Gå til innhold

[Løst] Sikreste datalagringsmedie?


Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å skanne en del unike bilder som skal tas vare på for framtiden (så langt det går).

Jeg gjorde en liknende jobb i 2006 som ble lagt på CDer og DVDer; når de ble tatt fram for en liten stund siden viste det seg at ikke alt lot seg hente ut, dataene kunne i noen tilfelle ikke lenger leses.

(Heldig vis ble det brent 2x av hver CD/DVD, og på den måten ble bildene reddet.)

Hva er det mest langtidsstabile datalagringsmediet vi har i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs helt an på hva det er snakk opp, men man kan f.eks zippe bildene og lagre det i skyen (jotta.no f.eks) som en plass. En annen ting kan være å legge alt som må lagres sikret i en brannsikker safe hvor dataene er plassert på den harddisk. Det kan også godt brennes ut til CD- / DVD-rom dersom du føler du vil være 100% sikker på at dataene blir intakt.

 

Det som blir brukt av større bedrifter er noe som heter Tape Drive, det er ganske så drift sikkert, men krever eget utstyr....

 

Mitt råd er som følger:
Få kjøpt en ekstern hdd, gjør gjerne litt research i forhold til leve tid og kvalitet, finnes mye rart. Legg en kopi på skyen så fremt det ikke er av materiale som er av begrenset informasjon gjerne i ZIP-fil som er passordbeskyttet. Så har du den eksterne disken på et trygt sted.

Behold også kopi av materialet (zip-filen kanskje?) på en annen maskin i huset du selv har tilgang til.

Ja, det er behov for 2x backup + et sted man har tilgang til som oftest daglig.

Lenke til kommentar

Spørs helt an på hva det er snakk opp, men man kan f.eks zippe bildene og lagre det i skyen (jotta.no f.eks) som en plass. En annen ting kan være å legge alt som må lagres sikret i en brannsikker safe hvor dataene er plassert på den harddisk. Det kan også godt brennes ut til CD- / DVD-rom dersom du føler du vil være 100% sikker på at dataene blir intakt.

 

Det som blir brukt av større bedrifter er noe som heter Tape Drive, det er ganske så drift sikkert, men krever eget utstyr....

 

Mitt råd er som følger:

Få kjøpt en ekstern hdd, gjør gjerne litt research i forhold til leve tid og kvalitet, finnes mye rart. Legg en kopi på skyen så fremt det ikke er av materiale som er av begrenset informasjon gjerne i ZIP-fil som er passordbeskyttet. Så har du den eksterne disken på et trygt sted.

Behold også kopi av materialet (zip-filen kanskje?) på en annen maskin i huset du selv har tilgang til.

 

Ja, det er behov for 2x backup + et sted man har tilgang til som oftest daglig.

Å lagre dem i en sky, er neppe særlig aktuelt da dette er bildefiler på rundt 800 MB hver; sist fylte de 350 DVDer til sammen, et materiale som altså forvitret.

Tape drive-stasjoner er dyre i anskaffelse og tapen kan gi en "ekkoeffekt" ved lang tids lagring.

Ekstern hd er absolutt aktuelt om det ikke finnet noe bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert på området. Men skal du gjøre det på en forholdsvis enkel måte så ville jeg brukt noen vanlige HDD-er. Er det DVD plater på ca 6GB du har 350 stk av inkludert kopi så blir det kun ca 1TB for en disk/en kopi, altså en liten disk i dag.

 

Jeg ville lagt alle dataene inn på minst 3 HDD-er for minst 3 fulle kopier. En disk i maskinen du bruker hvis du har bruk for jevnlig tilgang, en ekstra ekstern hjemme som bare er lagret og ikke tilkoblet utstyr/strøm, pluss minst en til lagret et annet sted. Jeg ville vært bittelitt forsiktig med disk i eksternt kabinett. Enkelte av de har proprietær interface til usb i kabinettet, og ryker den interfacen så får du ikke koblet disken til en pc med vanlig sata kabel heller. Så da ville jeg kjøpt løst kabinett og løs disk og satt sammen selv. Da kan du kjøpe en disk som ikke er av de aller billigste for håpentligvis litt bedre kvalitet.

 

Så ville jeg sjekket at diskene fungerer med jevne mellomrom, et par år f.eks, og etter f.eks ti år så ville jeg kopiert over til nye disker eller hva som eventuelt måtte være på markedet da.

Lenke til kommentar

Skal ikke Bluray-plater være veldig robuste?

