covah Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Derfor jeg skrev "gjennomsnittlig" Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Derfor jeg skrev "gjennomsnittlig" Nettopp Men, for 5-6 år siden hadde jeg CD/DVD leser i alle mine datamaskiner. Dvs. et par stasjonære og et par bærbare i tillegg til en server. I dag har jeg kun ett eneste optisk drev. Det er en USB sak. Hvordan ser det ut om 5 år..? Jeg har mine tanker. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Kan jo bruke lowtech også. Man kan male dataene i huler. Det kan vare opp i over 30.000 år Kan være lurt å bruke FEC (forward error correction) så man tåler at malingen ikke sitter ordentlig enkelte steder eller flak kan løsne. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Helleristninger er vel også kjent for å være relativt holdbare Lenke til kommentar
Storøien Skrevet 8. november 2014 Forfatter Del Skrevet 8. november 2014 Helleristninger er vel også kjent for å være relativt holdbare Du avsporer diskusjonen litt; på den annen side synes jeg du har et godt poeng: Jeg var for noen år siden og kikket på noen hellemalinger på Tingvoll på Nordmøre. De var 4,5-5,5 tusen år gamle og fargen hadde på ingen måte tapt seg. Hva om de malingtyper i handelen i dag hadde vært like farge- og alderstabile? Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 Jeg skal være enig med deg, det var en liten avsporing. Men jeg våger å påstå at det ikke var jeg som startet den Men tilbake til det som engasjerte meg i denne tråden. Nemlig levetiden til optiske medier. Platene må gjerne holde i 80-100 år, men hvor langt frem i tid vil optiske medier som DVD og Blu-Ray være vanlig? Det blir litt som å ha en masse 80-talls minner på VHS. Disse forringes riktig nok av tidens tann, men en like stor utfordring er å finne utstyr til å spille disse av i dag. Butikkhyllene flommer ikke akkurat over av slikt utstyr lenger. Det samme ser jeg for meg med CD/DVD og Blu-Ray. Uansett hvilket format man velger for backup må man i løpet av mediets levetid belage seg på å måtte flytte dataene over på nyere teknologi med jevne mellomrom. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 8. november 2014 Del Skrevet 8. november 2014 At det var en liten digresjon er nå så, men det setter jo ting litt i perspektiv. At lowtech som ikke er designet for det fungerer eksepsjonelt mye bedre enn det som faktisk er designet for det. Det er mange år siden ingeniører ikke fikk lov til å lage ting for bra. Et av problemene med langtidslagring er at det er umulig å teste det i praksis uten å vente 100 år, så man lager en slitasjemodell som stemmer til en viss grad basert på estimater. Ikke legg alle eggene dine i samme kurven. 1 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Ekte langtidslagringsmedie finnes ikke, og jeg kan nevne én god grunn. Format, dette gjelder både fil og medie format. Du har ingen garanti for at jpg/raw formatet du bruker idag, eksisterer om 10 år. Samme gjelder cd/dvd osv. Større tapesystemer tar typisk å automatisk "refresher" dataene ved gitte intervaller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå