IHaveADream Skrevet 7. november 2014 Del Skrevet 7. november 2014 Hei! Jeg har morfar i Pakistan, som har tilbudt seg å sende pengegaver til sine barnebarn i Norge. Dette er penger som er tiltenkt å brukes i forbindelse med huskjøp i Norge i fremtiden, således dreier det seg om betydelige summer. Vi ser på det som en slags forskudd på arv, som sannsynligvis kommer til å komme i flere omganger frem til vi kjøper hus. Før jeg takker ja (hvilket jeg jo klart har lyst til å gjøre), har jeg noen spørsmål vedr. det praktiske og rettslige aspektet ved slike pengegaver: 1) Han får sine inntekter først og fremst fra alle eiendommene sine (bondegårder, milk farms, salg av korn, frukt og grønt ol. fra sine eiendommer osv.) Dette er vanlige inntekter for velstående jordeiere i Pakistan. Men det finnes ikke særlig dokumentasjon på dette - hvilket også er vanlig i Pakistan; man eier det man eier - og da høster man også alle inntektene man får ut av det man eier - såklart så lenge man kan dokumentere at man eier eiendommene det dreier seg om. Så jeg lurer på; hvis han overfører penger til oss barnebarn; i hvilken grad må han eller vi i Norge dokumentere hvor pengene kommer fra? Jeg vil helst ikke havne i trøbbel med myndighetene, bli mistenkt for økonomisk kriminalitet. Så er det et krav om at han i Pakistan eller vi I Norge må dokumentere hvor pengene kommer fra? Eller holder det med å vise til at morfar har sendt oss disse? 2) Må han sende pengene gjennom en bank, eller er det godtatt å sende gjennom f. eks Western Union? Jeg føler at med sistnevnte - selv om de klart driver lovlig - så får det hele preg av "ulovlig" virksomhet - siden det ikke er ettersporbart. Kaster man hentekvitteringene for pengene, så er jo all dokumentasjon på hvor pengene kommer fra borte... 3) Er det noen begrensninger på hvor mye han kan sende oss? Dette ble mange vanskelige spørsmål, men håper dere som har litt mer kunnskap på området kan hjelpe meg her. Har virkelig ikke lyst til å havne opp i noe ulovlig når det egentlig bare er ment som gaver fra morfar. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå