? Har aldri hørt om det merket, er det noe ala sigma til objektiver? Billige rip-offs som ikke er like bra som canon?

 

Eneste kravet jeg har er at det skal være mulig å vinkle blitsen opp i taket. Og selvsagt så billig som mulig uten å ofre kvaliteten veldig.

 

Noen som har noen anbefalinger?

 

Cheers!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De metz-blitsene du linker til står det ikke om de har automatikk, hvis du ikke er familiær med å bruke blits manuelt anbefaler jeg en blits som har ETTL-automatikk siden det vil forenkle fotograferingen betraktelig.

 

Har selv opplevd at tredjeparts-blitser som skal ha kompatibel ETTL ikke har samme funksjoner som originale Canonblitser, men de nyeste tredjeparts-blitser skal vis være bedre.

 

Skal jeg anbefale en blits må det være Canon 430EX II, du skriver ikke hvilken kamera du har men er det et av de nyeste har du trådløs blitsstyring innebygget i kamera som fungerer med full automatikk med Canon ettl-blitser, det kan være en fordel og kunne sette blitsen litt unna motivet i krevende situasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp nissin di 600, som jeg tror skal være mye det samme som 430ex2, men enklere og betydelig billigere. Jeg har ikke fått den enda, og det er usikkert hvor mye jeg kan teste den før jul, siden den skal gis bort i julegave. Men jeg kan sikkert gi tilbakemelding på den en eller annen gang, hvis det er ønskelig.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

De metz-blitsene du linker til står det ikke om de har automatikk, hvis du ikke er familiær med å bruke blits manuelt anbefaler jeg en blits som har ETTL-automatikk siden det vil forenkle fotograferingen betraktelig.

 

Har selv opplevd at tredjeparts-blitser som skal ha kompatibel ETTL ikke har samme funksjoner som originale Canonblitser, men de nyeste tredjeparts-blitser skal vis være bedre.

 

Skal jeg anbefale en blits må det være Canon 430EX II, du skriver ikke hvilken kamera du har men er det et av de nyeste har du trådløs blitsstyring innebygget i kamera som fungerer med full automatikk med Canon ettl-blitser, det kan være en fordel og kunne sette blitsen litt unna motivet i krevende situasjoner.

Jeg har Canon 60D ;) Er ikke det positivt å ha manuell tilgang til blits-innstillingene? Eller har du det med automatiske også? 2000 blir også litt over budsjettet mitt, håpte jeg kunne få tak i en brukbar blits til rundt 1000 kr :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp nissin di 600, som jeg tror skal være mye det samme som 430ex2, men enklere og betydelig billigere. Jeg har ikke fått den enda, og det er usikkert hvor mye jeg kan teste den før jul, siden den skal gis bort i julegave. Men jeg kan sikkert gi tilbakemelding på den en eller annen gang, hvis det er ønskelig.

Vel viss denne skal være relativt lik den Nautica linket over så er jo det veldig bra mtp pris. Ang tilbakemelding er ikke det nødvendig for min del siden jeg skal ha meg en før jul ;)

Lenke til kommentar

Da fikk jeg Nissin Di600'en. Jeg måtte åpne og sjekke om den fungerte, så da lekte jeg meg litt med den samtidig.

 

Den fungerer fint til å sette på kameraet. Jeg hadde litt problemer i AV-mode, men det er et kjent problem med canon og alle blitz'er, såvidt jeg har forstått. I P-modus eller M-modus fungerte automatikken i blitz'en kjempeflott.

 

Jeg prøvde også å bruke den som trådløs slave på kanal 1, og fikk opp valg på kameraet til å stille styrke og andre ettl-valg. Det så ut til å fungere helt fint. Blitzen fungerer visstnok bare på kanal 1, i gruppe A, så blitzen kan vel ikke anbefales hvis en skal ha et stort oppsett med mange blitzer med forskjellige innstillinger.

 

Som amatørbruker (aldri brukt ekstern blitz før, har hatt canon 400d og 60d), så vil jeg påstå at blitzen er perfekt for min bruk og jeg kommer nok til å kjøpe denne til meg selv senere. Til halve prisen av canon 430ex2, så er den et røverkjøp!

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

En ting som kan hende når man monterer på blits på Canon-kamera, ofte med en tredjeparts blits er at popup-blitsen ikke fungerer etterpå, man får melding at det er påsatt en ekstern blits. Det er en liten bryter inne i blits-skoen som henger seg opp en gang i bland man løsner den enkelt med en nål eller lignende.

Vil bare nevne det hvis det blir et problem så vet du årsaken.

 

post-151946-0-12948700-1415997126_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...