Gå til innhold

Koble lyd til TV (n00b)

Anbefalte innlegg

Beklager at jeg er fullstendig amatør, men jeg har bestandig bare brukt TVens innebygde høyttalere.

Nå lurer jeg på hvordan alle andre gjør det.

Noen kobler lydforsterkeren mellom dekoderen og TVen via HDMI, stemmer ikke det?

Saken er at jeg vil bruke Riks-TV, og TVen er en LG 42" med INNEBYGGET Riks-TV dekoder.

Altså kan jeg ikke koble forsterkeren mellom TVen og signalkilden.

Kan TVen sende lyden fra programmet jeg ser på ut via HDMI-inngangen, eller er denne koblingen umulig for dem som bruker innebygget Riks-TV dekoder?

Jeg kan også kjøpe lydanlegg med optisk inngang, men såvidt jeg har forstått kan jeg da ikke justere lyden med TVens innebygde fjernkontroll.

Det ønsker jeg jo. Poenget med innebygget Riks-TV mottaker er jo å slippe to fjernkontrollet på armlenet. Hvis forsterkeren har egen fjernkontroll, er tallet oppe i 3. Pluss DVD-spilleren sin! :ohmy:

Hvordan skal dette egentlig kobles?

Er analog kabel fra TVens hodetelefonutgang egentlig så ille? Da virker i det minste fjernkontrollens lydkontroll.

Vil CEC fungere med dette opplegget, så TVens fjernkontroll er alt jeg trenger?

Eller må kabler kobles om hver gang jeg vil veksle mellom Blu-Ray, Riks-TV, Chromecast, Macbook osv?

Jeg falt av lasset på nittitaller, og er vant til en hvit og en rød for stereo. Ikke lett å google når man vet så lite fra før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RCA-utgang på TV til forsterker: Sender lyden fra TV til anlegg. Du må bruke anleggets fjernkontroll for å justere lyden. Fungerer med alle kilder koblet til TV-en.

Optisk utgang på TV: Samme som over.

Hodetelf-utgang: Du kan sette anlegget på et fast volum og justere lyden på TV-en. Men noen TV-er har egen volumkontroll for hodetelefonutgangen som er gjemt langt inne i menyene.

Fra hver kilde og til forsterker: Du må velge kilde og justere volum på anleggets fjernkontroll.

Noen produsenter har ferdige anlegg eller sound bars som styres med TV-ens fjernkontroll. Min far har en Sony-TV med et slikt anlegg. Da har han TV, DVD-spiller, radio og anlegg på én og samme fjernkontroll.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sjekket, og fjernkontrollen styrer hodetelefonutgangen på ønsket måte.

Å bruke den blir da det enkleste. Men gir hotetelefonutgangen dårligere lydkvalitet enn RCA?

Eller blir det akkurat det samme + at volumkontrollen kan brukes?

Hva med styrke? EU har jo disse kravene for å hindre hørselskader. Ulempen med iPoden min er at den har så lavt volum at jeg ikke får særlig høy lyd i bilen. Både iPoden og bilen må være nesten på max, da bilen trenger et kraftigere signal enn iPoden er begrenset til å gi.

Radioen og CD-spilleren i bilen trenger ikke være skrudd opp høyt for å spille høyt. Men AUX-inngangen er ikke følsom, og signalet fra iPoden er svakt.

Dumt hvis det viser seg at jeg må sette alle volumkontrollene på max for å få grei lyd.

Det gir jo også "bare" stereo. Men om anlegget jeg velger har egen subwoofer går det vel bra for det? Det er anlegget som "sorterer" lyden, og ikke TVen?

Surround er kult, men ikke kritisk.

Takk for svar :-)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Avhengig av utsytret ditt så skal du kunne bruke en HDMI-kabel. Mener det var noe som het returnchannel eller noe sånt, som manualen til reciveren min nevnte at den støttet. Den begynner å bli noen år. Uavhengig av det ville jeg ha brukt en optisk kabel over RCA eller hodetelefon utgangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg bruker optisk, får jeg kjøpt forsterkere som kan trenes til å adlyde signalet fra TVens fjernkontroll?

