Gå til innhold

Nekte å betale privatperson uten kvittering

Anbefalte innlegg

Hei :)

La inn et bud på facebook på et nettbrett som var så god som ny i tilstand. Vant budrunden og skal egentlig betale i dag.

MEN så lurer jeg på om jeg kan nekte å fullføre kjøpet hvis personen ikke kan fremlegge kvittering for nettbrettet? Jeg er nemlig ikke så veldig interessert i et "nytt" nettbrett uten kvittering siden det alltids blir noe tull med elektronikken før reklamasjonstiden.

La oss si det går 1 år og jeg blir kjempeplaget med nettbrettet. Selger er umulig å få tak i/ nekter å gjøre noe osv. Er jeg fortapt da?

Håper noen med peiling kan svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde ikke kjøpt det uten at selger kunne framlagt kvitering for kjøp.. Kan være ett næringskjøp,og da har ikke du rett til gratis reperasjoner når garantien er utløpt.

En annen god grunn til å få med kvitering er at man ser at den ikke er stjålet... Ikke det beste å bli straffet for heleri for at man vil spare litt på pris ved innkjøp..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som posten over her sier har du allerede ingått en avtale som er skriftlig, og bindende, under dde vilkår som var oppgitt i posten på Facebook. Dog usikker hvordan avtalen stiller seg dersom man "mistenker at tingen er stjålet", altså selger ikke kan fremvise dokumentasjon på kjøp.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Har du vært i en budrunde og vunnet denne, er det ditt ansvar å sette kvittering som krav før du vinner, eller evt finne ut av dette før du legger inn bud.

Det virker på meg som du angrer på budet og prøver å slippe unna regningen.

Lenke til kommentar

Man kan jo snu på flisa og gå ut fra at man skal få kvittering når man kjøper "nesten ny" elektronikk, spesielt mtp. at det er så mye falske og stjålne ting i omløp. En seriøs selger vil ikke reagere på det.

Nei, det er noe med det. Hvordan kan selger legge ut en slik annonse uten å ha noe dokumentasjon på at den er som ny? Hadde vært noe annet om det stod pent brukt.

Her trenger en ikke betale en krone.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Man kan jo snu på flisa og gå ut fra at man skal få kvittering når man kjøper "nesten ny" elektronikk, spesielt mtp. at det er så mye falske og stjålne ting i omløp. En seriøs selger vil ikke reagere på det.

Nei, det er noe med det. Hvordan kan selger legge ut en slik annonse uten å ha noe dokumentasjon på at den er som ny? Hadde vært noe annet om det stod pent brukt.

Dette er tullete å hevde. Så god som ny i tilstand er en helt grei beskrivelse. Varen fremstår uten bruksslitasje og fungerer slik den gjorde som ny. Varen kan for så vidt være flere år gammel uten at beskrivelsen blir feil.

Lenke til kommentar

Dette er tullete å hevde. Så god som ny i tilstand er en helt grei beskrivelse. Varen fremstår uten bruksslitasje og fungerer slik den gjorde som ny. Varen kan for så vidt være flere år gammel uten at beskrivelsen blir feil.

Tilstanden til produktet var bedre når den var ny?

Endret av otl
Lenke til kommentar

Takker for mange svar!

Har kjøpt nettbrettet, fått kvittering og alt er bare velstand :) Nå var produktet oppgitt som: så godt som ny, mindre en x antall mnd gammelt.

Jeg mener jo da at hvis selger ikke kan fremlegge kvittering/ bevis på at varen er så mange mnd. som selger påstår, har jeg rett til å vike unna kjøpet. Er enig med dere at kvittering er noe man burde få klarert på forhånd.

Om varen er så god som ny, ikke er veldig gammel og selger IKKE kune fremlegge kvittering, er det jo veldig mistenksomt som noen av dere sier mtp. tyveri og lignende.

Men som sagt, så var selger serriøs og kunne gi bort kvitteringen i lag med nettbrettet.

Endret av Mathiassolsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...