 

Ellers vet jeg at de eldgamle gull-CDR'ene er veldig holdbare. Har to plater jeg brant i 97 som fremdeles fungerer 100%. Det er også ekstremt stor forskjell på merkene. Uheldigvis så har de beste produsentene slutta med plater for lengst. (Pioneer, Basf/Emtec og en til jeg ikke husker i farta).

 

Edit:

Han mener f.eks. en slik: https://www.komplett.no/icy-box-ib-111stu3-wh-docking-station/638595

 

pluss slike: https://www.komplett.no/wd-se-enterprise-3tb-sata30/791860

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

 

Så da ville jeg kjøpt løst kabinett og løs disk og satt sammen selv.

Forklar litt mer om hva du mener med dette.

Hva slags løst kabinett er det du snakker om?

Lenke til produkt?

https://www.komplett.no/search?bn=10088&category=10088_Harddisker%2FSSD&q=*%3A*&subcategory=10095_Eksterne+kabinetter

 

Edit:

F.eks dette kabinettet. Det tar vanlig 3,5"HDD, har USB3 og esata.

https://www.komplett.no/icy-box-ib-351stu3s-b-hdd-kabinett/776432#!tab:extra

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Den boksen sedsberg linker til er også veldig grei hvis du ikke vil kjøpe kabinetter til alle diskene. Da stikker du bare den disken du vil arbeide med ned i boksen så er den på nett. Ikke noe behov for verktøy. Men den løsningen er selvsagt av noe mer midlertidig natur, for å hente ut/legge inn data i en disk og så legge den bort. Men det er jo egentlig det du skal.

Lenke til kommentar

Dokkingstasjon er perfekt for lagring. Du får også kjøpt billige plastikkbokser for oppbevaring av 3,5"-harddisker. Kabinetter er greie hvis du skal bruke de oftere. Du må da ha et kabinett pér disk.

 

http://www.ebay.com/itm/gib-3-5Inch-For-Hard-Drive-IDE-SATA-Full-Case-Protector-Storage-Box-Plastic-/191326319549?pt=LH_DefaultDomain_2&var=&hash=item2c8beff3bd

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det ble sagt om de DVD-platene jeg benyttet meg av i 2006 at de ville vare i "minst 50-60 år", noe de ikke gjorde, da de har forvitret allerede i 2014. Hvilke garantier har jeg denne gangen?

Aner ikke hvilke plater du kjøpte den gangen. De platene Verbatim selger er designet for langtidslagring og de skal holde rundt 100 år hvis de lagres forsvarlig. Det lønner seg også å bruke en god brenner og brenne på laveste mulige hastighet platene er spesifisert for. For viktige filer ville jeg valgt flere lagringsalternativer og hatt dem tilgjengelige minst to ulike steder.

Lenke til kommentar

 

Det ble sagt om de DVD-platene jeg benyttet meg av i 2006 at de ville vare i "minst 50-60 år", noe de ikke gjorde, da de har forvitret allerede i 2014. Hvilke garantier har jeg denne gangen?

Aner ikke hvilke plater du kjøpte den gangen. De platene Verbatim selger er designet for langtidslagring og de skal holde rundt 100 år hvis de lagres forsvarlig. Det lønner seg også å bruke en god brenner og brenne på laveste mulige hastighet platene er spesifisert for. For viktige filer ville jeg valgt flere lagringsalternativer og hatt dem tilgjengelige minst to ulike steder.

 

Det var Verbatim, de ble plassert i sånn "fotoalbum" med lommer for enkeltDVDer som har stått i hylle ved romstemperatur. Det ble ikke brent på maks hastighet.

Lenke til kommentar

Var en undersøkelse for endel år siden på gjennomsnittlig levetid på cd-r plater. Husker ikke eksakt, men det var bare noen få år.

 

De av oss som er så gamle at vi husker da CD-en kom på markedet på begynnelsen av 80-tallet, husker alle påstandene om at CD-ene kom til å vare i "over 100 år", noe som absolutt har vist seg å ikke stemme.

Lenke til kommentar

Var en undersøkelse for endel år siden på gjennomsnittlig levetid på cd-r plater. Husker ikke eksakt, men det var bare noen få år.

 

De av oss som er så gamle at vi husker da CD-en kom på markedet på begynnelsen av 80-tallet, husker alle påstandene om at CD-ene kom til å vare i "over 100 år", noe som absolutt har vist seg å ikke stemme.

 

Det er enorme kvalitetsforskjeller på slike plater. Jeg har plater brent tidlig på 90 tallet som fungerer 100% i dag. Samtidig har jeg plater som bare er få år gamle som ikke lenger lar seg lese skikkelig.

Endret av Valotunk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...