Gå til innhold

Er det mulighet for lærlingplasser nå?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 20 år gammel gutt som er på let etter lærlingplass. Fullførte VG2 elektro i 2012, og startet på påbygg. Droppet dessverre ut på grunn av søvnproblemer, som jeg har slitt med over lengre tid. Dette skjedde etter at jeg hadde gått påbygg i omtrent 7 måneder. Har jeg fremdeles rett på lærlingplass? Er det evt. noen som vet om noen som søker lærlinger så sent på året? Jeg bor i Oslo-området, men er villig til å flytte for å kunne fullføre utdanningen min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber i ett lite firma, hender seg vi får noen telefoner fra folk som ønsker å søke lærlinge plass. De ringer gjerne på alle tider hele året. Så hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en ringe runde til alle godkjente lærebedrifter innefor ditt yrke og hørt om de tok inn lærlinger :-)

Her finner du godkjente lærebedrifter i Oslo

http://www.oslofag.no/oslo/

Og her finner du i Akershus

http://www.akershus.no/Ansvarsomrader/Opplering/Opplering-i-bedrift/Lerebedrift/Sok-i-lerebedrifter/?programId=&courseId=

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen har rett til noen læreplass hos noen bedrift. Man må være ønsket av bedriften. Bedriftene selv bestemmer jo når de vil ta inn lærlinger og hvem de vil skrive lærlingekontrakt med.

Da bør man vel forsøke å ta kontakt og for eksempel forsøke å bevise at man ikke lengre har søvnproblemer gjennom et vikariat eller noe slikt.

Hvis det går bra så kan man jo forsøke å søke læreplass i denne bedriften eller en annen bedrift.

Edit:

Det man eventuelt kan ha "rett til" det er jo ikke en "læreplass", men der i mot "hjelp til å finne en læreplass". I dette tilfellet så vil jeg nok tro at det er ganske lurt også å ta kontakt med fylkeskommunens opplæringskontor. Enten "den formelle rett" er brukt opp eller ikke, så vil de nok i de fleste tilfeller være behjelperlig med å forsøke å finne en læreplass, og her sitter de nok både med nødvendige kontakter og kompetanse på hvordan man går fram.

Det er jo sånn sett høyt prioritert både fra bedriftsorganisasjonene og fra myndighetene å få de som har "droppet litt ut" inn på sporet igjen.

Hjelp kan man nok sannsynligvis få, men til syvende og sist så må man jo finne fram til en bedrift som har tro på at man kan være en stabil og framtidsrettet lærling som har lagt sine søvnproblemer bak seg.

Ellers: VG2 elektro, det skulle vel bli for eksempel "VG3 elektriker" og ikke "IKT".

Endret av arne22
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

For å få lærlingplass innen IT må du ha fullført VG3 Dataelektronikker eller IKT fag. Jeg har selv hatt mye søvnproblemer men etter å ha fått diagnose og behandling kan jeg fungere normalt, dette er bedrifter avhengig av.

VG2 elektro gir deg mulighet til å søke lærling som montør, dvs bredbåndsmontør eller noe mer elektrorettet enn IT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...