Trenger bare 2-3 funksjoner. Volum opp/ned og evt. Mute.

Vil TVens Mute-knapp slå av lyden på optisk utgang, selv om det ikke går an å justere styrken? I så fall trenger den ikke Mute heller, da TVen ordner dette.

Hadde vært kjempegreit å slippe enda en fjernkontroll på armlenet.

Hvis lyden til forsterkeren kobles til TVen, slipper jeg å trekke en kabel til hver boks. Disse er jo allerede koblet til TVen.

Lenke til kommentar

Kan TVen sende lyden fra programmet jeg ser på ut via HDMI-inngangen, eller er denne koblingen umulig for dem som bruker innebygget Riks-TV dekoder?

Funker flott hvis HDMI-kontakten støtter ARC.

Jeg kan også kjøpe lydanlegg med optisk inngang, men såvidt jeg har forstått kan jeg da ikke justere lyden med TVens innebygde fjernkontroll.

Stemmer. Og det gjelder HDMI også.

Poenget med innebygget Riks-TV mottaker er jo å slippe to fjernkontrollet på armlenet. Hvis forsterkeren har egen fjernkontroll, er tallet oppe i 3. Pluss DVD-spilleren sin! :ohmy:

Det kan f.eks. løses med en Logitech Harmony.

Er analog kabel fra TVens hodetelefonutgang egentlig så ille? Da virker i det minste fjernkontrollens lydkontroll.

Ja, det funker men gir dårligst lyd. Er også upraktisk hvis du skulle ønske å se TV uten å slå på lydanlegget.

Vil CEC fungere med dette opplegget, så TVens fjernkontroll er alt jeg trenger?

Ja, hvis TV og DVD støtter CEC.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må nok ha ny Blu-Ray spiller. Da vet jeg hva jeg skal se etter.

Jeg har to DVD-spillere, hvor en bare har SCART og andre analoge kontakter, og den andre kostet en bagatell på Europris.

Ikke kjøp på Europris. Brente plater virker ikke uten hakking, den bråker, og en superkraftig blå LED lyser opp CD-luka. Fysjom!

Vil det funke å kjøpe en forsterker som støtter CEC og ARC?

Trenger jeg kun en eneste HDMI-kabel fra TVen til forsterkeren, for å få ALL lyd fra ALLE inngangene ned til forsterkeren? Med en fjernkontroll?

Er det vanskelig og dyrt å få tak i en forsterker med både CEC og ARC, eller er det noe som alt utstyr støtter? Noe jeg må spørre spesifikkt etter?

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for en billig, brukt rørforsterker som heter Music Angel KT-88.

Jeg liker rør, selv om det kanskje ikke er et fornuftig valg.

Det blir uansett bedre enn det som er innebygget. Jeg er ikke filmentusiast.

Tanken er å bruke denne til både TV, grammofon og bluetooth, så jeg kan bruke en app på nettbrettet for å høre på alle verdens radiokanaler. Verdensradio med rørradio er en hobby jeg har etter bestefar.

Finnes det liten en boks uten høyttalerutgang, som kan ta imot disse signalene og gi analog output til rørforsterkeren? Og som kan ta imot ordre fra min LG flatskjerm sin fjernkontroll?

Alle problemene er egentlig løst hvis jeg kobler den til hodetelefonutgangen. Bortsett fra det dere nevner om lydkvalitet, da.

Jeg kan koble det til linjeutgangen på TV uten volumkontroll, og stå opp av sofaen for å justere lyden.

Denne forsterkeren er retro, men sjarmerende.

Music-Angel.jpg

Bilde fra nettet. Ser omtrent sånn ut.

Lenke til kommentar

Altså, jeg ser etter en forforsterker med alskens innganger og mottaker for fjernkontroll?

