Gå til innhold

[Løst] Sikreste datalagringsmedie?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Derfor jeg skrev "gjennomsnittlig" :)

Nettopp :)

Men, for 5-6 år siden hadde jeg CD/DVD leser i alle mine datamaskiner. Dvs. et par stasjonære og et par bærbare i tillegg til en server.

I dag har jeg kun ett eneste optisk drev. Det er en USB sak.

Hvordan ser det ut om 5 år..?

Jeg har mine tanker.

Lenke til kommentar

Helleristninger er vel også kjent for å være relativt holdbare :)

Du avsporer diskusjonen litt; på den annen side synes jeg du har et godt poeng:

Jeg var for noen år siden og kikket på noen hellemalinger på Tingvoll på Nordmøre. De var 4,5-5,5 tusen år gamle og fargen hadde på ingen måte tapt seg. Hva om de malingtyper i handelen i dag hadde vært like farge- og alderstabile?

Lenke til kommentar

Jeg skal være enig med deg, det var en liten avsporing. Men jeg våger å påstå at det ikke var jeg som startet den :)

Men tilbake til det som engasjerte meg i denne tråden. Nemlig levetiden til optiske medier.

Platene må gjerne holde i 80-100 år, men hvor langt frem i tid vil optiske medier som DVD og Blu-Ray være vanlig?

Det blir litt som å ha en masse 80-talls minner på VHS. Disse forringes riktig nok av tidens tann, men en like stor utfordring er å finne utstyr til å spille disse av i dag. Butikkhyllene flommer ikke akkurat over av slikt utstyr lenger.

Det samme ser jeg for meg med CD/DVD og Blu-Ray.

Uansett hvilket format man velger for backup må man i løpet av mediets levetid belage seg på å måtte flytte dataene over på nyere teknologi med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

At det var en liten digresjon er nå så, men det setter jo ting litt i perspektiv. At lowtech som ikke er designet for det fungerer eksepsjonelt mye bedre enn det som faktisk er designet for det. Det er mange år siden ingeniører ikke fikk lov til å lage ting for bra.

Et av problemene med langtidslagring er at det er umulig å teste det i praksis uten å vente 100 år, så man lager en slitasjemodell som stemmer til en viss grad basert på estimater.

Ikke legg alle eggene dine i samme kurven.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ekte langtidslagringsmedie finnes ikke, og jeg kan nevne én god grunn. Format, dette gjelder både fil og medie format. Du har ingen garanti for at jpg/raw formatet du bruker idag, eksisterer om 10 år. Samme gjelder cd/dvd osv.

Større tapesystemer tar typisk å automatisk "refresher" dataene ved gitte intervaller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...