Jeg er helt grønn. Kan du tipse meg om noe billig og bra?

Det vil vel virke uten? Jeg trenger vel ikke å forsterke signalet for å drive denne forsterkeren, selv om apparatet heter forforsterker?

Lenke til kommentar

https://www.hifiklubben.no/stereo/da-konverter/argon-minidac-da-konverter/

Denne har jeg råd til, men det står ikke noe om hvordan man justerer lyden. Må antakelig opp av sofaen og justere knotten på rørforsterkeren.

Har også en blåtann-mottaker som drives av en mobillader, med phono-utganger. Men da kan jeg justere volum på nettbrettet.

Hadde vært flott med en alt-i-ett løsning, gjerne med CEC-kontroll via HDMI. TVen støtter visstnok CEC, for fjernkontrollen har en tast for det. Simplink er LG sitt navn for CEC.

Lenke til kommentar

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xhdmi+rca+audio+splitter+rca&_nkw=hdmi+rca+audio+splitter+rca&_sacat=0

Mye interessant på Ebay. Spørsmålet er om TVen min sender lydsignal ut på HDMI-porten når jeg ser på Riks-TV med den innebygde dekoderen.

TVen heter LG 42LD550N

EDIT: Ifølge LG sine nettsider støtter ikke min TV ARC.

Den har optisk utgang, så jeg må bruke den for å få digital output.

Kan jeg kjøpe en kina-boks med både HDMI og optisk, så lydsignalet går via optisk, og volum bli styrt av HDMI?

Lenke til kommentar

Ja, det funker men gir dårligst lyd. Er også upraktisk hvis du skulle ønske å se TV uten å slå på lydanlegget.

Jeg bruker denne metoden, og den er ikke upraktisk. Har egen kontroll for lyden til hodetelefonutgang, så det funker bra det. Og lyden er faktisk ganske god. Vil jeg høre lyden kun på TV'en, setter jeg bare opp volumet på TV-høytalerne.

Lenke til kommentar

Godt du sier lyden er god, for denne metoden virker mer realistisk når jeg googlet meg fram til at TVen ikke sender lyd til anlegget via HDMI (ARC).

Men den har Simplink a.k.a. CEC, så hvis jeg først får lyden ut av den optiske utgangen, kan jeg kanskje styre volumet via HDMI/CEC?

Kan disse utgangene brukes samtidig, så lyden går via optisk, og volumet styres via HDMI?

Jeg trenger da en kina-boks fra Ebay, eller noe annet rimelig, som finner ut av alt dette, og kobles til den analoge inngangen på rørforsterkeren.

Forsterkeren har 3 innganger, så da kobler jeg til en annen boks for blåtann på en annen inngang. Må opp av sofaen for å velge inngang, men det går fint.

Lenke til kommentar

Jeg bruker denne metoden, og den er ikke upraktisk. Har egen kontroll for lyden til hodetelefonutgang, så det funker bra det. Og lyden er faktisk ganske god. Vil jeg høre lyden kun på TV'en, setter jeg bare opp volumet på TV-høytalerne.

Bra at dette fungerer hos deg, men TS sin TV har ikke separat volumkontroll for hodetelefon. Han må evnt. gå bort til TV og koble fra kabelen for å bruke de innbygde høyttalerene.

På de TV-ene jeg har trykket på som har separat hodetelefonvolumjustering, så synes jeg det har vært for mye trykking/undermenyer for å kalle det praktisk.

Lenke til kommentar

Bra at dette fungerer hos deg, men TS sin TV har ikke separat volumkontroll for hodetelefon. Han må evnt. gå bort til TV og koble fra kabelen for å bruke de innbygde høyttalerene.

Nei, da blir det jo straks mer tungvint. Men har man først koblet til ekstern lyd, blir vel aldri TV-høyttalerne brukt igjen. Jeg bruker dem aldri hvertfall. For flatere og styggere lyd skal man lete lenge etter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...